آیا اشکی برای پیازکاران جنوب کرمان مانده است؟

می توان به کشاورزی به عنوان یک شغل پرریسک و خطر نگاه کرد شغلی که سرما و گرما ، دندان گردی دلال ها و نوسان بازار می تواند دسترنج یک سال کشاورز را بر باد دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، با توجه به اقلیم آب و هوایی خوبی که در جنوب کرمان وجود دارد کشاورزان در تمام فصول سال به کشت و زرع مشغول هستند، تامین بخش زیادی از پیاز ، سیب زمینی ، گوجه فرنگی ،خیارسبز و... کشور در این خطه انجام می شود و صد البته فروش و اقبال یک محصول باعث روی آوردن کشاورزان به کشت یک نوع محصول خاص در فصل های بعد می شود.

یکی از محصولات پر رونق و پر طرفدار برای کاشت در مزارع جنوب کرمان پیاز است پیازی که گاه خنده بر لب کشاورزان می کارد و یا اشک را مهمان سفره های مردم جنوب می کند، پیاز در جنوب مانند بازار بورس است که می تواند با نوسانش یک شبه پولدار یا بیچاره ات کند البته این بسته به دست بازار است و میزان کشت، که کشاورز در کدام جهت حرکت کند.

اما این روزها بوی پیاز در مزارع جنوب پیچیده است کشاورزان مشغول برداشت حاصل دسترنج خود هستند این امر بهانه ای شد که به سراغ کشاورزان برویم و ببینم آیا اوقات به کام است؟آیا فروش خوب است و کشاورزان بی دغدغه محصول را روانه بازار می کنند؟

پیازکاران

عباس محمدی، کشاورز پیاز کار نمونه کشور درباره محصول پیاز امسال مزارع خود در جنوب کرمان گفت: متاسفانه سرما بیشتر محصولات را ازبین برده است.

او افزود: باتوجه به اینکه محصول منطقه جنوب محصول تازه خوری است و بلافاصله بعداز برداشت باید به دست مصرف کننده برسد نیاز به حمل و نقل فوری دارد.

محمدی تصریح کرد: باتوجه به اینکه نهاده‌های کشاورزی ازجمله سم وکود افزایش قیمت زیادی داشته است متاسفانه هیچ گونه نظارتی برای فروش نهاده انجام نمی‌شود.

او افزود: دی ماه امسال سرما به حدی بود که محصول پیاز را هم تاحدودی تحث تاثیر قرار داد.

محمدی گفت: بسته بندی محصول یکی از مهمترین دغدغه‌های کشاورزان است که متاسفانه در جنوب بسته بندی و سورتینگ برای صادرات انجام نمی‌شود و مجبورهستیم به صورت سنتی بسته بندی کنیم.

او با اشاره به این که قیمت خرید محصولات بسته به کیفیت آن در نوسان است ،تصریح کرد: برای کمک به کشاورزان باید بحث صادرات محصول پیاز با جدیت پیگیری شود.

کشاورز نمونه کشور با اشاره به افزایش کرایه‌های حمل بار گفت: کمبود کامیون برای حمل بار از جمله مشکلاتی است که بیشتر کشاورزان را رنج می‌دهد و مسئولان برای حمل محصول باید چاره اندیشی کنند تا دغدغه ها کمتر شود.

پیازکاران

طیب کریمی یکی دیگر از کشاورزان جنوب کرمان گفت: اگر مسئولان در فصل برداشت به موضوع قیمت و بازار فروش  محصول پیاز توجه نکنند کشاورزان زیادی متضرر می‌شوند.

همچنین رحمان محسنی از دیگر کشاورزان پیازکار در شهرستان عنبرآباد گفت: از نماینده مجلس و مسئولان خواهشمند هستیم برای کمک به کشاورزان به بازار فروش محصول پیاز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

محسنی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که برای کشاورزان آزار دهنده است کرایه زیاد حمل محصول است اگر کرایه‌ها کاهش پیدا کند سود دهی کشاورز بیشتر خواهد شد.

گره ای به نام صادرات

سعید برخوری، رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در خصوص دغدغه پیازکاران گفت: خوشبختانه سرما زدگی‌های اخیر بر روی محصول پیاز تاثیر زیادی نداشته  و موضوع صادرات این محصول پیگیری شده است.

او افزود: در بررسی بحث صادرات پیاز باید بازار‌های جدید صادراتی معرفی شود تا به صادر کننده‌ها و حمل و نقل کمک شود.

