عملیات پاکسازی مرد نمکی شماره ۴ آغاز شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی زنجان گفت: عملیات پاکسازی مرد نمکی شماره ۴ با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت میراث‌فرهنگی زنجان و پژوهشکده دانشگاه‌های بوخوم و فرانکفورت آلمان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری زنجان گفت: مرد نمکی شماره ۴ که سالم‌ترین و کامل­‌ترین مومیایی مکشوفه از معدن نمک چهرآباد است ابتدا رنگ سنجی و پاکسازی بدن از هاگ ها، سنگ‌ها و سنگریزه‌های خاکی و نمکی انجام می‌شود و سپس کار‌های مطالعاتی بر روی آن از نظر وضعیت فیزیکی بررسی خواهد شد.

او افزود: مرد نمکی شماره ۴ با وجود آسیب‌دیدگی به هنگام مرگ تقریبا بیشتر قسمت‌­های بدنی­ اش سالم باقی مانده که شامل مجموعه استخوان‌ها و بافت نرم او می باشد که بر اثر از دست دادن آب بدن کاملا خشک شده است.

ارجمند در مورد پوشش مرد نمکی گفت: از ویژگی‌های بسیار مهم این مومیایی طبیعی، لباس کامل است که بر تن او دیده می­‌شود، این لباس از بالا پوشی بلند، یک شلوار و کفش چرمی تشکیل شده که هم اکنون متخصصان چرم شناسی در حال پاکسازی آن هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان ادمه داد: این دوره مرمت، با هدف پاک‌سازی، نمک‌زدایی، استحکام‌بخشی، کنترل، بازسازی و در مرحله آخر تثبیت نهایی و سپس رنگ سنجی مجدد انجام خواهد گرفت عملیات پاکسازی و مستندسازی مومیایی نمکی شماره یک در موزه ملی تهران و مومیایی نمکی شماره ۲ و پنج در موزه ذوالفقاری انجام شده است.
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.