معاون امور صنایع وزارت صمت خبر داد:

تحقق ۳.۲ میلیارد دلار داخلی سازی از طریق میز‌های ساخت داخل در ۹ ماهه نخست سال

صادقی نیارکی گفت:۳.۲ میلیارد دلار داخلی سازی از طریق میزهای ساخت داخل برنامه ریزی شده بود که در ۹ ماه ابتدایی امسال شاهد تحقق آن بودیم.

 خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در نشستی که صبح امروز برگزار شد اظهار کرد: یکی از ضرورت‌های وزارت صمت به کارگیری ظرفیت‌‌های موجود در کشور برای افزایش ساخت داخل، گسترش صنعت و رسوخ فناوری در این بخش‌ها است. یکی از سازمان‌ها پیشتاز که با همین هدف ایجاد شد و توسعه پیدا کرد سازمان جهاد دانشگاهی است. با هماهنگی بسیار مناسبی که بین معاونت امور صنایع و این سازمان شکل گرفت.

او گفت: موضوع تفاهم نامه امروز بین وزارت صمت و جهاد دانشگاهی کمک به استراتژی توسعه فناوری، تحقیق و توسعه فناوری‌های نو ظهور، تعمیق ساخت داخل و مواردی از این قبیل است. در این قرار داد ۳ ساله تحقیق و پژوهیش بر عهده جهاد دانشگاهی و اجرا و تجاری سازی بر عهده معاونت صنایع خواهد بود.

نیارکی با اشاره با تاکید وزیر صمت برگسترش ساخت داخل گفت: ۳.۲ میلیارد دلار داخلی سازی از طریق میزهای ساخت داخل برنامه ریزی شده بود که در ۹ ماه ابتدایی امسال شاهد تحقق آن بودیم. این اطلاعات تا پایان امسال منتشر خواهد شد. چند میز ساخت داخل به صورت مجازی برگزار شد که یکی از آن‌ها چهارمین میز صنعت خودرو و میز چهارم صنعت پتروشیمی بود. مجموعا ۴۰ میلیون دلار عقد قرار داد بین شرکت‌ها صورت گرفت.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: در سایت وزارت صمت اقلام جایگزین واردات، طرح‌های نیمه تمام و مواردی از این قبیل معرفی شده تا سرمایه گذاران بتوانند پروژه ها را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

نبود آزمایشگاه های مرجع مشکل صادرات کشور

در ادامه علی طیبی رئیس جهاد دانشگاهی گفت: توسعه اقتصادی زمانی اتفاق خواهد افتاد که متکی به دانش و تولیدات داخلی باشد. اگر قرار بود تکنولوژی به کشور وارد شود باید در قبال صادرات فناوری باشد چرا که ما توان استفاده از اغلب تکنولوژی‌های لازم را داریم.

او با تاکید بر اهمیت توسعه فناورانه صنعتی گفت: جهاد دانشگاهی بر اساس تجربه ۴۰ ساله خود می‌تواند در این ماموریتی که برای او تدوین شد نقش مهمی در توسعه صنعتی کشور داشته باشد. ما در توسعه فناوری‌ها و مشخص شدن استراتژی صنعتی اعلام آمادگی کردیم.

طیبی بیان کرد: یکی از مشکلات امروز کشور ما آن است که به نظر می‌رسد جواز‌های فعالیت بدون استراتژی صادر می‌شود، اما ما باید فعالیت صنعتی خودمان را در سطح بین المللی و منطقه ببینیم تا رقابت به درستی شکل بگیرد. احداث آزمایشگاه‌های مرجع سود آور نیستند، اما امری ضروری است. یکی از مشکلات ما برای توسعه صادرات محصولات این است که تاییدیه آزمایشگاه های مرجع را نداریم.

در ادامه هادوی رئیس مرکز ساخت داخل گفت: ما باید به دنبال توسعه شرکت‌های دانش بینان باشیم تا با داخلی سازی و تولید علمی فناوری‌ها به جایگاه مناسبی در بازار‌های بین المللی دست پیدا کنیم. امیدوار هستیم به جایگاهی برسیم که محصولات صنعتی ایران در جایگاه جهانی مطرح باشد.

در ادامه کیوان گردان مدیر دفتر صنایع فلزی بر اهمیت توسعه ازمایشگاه مرجع تاکید گرد.

همچنین معمار باشی مدیر دفتر خودرو و نیرو محرکه بر عمق کم داخلی سازی در برخی قطعات اشاره کرد و ارتباط با دانشگاه را راه حل این مشکل دانست.

محرابی مدیر دفتر نساجی تصریح کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت از مدت‌های قبل مشکلات بسیاری داشت و امیدوار هستیم با انعقاد قرارداد بین وزارت صمت و جهاد دانشگاهی مرتفع شود. صنعت نساجی یکی از صنایعی است که کاملا از ماشین آلات خارجی استفاده می‌کند و همکاری دانشگاه‌ها می‌تواند این مشکل را رفع کند.

در ادامه صفدری مدیر دفتر صنایع غیر فلزی به قرارداد‌هایی که در گذشته در برای ارتباط صنعت و دانشگاه راه اندازی شد اشاره کرد و گفت: با توجه به ذات جهاد دانشگاهی امیدوار هستیم این بار این ارتباط به نتیجه برسد.

علی طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در جمع خبرنگاران گفت: جهش تولید زمانی اتفاق خواهد افتاد که اقتصاد متکی به تولید ملی و تولید ملی متکی به علم و فناوری داخلی باشد. در قراردادی که امروز با معانت صنایع وزارت صمت منعقد شد در حوزه‌های برق و الکترونیک، مکانیک، نساجی و خودرو فعالیت خواهیم کرد.

نیارکی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قراردادهای وزارت صمت با دانشگاه ها و دیگر دستگاه ها که تا امروز به نتیجه نرسیده است، گفت: پروژه نهضت ساخت داخل را از سال ۹۸ آغاز کردیم که یکی از محور‌های آن کسب فناوری و تعمیق اجزای قطعات و ماشن الات بود. تعیین دقیق نیاز و همکاری با سازمانی‌های دارای تجربه می‌تواند راهکاری برای رسیدن به این هدف باشد.

او گفت: با توجه به نگاه کوتاه مدت و کاربردی که داریم می‌توان بسیاری از پروژه‌هایی که برای ساخت داخل در نظر گرفته را عملیاتی کنیم. این پروژه‌ها از طریق معاونت صنایع به بخش‌های مختلف کشور اطلاع رسانی شده و جهاد دانشگاهی در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت صنعت ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار