باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

بانویی که بهترین الگو در تربیت فرزندان الهی بود

حضرت ام البنین (س) مربی کاملی برای تربیت فرزندان صالح در دفاع از حریم امامت و ولایت نیز به شمار می‌رفت.

حجت الاسلام و المسلمین معین شرافتی سخنران و پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در ابتدا به نقش مهم مادر در تربیت فرزند اشاره کرد و گفت: همه ما از قول پیامبر اسلام (ص) شنیدیم که ایشان فرمودند «بهشت زیر پای مادران است». این سخن نورانی از یک جهت به این معناست که تربیت مادران نقش مهمی در سعادتمندی فرزندان و بهشتی شدن و سعادت آن‌ها دارد.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: یکی از برجسته‌ترین و صد البته موفق‌ترین مادران هستی حضرت ام البنین (س) است. امیرالمؤمنین (ع) پس از شهادت همسرشان حضرت زهرا (س) بر همین اساس و با توجه به اهمیت نقش تربیت مادر به عقیل برادر خود سفارش کردند که همسری برایش برگزیند که بتواند فرزندانی شجاع و دلیر را تربیت کند؛ او نیز با معرفی ام البنین (س) این مهم را عملی کرد. باید ببینیم که این بانوی بی نظیر چه اصولی را به فرزندانشان انتقال داده و بر چه مبنایی آن‌ها را تربیت کرده که در کربلا آن میدان بزرگ الهی همگی پیروزمندانه حضور یافتند و به چنان جایگاه والایی رسیدند که همه عالم به مقام و منزلت آن‌ها غبطه می‌خورند.

رمز تربیت فرزندان صالح در سیره حضرت ام البنین (س) چه بود؟ /ام البنین (س)؛ بهترین الگو در تربیت فرزندان الهی

این کارشناس مذهبی ادامه داد:در تربیت حضرت ام البنین (س) به روشنی می‌بینیم که ایشان اولویت را همواره به خاندان وحی و رسالت می‌دادند و از هنگامی که وارد خانه امام علی (ع) شدند، خود را در خدمت فرزندان فاطمه (س) قرار دادند. این بانوی عشق و محبت خود را نثار آنان می‌کردند؛ حتی نقل شده که ورود ایشان به خانه امام علی (ع) مصادف با بیماری امام حسن و امام حسین (ع) بود و ایشان مانند مادری مهربان در همان روز‌های ابتدایی زندگی مشترک به پرستاری از این دو نوه رسول خدا (ص) پرداختند.

رمز تربیت فرزندان صالح در سیره حضرت ام البنین (س) چه بود؟ /ام البنین (س)؛ بهترین الگو در تربیت فرزندان الهی

حجت الاسلام شرافتی اظهار کرد: مادری کردن در حق یادگاران حضرت زهرا (س) در نظر حضرت ام البنین (س) توفیقی خدادادی شمرده می‌شد که تا آخر عمر همراه ایشان بودند. با توجه به تاریخ مشاهده می‌کنیم که بعد از ده سال زندگی مشترک، نخستین فرزند ام البنین یعنی حضرت عباس متولد می‌شود و به همراه دیگر برادرانش لحظه به لحظه شاهد احترام ویژه مادر به اهل بیت رسول خدا (ص) بودند و می‌دانستند که اولویت مادر در زندگی اش، حضرت علی و حسنین و زینبین (ع) است، تبلور درک این مطلب را در کنار فرات و آنگاه که حضرت عباس (ع) از کنار آب با لب عطشان بازگشت و پیش از برادر حتی جرعه‌ای آب ننوشید می‌توانیم ببینیم.

رمز تربیت فرزندان صالح در سیره حضرت ام البنین (س) چه بود؟ /ام البنین (س)؛ بهترین الگو در تربیت فرزندان الهی

وی ادامه داد: نگاه حضرت ام البنین به امام علی و حسنین (ع) تنها به عنوان شوهر و فرزندان همسر نبود او آن‌ها را حجت خدا در میان مردم می‌دید ؛از این رو علاوه بر تقدیم محبت و ادب به ایشان، خود را تحت ولایت آن‌ها و ملزم به اطاعت از آنان می‌دانست. این مطلب مهم را حتی در لحظه وداع با پسرانش در مدینه باز یادآور شد. وی به فرزندانش سفارش کرد فداکارانه در رکاب اباعبدالله الحسین (ع) باشند و در راه پاسداری او از هیچ چیزی حتی جان خود دریغ نورزند.

رمز تربیت فرزندان صالح در سیره حضرت ام البنین (س) چه بود؟ /ام البنین (س)؛ بهترین الگو در تربیت فرزندان الهی

این پژوهشگر مذهبی توضیح داد: در جای جای کتب تاریخی ذکر شده که حضرت ام البنین (س) بانویی عالمه و فاضله بود؛ فردی در قله‌های معرفت و بصیرت دینی. البته که این مادر بی نظیر فرزندانش را نیز تحت تربیت دینی خویش قرار می‌داد و باب معرفت خدا و اولیاء الهی را بر روی آن‌ها می‌گشود.

حجت الاسلام شرافتی تصریح کرد: در کنار معرفت افزایی فرزندان، یکی دیگر از اصولی که در تربیت توسط حضرت ام البنین (س) به فرزندان انتقال می‌یافت مسئله شجاعت بود. ایشان که از خانواده‌ای برخاسته بود که معدن شجاعت، رشادت و غیرت به شمار می‌آمد؛ این ویژگی‌ها را به فرزندان خود انتقال داد و آنان را افرادی رشید و شجاع تربیت کرد. از این روست که می‌بینیم علاوه بر حضرت عباس، عبدالله، جعفر و عثمان نیز چشم در چشم دشمن در کربلا حاضر شده و دلیرانه رجزخوانی و شجاعانه از ولی خدا دفاع کردند.

رمز تربیت فرزندان صالح در سیره حضرت ام البنین (س) چه بود؟ /ام البنین (س)؛ بهترین الگو در تربیت فرزندان الهی

وی در پایان گفت: حاصل تربیت ام البنین (س) را باید در کربلا و واقعه عاشورا دید. فرزندانی که هیچکدام کوچکترین ترسی از دشمن به دل خود راه ندادند و اسیر تعداد، تهدید و تحریم آن‌ها نشدند. این فرزندان ام البنین (س) حتی امان نامه دشمن را نپذیرفتند و تن به ذلت دست کشیدن از مبانی قرآنی و ولایی ندادند و می‌بینیم تا زمانی که این چهار برادر جانی در بدن داشتند؛ حجت خدا در کمال صحت و سلامت بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.