آیا کسی به داد جنگل‌های بازفت خواهد رسید؟ +تصاویر

بازفت پایتخت طبیعت ایران که زیبایی اش را مدیون وجود جنگل‌های بلوط با مناظر زیبا و سرسبز است اکنون به آهی در دل طبیعت دوستان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، نابودی جنگل‌ها حکایت تلخ این روز‌های درختان زاگرس است که به دلایلی از جمله سخت گذر بودن مسیر گازرسانی به روستاها، سرما و تجارت زغال همراه است.
 
جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری در گروه جنگل‌های جنوب غرب و غرب کشور قرار می‌گیرند.
 
بخش زیادی از جنگل‌های این استان در پنج منطقه بازفت، اردل، ناغان، لردگان، دوراهان، و فلارد قرار گرفته اند.
 
جنگل‌های این استان در حدود ۳۰۷ هزار هکتار به صورت نواری از کوه‌های بازفت در شهرستان کوهرنگ آغاز و به سمت کوه‌های فلارد در شهرستان لردگان کشیده می‌شوند. پوشش بیشتر جنگل‌های این استان بلوط است.

عوامل تخریب بسیاری در خصوص زوال درختان بلوط در جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که مهم ترین آن‌ها عبارتند از خشکسالی، ورود آفت‌ها مانند آفت‌های چوب خوار، بریده شدن درختان برای تولید ذغال توسط سودجویان، استفاده جنگل نشینان از چوب درختان بلوط برای تولید حرارت و... است.
 
تصاویری که می بینید را مردم منطقه بازفت از جنگل های منطقه برای باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری ارسال کرده و گفته اند: "آیا کسی فریاد جنگل های بازفت را می شنود؟" 
 
 
 
عباس قنبری عدیوی رئیس بنیاد ایرانشناسی شعبه چهارمحال و بختیاری گفت: زاگرس میراث بزرگ بشری است و نابودی جنگل‌ها، گونه‌های حیوانی و گیاهی آن به نابودی حیات انسان می‌انجامد.

او اظهار داشت: زاگرس به عنوان نخستین خاستگاه و محل سکونت بشر با قدمت و پیشینه بالا در حوزه باستان‌شناسی و مطالعات ایرانشناسی مطرح است.


عسگری دشتکی یکی از جنگلبانان نمونه کشور و استان چهارمحال و بختیاری که کار خود را به عنوان جنگلبان از اواخر سال ۹۴ آغاز کرده است با اشاره به اینکه در بحث قاچاق چوب و چرای غیرمجاز با عوامل متخلف برخورد‌های فیزیکی نیز داشته است، تصریح کرد: ۲۷ اسفند ماه سال ۹۸ به دنبال درگیری در موضوع ورود دامداران غیرمجاز به مراتع از ناحیه پای چپ و مچ دست راست آسیب دیدم از همین‌رو به عنوان جنگلبان ایثارگر نمونه معرفی شدم.

این جنگلبان با بیان اینکه در آن زمان منطقه کوهستانی اردل هیچ پوشش گیاهی نداشت گفت: بحث ما مدیریت و الگوسازی رفتار‌های اجتماعی و فرهنگ‌سازی بود و همین موضوع منجر به درگیری من با مرتعداران شد.

قوانین برخورد با متخلفان سختیگرانه‌تر شود

عسگری دشتکی قطع جنگل را یک مصیبت برای طبیعت دانست و ادامه داد: کوره‌های زغال یک مشکل است، زیرا وقتی کوره زغال احداث شود اول باید درخت قطع شود و این خود به نابودی جنگل می‌انجامد.

جنگلبان نمونه کشوری با بیان اینکه منابع طبیعی در چند سال اخیر عملکرد خوبی در بحث اطفای حریق داشته است، تاکید کرد: اداره کل منابع طبیعی در این زمینه مدیریت خوبی داشته است با دست خالی در بحث اطفا حریق عملکرد خوبی را ارائه کرده است.

او با بیان اینکه هر انسانی نسبت به منابع طبیعی ادای دین دارد، ادامه داد: دستگاه‌های قضایی قوانین سختگیرانه‌تری در برخورد با متخلفان داشته باشند.

این جنگلبان تاکید کرد: انتظار است که مردم برای حفاظت از طبیعت و انتقال این سرمایه به نسل‌های آینده احساس مسئولیت کنند و مسئولان نیز برای حفاظت بیشتر از طبیعت همت بیشتری داشته باشند.

بار سنگین حفاظت از عرصه‌های جنگلی روی دوش ۹۰ جنگلبان

سید اسماعیل صالحی سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هم‌اینک ۹۰ نفر جنگلبان حفاظت از عرصه‌های جنگلی استان را بر عهده دارند، اظهار داشت: براساس میانگین جهانی دو هزار هکتار جنگل یک نفر جنگلبان باید وجود داشته باشد، ولی ما در استان به طور تقریبی به ازای هر ۱۰ هزار هکتار یک نفر قرقبان داریم که البته بعضی جا‌ها مساحت زیر پوشش یک قرقبان بیش از این میزان است.

چشم طمع و نیاز عامل قطع جنگل

علی محمدی مقدم مدیرکل سابق منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: وقتی پای زغال، کوره زغال و قاچاق چوب و زغال در میان باشد مساله طمع مطرح می‌شود چرا که این سودجویی و زیاده‌خواهی را نشان می‌دهد.

 
او با اشاره به اینکه پارسال۹۰ تن چوب و زغال و پنج ماهه ابتدای امسال ۵۰ تن چوب و زغال در استان کشف و ضبط شده است، ادامه داد: تامین انرژی گرمایشی و آب گرم به دلیل سخت‌گذار بودن منطقه و دسترسی نداشتن جنگل‌نشینان به نفت و گاز آن‌ها را مجبور به قطع درخت و رفع نیاز از این راه می‌کند.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار