کرملین: آمریکا و روسیه در روز‌های آتی پیمان استارت نو را تمدید می‌کنند

کاخ کرملین اعلام کرد رویه‌های لازم برای تمدید پیمان استارت نو میان آمریکا و روسیه در روز‌های آتی کلید می‌خورد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری تاس، کاخ ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد مسکو و واشنگتن طی روز‌های آتی برای تمدید پیمان استارت نو اقدام خواهند کرد.

در گزارش سرویس مطبوعاتی کرملین با اشاره به گفت‌و‌گوی تلفنی ولادیمیر پوتین و جو بایدن آمده است: روسای جمهور پس از تبادل یادداشت‌های دیپلماتیک در مورد توافق نامه تمدید پیمان استارت نو ابراز خرسندی کردند.

بنا به اعلام کرملین، طرفین ظرف چند روز رویه‌های لازم برای اطمینان از کارکرد بیشتر این سازوکار مهم بین المللی یا محدودیت متقابل زرادخانه‌های موشک هسته‌ای را نهایی می‌کنند. موضوعات بین المللی شامل خروج یک جانبه ایالات متحده از پیمان آسمان باز، مشکلات مربوط به حفظ برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، حل و فصل بحران اوکراین و همچنین ابتکار عمل روسیه برای فراخوان اجلاس امنیت سازمان ملل، از دیگر مباحث مورد گفت‌‌و‌گوی بایدن و پوتین اعلام شد.

دومای روسیه نیز به تازگی اعلام کرد رئیس جمهور این کشور دیروز سه شنبه لایحه‌ای را برای تمدید پیمان استارت نو تا پنج سال دیگر به کمیته پارلمانی این کشور ارائه کرد.

روسیه به دنبال تمدید پیمان استارت نو با آمریکاست؛ پیمانی که در فوریه آینده به پایان می‌رسد. اما دولت قبلی آمریکا علاوه بر توقف ساخت انبار‌های کلاهک هسته‌ای از سوی دو کشور، خواستار متعهد شدن روسیه به مذاکرات مربوط به توافق تسلیحات هسته‌ای با چین بود. 

پیمان استارت نو توافق کاهش تسلیحات استراتژیک دو جانبه میان آمریکا و روسیه است که روز هشتم آوریل ۲۰۱۰ (فروردین ۱۳۸۹) میان رئیس جمهور وقت آمریکا و همتای روسی او در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک به امضا رسید. بر اساس این پیمان، دو طرف با کاهش زرادخانه هسته‌ای خود موافقت کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار