مافیای زهر واقعیت یا خیال ؟+ فیلم

آیا پشت تجارت زهر زنبور عسل مافیای قیمت و سلطان زهر وجود دارد؟

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،عسل در فرهنگ دینی و ملی ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد ماده‌ای غذایی که در کتاب‌های مذهبی ادیان توحیدی به آن اشاره و از آن به عنوان هدایای گرانبهای طبیعت یاد شده‌است.

پیشینه کاربرد عسل شاید به بیش از ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد، این ماده در زندگی روحانی، اجتماعی و اقتصادی مصریان باستان و یونانیان نقش بارزی داشت و از آن برای مومیایی کردن مردگان خود استفاده می‌کردند و با توجه به اهمیت دارویی عسل، به بیماران نیز تجویز می‌شد بقراط ۲۵۰۰ سال قبل درباره عسل گفته بود: هر دارویی از مواد غذایی درست می‌شود و هر غذایی نیز جانشین دارو می‌گردد، عسل پاسخگوی این دو شرط است.
 
توهمی به نام مافیای زهر
 
برخی خبرگزاری‌ها و فعالان فضای مجازی چند روز اخیر از وجود مافیای زهر زنبور عسل در کشور گفتند و ادعا کردند قیمت هر گرم زهر در ایران ۱۰ دلار و در کشور‌های مثل ترکیه تا ۱۷۰ دلار است و زنبورداران پس از زهرگیری آن را به برخی افراد و تجار داخلی می‌فروشند تا در آن سوی آب به ۱۰ تا ۱۵ برابر قیمت به دست مصرف کننده خارجی برسد، اما این ادعا تا چه میزان صحت دارد.

حسن عظیمی سازنده دستگاه زهرگیر زنبور عسل با بیان اینکه هر گرم زهر زنبور عسل در ایران با توجه به خلوص آن از ۱۲ تا ۲۰ دلار معامله می‌شود، گفت: صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور بیشترین میزان خرید زهر زنبور عسل را بر عهده دارد و این ماده مهم را از ۱۲ تا ۱۴ دلار از زنبورداران خریداری می‌کند.

او افزود: برخی تجار و بازرگانان ترکیه یا کانادایی نیز هر گرم زهر زنبور عسل ایرانی را به میزان بسیار محدود تا ۲۰ دلار خریداری می کنند، اما این موضوع عمومیت ندارد.

عظیمی گفت: صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور نیز هر گرم زهر زنبور عسل ایرانی را حدود ۴۰ دلار به طرف خارجی می‌فروشد که با توجه به هزینه‌های نگهداری، حمل و نقل و مالیاتی که کشور‌های خارجی بر ورود این ماده می‌گذارند قیمتی منطقی است.

 
این فعال صنعت زنبورداری با رد وجود هرگونه مافیا یا سلطان زهر در ایران ،گفت: برخی‌ها شاید برای فروش هر گرم زهر زنبور تولیدی خود قیمت بالایی پیشنهاد کنند، اما این قیمت‌ها فضایی است و خریدار ندارد.

عظیمی ادامه دارد: خود من شاید هر گرم زهر زنبور عسل را یک میلیون تومان قیمت گذاری کنم، اما وقتی فروش عمده باشد این قیمت کمتر هم می‌شود.
 
گر تو بهتر میزنی بستان بزن
 
میرمحمدی عضو هیات مدیره صندوق توسعه صنعت زنبورداری کشور نیز با بیان اینکه هیچ جریان مافیایی در خصوص زهر زنبور عسل وجود ندارد، گفت: سال‌های اخیر چند شرکت دانش بنیان با کمک این صندوق دستگا‌های زهرگیری ساختند و تولید این ماده بیشتر شده است.

او گفت: صندوق توسعه صنعت زنبورداری کشور اخیرا بازاری در گرجستان پیدا و یک محموله زهر زنبور عسل هم به این کشور صادر کرد.

عضو هیات مدیره صندوق توسعه صنعت زنبورداری کشور با بیان اینکه هنوز بازاری گرانتر از این بازار پیدا نکردیم، ادامه داد: یک کشور خارجی دیگر نیز مشتری زهر زنبور عسل ایرانی با قیمت هر گرم ۴۰ دلار است که در حال رایزنی با طرف خارجی هستیم.

میرمحمدی گفت: هر فردی اگر می‌تواند زهر زنبور عسل را بیشتر از این قیمت به تجار خارجی بفروشد به صندوق اعلام بکند ما برای فروش بالاتر از این قیمت به او کمیسیون می‌دهیم.


انتهای پیام /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار