نخستین جشنواره جهانی تولیدات اربعین با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره جهانی تولیدات اربعین، با حضور موسوی مقدم قائم مقام رئیس رسانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره جهانی تولیدات اربعین با حضور حجت‌الاسلام موسوی مقدم قائم مقام رئیس رسانه ملی، علی فهیم دانش مدیر کل امور بین‌الملل رسانه ملی و جمعی از مدیران و برگزیدگان این جشنواره، در مرکز همایش‌های بین‌المللی رسانه ملی برگزار شد.

در ابتدا، قربانی دبیر این جشنواره گفت: چند سالی است که به لطف خداوند و مجاهدت‌های سردار سلیمانی و همرزمان ایشان، شاهد برگزاری چند ده هزار نفری مراسم اربعین حسینی هستیم.

وی ادامه داد: شاید بتوانیم بگوییم سال گذشته نقطه اوج آن بودیم و زائرانی که مختص ایران و عراق نبودند هم در برپایی این مراسم‌ها سهیم شدند و مردم اروپا، آمریکا، آسیا و پیروان همه ادیان الهی و مذاهب مختلف در راهپیمایی اربعین حضور داشتند.

قربانی عنوان کرد: حضور پرشور زائران حسینی، مدیران رسانه ملی را به این فکر انداخت تا برای تجلیل از این حرکت و حضور جهانی و ترویج فرهنگ عاشورا، جشنواره‌ای را برگزار کنند تا حضور چند میلیونی مردم در اربعین حسینی به خوبی نشان داده شود. در همین چارچوپ با پیشنهاد علی فهیم دانش و موافقت رئیس رسانه ملی، مقدمات برگزاری جشنواره جهانی تولیدات اربعین، در سه بخش صوتی، تصویری و عکس از مهرماه امسال شکل گرفت و پس از انتشار فراخوان، در مجموع ۸۶۰۲ اثر از داخل و خارج از کشور به دبیرخانه الکترونیکی ما ارسال شد.

دبیر جشنواره جهانی تولیدات اربعین عنوان کرد: هر کدام از آثار در بخش‌های مورد نظر مورد بررسی قرار گرفتند و پس از چند مرحله گزینش، از میان آثار ارسالی با نظر هیئت داوران برگزیدگان انتخاب شدند.

در ادامه، فهیم دانش مدیر کل امور بین‌الملل رسانه ملی گفت: صداوسیما برای برگزاری این جشنواره اهتمامی شایسته داشته است. اگر ضرورت و همت ضبط و ثبت این حماسه و این شور و شوق‌های حسینی نبود، ما دیگر امثال شعر محتشم کاشانی را با آن شور و حال نداشتیم. این تکلیفی بر دوش امور بین‌الملل رسانه ملی است که حماسه های اربعین را ضبط و ثبت کند.

وی اظهار کرد: امور بین الملل صدا و سیما، با استفاده از فضای مجازی این جشنواره را هدایت کرد. خوشبختانه با مساعدت امور بین الملل صدا‌وسیما و  رادیو اربعین، تلویزیون اربعین هم راه اندازی شد و مسیر ثبت لحظات پرشور اربعین ادامه پیدا کرد. در همه گیتی عشاق و علاقه‌مندان به ساحت مقدس امام حسین (ع) وجود دارند و دلشان برای ایشان می‌تپد.

در ادامه، موسوی مقدم گفت: امیدوارم این جشنواره که اولین گام برای تبیین آثار صوتی تصویری در حوزه اربعین در امور بین الملل است، استمرار داشته باشد و جشنواره پس از این نیز ادامه داشته باشد. فلسفه هنر به تبیین چیستی مبانی نظری و فلسفی می‌پردازد. از سوالاتی که در این فلسفه مطرح می‌شود چیستی هنر و ویژگی‌های ذاتی هنر است. اینکه هدف هنر باید چه باشد و مصادیق آن کدام است؛ آیا هنر می‌تواند معرفت افزایی داشته باشد؟ هرچند هنوز تعریف تام و تمامی که همه عرصه‌های هنر را در بر بگیرد ارائه نشده است و هر تعریفی از هنر مصداق متفاوتی از آن را ارائه می‌دهد. فارابی هنر را مطلق زیبایی می‌داند. ابن سینا نیز سه عنصر اصلی را در تعریف هنر بیان می‌کند؛ نظم، زیبایی و اعتدال. این در حالی است که در فلسفه ملاصدرا هنر جلوه‌ای از رب الارباب است و هر زیبایی و کمالی پرتوی از زیبایی و کمال خداوند است.

قائم مقام رئیس رسانه ملی گفت: اگر این روایتگری از هنر نبود، شاید ما هیچگاه با فضای عاشورا و اربعین آشنا نمی‌شدیم. وظیفه هنر بر دوش هنرمندانی است که در عصر و زمان آن حادثه حضور دارند. تا یکصد سال قبل که تاریخ تصویر و صوتی از خود به جای نگذاشته بود، مفاهیم دچار قلب می‌شدند و قلب مفاهیم و اسناد فراوان بود، اما اکنون با وجود رسانه‌های تصویری و صوتی قلب مفاهیم و اسناد وجود نخواهد داشت. درباره واقعه عاشورا هرچند روایات مختلفی بیان شده است، اما اکنون ما می‌توانیم اصل واقعه اربعین را ثبت و ضبط کنیم و رسانه‌های صوتی و تصویری به عنوان سرمایه‌های عظیم برای نسل آینده این واقعه عظیم عاشورا‌یی را ماندگار می کنند.

وی تاکید کرد: هنر اگر در خدمت پدیده‌های تاریخی قرار بگیرد، می‌تواند به وظیفه خود عمل کند. امام راحل در تعریف دیگری از هنر می‌گوید هنر دمیدن روح تعهد در کالبد انسان هاست؛ یعنی هنرمند نباید بی تفاوت باشد و هنر متعهد مهم است. اربعین در ذات خود یک رستگاری است. چگونه موضوعی که طی چندین سال و چندین قرن متوالی از آن گذشته است یک دفعه در قرن حاضر سر بر می‌آورد و آتشفشانی می‌شود که نسل‌های امروز از آن به عنوان یک بعثت همگانی و یک معادله چند بعدی الهام می‌گیرند؟

موسوی مقدم اظهار کرد: هزاران پیام در حادثه عاشورا نهفته است که این پیام‌ها جز به زبان هنر استخراج نمی‌شود. اربعین هم دارای شعار است؛ «الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة». اگر هنرمندان به اقیانوس ناب حسینی متصل شوند و در این اقیانوس غواصی کنند، گوهر‌هایی را کشف می‌کنند که می‌توانند شگفتی ساز شوند.

در پایان مراسم از برگزیدگان جشنواره جهانی تولیدات اربعین تجلیل شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد داودیان
۱۰:۴۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
سلام .متاسفانه بعد گذشت ۵ماه از اختتامیه جشنواره تولیدات اربعین هنوز جوایز برگزیدگان رو پرداخت نکردند. چرا ؟؟؟
لطفا پیگیری بفرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد داودیان
۱۰:۴۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
سلام .متاسفانه بعد۵ ماه از این پایان جشنواره هنوز جوایز برگزیدگان جشنواره رو پرداخت نکرده اند. چرا؟؟؟؟