آیا فعالیت صنایع و نیروگاه ها می توانند بر ناباروری تأثیر داشته باشند؟

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت:در شهر‌های دارای تأسیسات نیروگاهی، صنعتی و معادن فعال تعداد بیشتری متقاضی فرزندخواندگی به علت نازایی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شاهرودی معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۵۰۰ نفر متقاضی فرزندخواندگی در خراسان رضوی هستند و بخشی از این تقاضاها، نشان‌دهنده‌ی میزان ناباروری در برخی شهرستان‌های استان است که علت آن باید از سوی محققان، بررسی شود.

او افزود: در شهرستان‌هایی مانند نیشابور، خواف، مشهد، سرخس و فیروزه که تأسیسات نیروگاهی و صنعتی و نیز معادن فعال دارند تعداد بیشتری متقاضی فرزندخواندگی با تابلو نازایی مراجعه می‌کنند. البته ممکن است این موضوع، دلایل دیگری داشته باشد، اما آنچه ما برداشت می‌کنیم این است که در برخی شهرستان‌های استان، نازایی و در نتیجه تقاضای فرزندخواندگی بیشتر است.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در زمینه‌ی کاهش زمان واگذاری فرزندان نسبت به گذشته ادامه داد: با راه‌اندازی سامانه‌ی فرزندخواندگی و اصلاحات آیین‌نامه‌ای در سال‌های گذشته، اکنون فرایند به گونه‌ای است که اگر خانواده از نظر ضوابط مشکلی نداشته باشد و فرزند مورد نظر او هم در بهزیستی موجود باشد کل روند ۴ ماه طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید


شاهرودی بیان کرد: در واقع می‌توان گفت در صورت مساعد بودن شرایط خانواده، همراهی خانواده در پیگیری به موقع، وجود فرزند مورد نظر در مراکز و نبود مانع قانونی و صلاحیتی، از لحظه‌ای که خانواده در سامانه ثبت نام می‌کند تا وقتی فرزند تحویل می‌گیرد ۴ ماه زمان لازم است ولی معمولا شرایط این طور نیست و ممکن است خانواده به خاطر طی برخی مراحل قانونی، پیگیری نکردن به موقع، برخی موانع قانونی، فرایندی یک ساله را طی کند.

او تصریح کرد: در شرایط فعلی، امکان به روز شدن تقاضا‌ها نسبت به واگذاری‌ها وجود ندارد زیرا شرایط واگذاری از سوی دستگاه قضایی تعیین می‌شود. سلب حضانت از فرزند از جمله مواردی است که از سوی دستگاه قضایی صورت می‌گیرد و شرط لازم برای واگذاری فرزند است.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: در حالی که تراکم فرزند در مراکز ما وجود دارد به خاطر اینکه شرایط سلب صلاحیت دارای فرایند خاصی است و دستگاه قضایی هم سعی می‌کند حتی‌الامکان فرزند به خانواده‌ی ژنتیک برگردد به همین دلیل تعداد فرزندان قابل واگذاری محدود است و لذا افراد پشت نوبت همیشه تراکم دارند و ما نمی‌توانیم به همان سرعتی که تقاضا‌ها بالا می‌رود فرزندان را واگذار کنیم.


انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.