برخوری تصریح کرد: طبق جلسه‌ای که با اداره کل حمل و نقل و سازمان صمت برگزار گردید مقررشد با پیگیری سازمان صمت مبادی صادراتی و مشکلات مسائل صادرات بررسی و حل شود همچنین با پیگیری اداره کل حمل و نقل، ورود کامیون‌های خارجی و اختصاص یارانه بررسی شود تا کامیون‌های بیشتری به منطقه بیایند و کرایه بار کاهش پیدا کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: با توجه به اینکه پیاز در انبار‌های غرب کشور زیاد است و کاشت پیاز در مناطق زیر کشت گرمسیر بالا است، واردات محصول پیاز از کشور‌های دیگر انجام نمی شود.

پیازکاران

مجتبی محمودی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان گفت: پارسال روزانه بیش از ۵۵۰ بارنامه در این فصل از سال صادر می‌شد و امسال باتوجه به خساراتی که به دلیل سرما و طوفان در منطقه داشتیم روزانه بیش از ۷۰۰ بارنامه صادر می‌شود.

او با اشاره به افزایش کرایه حمل بار افزود: باتوجه به تورم و افزایش قیمت‌ها این موضوع شامل اقلامی از جمله لاستیک، روغن و ... در بخش ناوگان حمل و نقل نیز شد.

محمودی تصریح کرد: وزرات راه و شهرسازی با تشکل‌ها و مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند نرخ تن کیلومتر را اعمال کنند که مبنایی برای محاسبه کرایه راننده‌ها باشد.

او افزود: اصل کرایه حمل محصول با توافق طرفین صورت می‌گیرد.

پیازکاران

محمودی تصریح کرد: متاسفانه اکثر درآمدی که از بخش کشاورزی حاصل می‌شود سهم دلال است که این بحث نظارت جدی را لازم دارد.

 معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان گفت: ابتدای مهر امسال طبق نامه‌ای به وفایی استاندار سابق دلایل بحران بخش کشاورزی را پیش بینی و به استانداری اطلاع داده ایم و هم اکنون با پیگیری‌های صورت گرفته با حضور زینی وند استاندار جدید کارگروهی تحت عنوان کارگروه توسعه صادرات تشکیل شده است.

محمودی گفت: برای اینکه بخشی از مشکلات حمل و نقل محصول، حل شود پیشنهادی مبنی بر اینکه مجوز ورود ناوگان خارجی به صورت مستقیم به منطقه صادر شود، به این کارگروه داده شد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان گفت: در مرز‌ها عوارضی تحت عنوان عوارض متقابل و مابه التفاوت نرخ سوخت گرفته می‌شود این مورد رایزنی شد و خوشبختانه مجوز ورود ناوگان خارجی به منطقه صادر شده است.

او افزود: همچنین با توجه به شرایط بحرانی که امسال در جنوب اتفاق افتاده است، عوارض مابه التفاوت نرخ سوخت حذف شد.

آیا اشکی برای پیازکاران جنوب کرمان مانده است؟

کشاورزان همیشه دغدغه قیمت و فروش محصول خود را دارند و عوامل مختلف دست به دست هم می دهند تا رضایت و یا نارضایتی این قشر زحمتکش را موجب شوند قشری که حیاتشان بسته به نگاه خریدار است ،کشاورزان منطقه جنوب کرمان هنگام برداشت محصول با مشکل کرایه زیاد حمل بار، کمبود کامیون و... مواجه هستند و با وجود این مشکلات سرما زدگی و طوفان هم به کشاورزان خسارت وارد کرده است، توجه به بازار فروش و صادرات محصولات کشاورزی از جمله پیاز از درخواست‌های اصلی کشاورزان است تا بتوانند بدون دغدغه به کشت و زراعت خود ادامه دهند.

گزارش از مژگان سنجری

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
صنایع تبدیلی چرا جا نداره؟ شنیدم قبلنا پیاز رو خشک می کردن. یا اصلا همین پیاز داغ بسته بندی چه قدر عالیه..... خیران به داد این قشر برسن و یه صنایع تبدیلی راه بندازن تا کی همش میگیم اشک و پاز و کشاورزان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
چرا یک تعاونی با همدیگر راه نمی اندازند ؟؟؟؟
به جای دلال ، نماینده تعاونی کشاورزان بروند میدان بار شهرهای مهم کشور مثل تهران و مشهد و شیراز و تبریز و ...
و آنجا مذاکراتی برای ارسال بار داشته باشند .