ظهوری حسینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سفر طالبان به ایران نشان دهنده جایگاه کشورمان به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه است

کارشناس مسائل افغانستان گفت: سفر هیئت طالبان به تهران، نشان دهنده اهمیت جایگاه ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است.

حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح سه شنبه از سفر هیئت سیاسی طالبان به تهران به ریاست ملا عبدالغنی برادر خبر داد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: این هیئت بر اساس هماهنگی قبلی و به دعوت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد سه شنبه وارد تهران و مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه قرار گرفت.

خطیب زاده همچنین اظهار کرد: هیئت سیاسی طالبان در طول مدت حضور در تهران دیدار‌هایی را با مقامات مسئول کشورمان از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و محمدابراهیم طاهریان فرد نماینده ویژه ایران در امور افغانستان داشته و درخصوص روند صلح در افغانستان و مسائل و موضوعات مرتبط تبادل نظر و رایزنی‌هایی صورت خواهد پذیرفت.

سید وحید ظهوری حسینی، کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر هیئت طالبان به ایران گفت: این سفر ابعاد مختلفی دارد، اما در این میان جایگاه جمهوری اسلامی ایران  که به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای در در نظام بین الملل مطرح می‌شود بیش از سایر موضوعات اهمیت دارد، نکته مهم تر این است که گروه طالبان هم به قدرت ایران اذعان پیدا کرده‌اند.

او افزود: در چندین جلساتی که در گذشته توسط آمریکایی‌ها، قطر و کشور‌های مختلف برای مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان به وقوع پیوست، اکثرا سعی می‌کردند که ایران را نادیده بگیرند، اما اکنون متوجه شدند که بدون حضور جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانند نتیجه مطلوبی بگیرند.

کارشناس مسائل افغانستان تصریح کرد: یکی دیگر از ابعاد سفر طالبان به ایران این است که  با توجه به نزدیکی کشور ما به موضع دولت اسلامی افغانستان طالبان با ما به توافقی برسند و خواسته‌های تهران را در رابطه با دولت افغانستان مد نظر قرار دهند تا اگر اختلافی بین طالبان و دولت افغانستان به وجود آمد با توجه به رابطه نزدیک دولت اسلامی افغانستان با جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را توسط  ما به وجود بیاورند که روابط خود را حفظ کنند و شرایط بهتری برای نتایج مطلوب مذاکرات در افغانستان به دست بگیرند.


بیشتر بخوانید


ظهوری حسینی ادامه داد: علاوه بر این احتمال می رود با توجه به کنار رفتن دونالد ترامپ از کاخ سفید، طالبان  احساس خطر کرده و سعی دارد از طریق ایران موقعیت خود را حفظ و واشنگتن را بر انجام مذاکرات وادار کند تا در نهایت دولت افغانستان را در این راستا  با خود همراه کند و  به نتایج مطلوب خود برسد، اما در حال  حضور ایران می‌تواند محور بسیار نجات بخشی برای استقرار صلح در افغانستان باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۶:۱۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
ایران میتونه با تامین صلح پایدار ب اتحاد کشورها علیه هدف مشترک کمک کنه

به امید خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
بهترین فرصته تا برای بازگشت میلیونها افغانی که بخش زیادی از آنها در تهران زندگی می کنند و به شلوغی و مشکلات حاشیه ای این شهر دامن می زنند، به کشورشان برنامه ریزی کنید
آخرین اخبار