نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

برخی مدیران در شان مردم فارس کار نمی‌کنند/کاهش تکیه به نفت در بودجه ۱۴۰۰

به گفته رئیس مجمع نمایندگان فارس برخی مدیران استان در شان و طراز مردم فارس کار نمی‌کنند که باید تکلیفشان را با خودشان و لابی‌گرها مشخص کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، امروز در نشست خبری با بیان اینکه بودجه ١٤٠٠ را دولت براساس زمانبندی با یک شرایط متفاوت نسبت به سال‌های قبل تقدیم مجلس کرد، گفت: به دلایلی که قطعا رئیس جمهور برای آن پاسخی دارد، حاضر نشدند در مجلس در زمان تقدیم بودجه حاضر شوند؛ معتقدیم همانگونه که ٢٩٠ نماینده در صحن حضور دارند، ایشان هم می‌توانستند بودجه را تشریح و الویت‌های بودجه‌ای را اعلام کنند.

او افزود: براساس گزارش وزیر اقتصاد در کمیسیون تلفیق، در بودجه ۱۴۰۰ با عدد منفی رشد سرمایه گذاری نسبت به سا‌ل‌های ٩٧ تا ٩٩ مواجه هستیم. همچنین در بخش رشد مالیات‌ها نسبت به سال ٩٩ که ٢٣ درصد بوده در بودجه سال آینده با ۲ درصد تقلیل در این موضوع مواجه خواهیم شد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با ورود بودجه به کمیسیون تلفیق و دو راه در دستور پیشنهاد قرار گرفت؛ یکی رد کلیات و دیگری ار اینکه بودجه را بررسی و به لحاظ مشکلاتی که ممکن است متصور باشد، با اصلاحات اساسی در تلفیق تایید و متناسب با نیاز مردم بودجه تصویب شود و مبنای عمل قرار گیرد.

او با بیان اینکه اکنون ۲۱ تبصره و جدول در بودجه ١٤٠٠ در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، به ویژگی‌های بودجه ١٤٠٠ از منظر کمیسیون تلفیق پس از بررسی‌ها اشاره و عنوان کرد: کاهش تکیه بودجه به نفت، توجه ویژه به امور زیربنایی، توجه جدی به محرومیت زدایی، عادلانه کردن یارانه‌ها و افزایش موثر آن، تامین منابع برای ٧ میلیون جامانده از سهام عدالت، توجه جدی و تاکید موثر در سه موضوع معیشت، سلامت و امنیت، حذف رانت‌های غیرموجه، کاهش فاصله طبقاتی، افزایش موثر حقوق سربازان و حمایت جدی از نهاد‌های حمایتی از مهمترین ویژگی‌هاست.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در بودجه آینده فروش دو میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرده است، عنوان کرد: با بررسی‌هایی که انجام شد این میزان فروش نفت به یک میلیون و نیم بشکه در روز کاهش یافت و به تصویب رسید.

عزیزی تصریح کرد: نمی‌شود بودجه را نوشت و تقویت زیرساخت‌های کشور در آن را نادیده گرفت به همین دلیل نگاه ویژه‌ای در بودجه ١٤٠٠ به این بخش شده است.

او همچنین تصریح کرد: ۳۵ میلیون نفر از افراد کشور در دهک متوسط جامعه قرار دارند که مقرر شده یارانه ١٨٣ هزار تومانی به آن‌ها تعلق گیرد. دو میلیون نفر که تمکن مالی ندارند نیز مورد حمایت مجموعه کمیته امداد و بهزیستی قرار می‌گیرند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بودجه ١٤٠٠ هزینه آب و برق و گاز مشترکان کم مصرف رایگان خواهد بود.

او گفت: جرائم بیمه‌ای همه واحد‌هایی که در زمان کرونا نیرو‌ها را حفظ کردند نیز بخشیده می‌شود. معافیت مالیاتی حقوق‌ها تا چهار میلیون تومان و رایگان شدن حق انشعاب برق، آب، فاضلاب و گاز برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است.

عزیزی همچنین از تشکیل صندوق پروژه در بازار بورس و معاف از مالیات با هدف تجمیع سرمایه‌های خرد و لغو معافیات مالیاتی موسسات کنکور در بودجه ١٤٠٠ خبر داد.

او در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ارزیابی‌ها از رفتار یکی از نمایندگان مجلس که اخیرا به دلیل درگیری با سرباز پلیس راهور به سوژه شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده اشاره و عنوان کرد: اعتقادمان این است که افراد باید با آگاهی کامل اظهارنظر کنند. به نظر می‌رسد برخی به دنبال سناریوسازی هستند؛ لذا اظهارنظر زود هنگام بدون اطلاعات اثر خوبی ندارد؛ بنابراین با صبر و حوصله باید اجازه دهیم که این مسئله بررسی شود و در عین حال اجازه ندهیم اقدامی خلاف قانون انجام شود.

رئیس مجمع نمایندگان فارس ادامه داد: بر این باوریم که مجمع نمایندگان مظهر انسجام و هماهنگی همه جانبه باید باشد و مدت‌هاست که این کار را در مجلس دنبال می‌شود.

عزیزی با بیان اینکه مجلس جایی است که باید تفاوت نظر و دیدگاه وجود داشته باشد تا با یک تصمیم درست رو به رو شویم، گفت: ذات و خاصیت مجلس این است که یک موضوع به مشورت گذاشته شود و نظرات موافق و مخالف اعلام شود و سلسه مراتبی وجود ندارد بلکه همه چیز براساس رای گیری است.

او اظهار کرد: مجمع نمایندگان فارس از زمان شکل‌گیری مجلس یازدهم تاکنون در راستای پرداختن به مسائل مهم و الویت دار استان حرکت کرده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طی ماه‌های اخیر در خصوص موضوعات مختلفی همچون بافت تاریخی، آزاد راه‌ها، صنعت و ... جلسات متعددی در سطوح وزارتخانه‌ها و استانی برگزار شده و تلاش مجمع نمایندگان فارس حرکت به سمت مسائل مهم و زیربنایی بوده است.

عزیزی ادامه داد: قرار بوده فارس، استان چهارراه ریل جنوب کشور باشد، اما با گذشت مدت‌های زیادی، برخی از طرح‌ها بلاتکلیف مانده بود به عنوان مثال؛ عقب ماندگی‌هایی در حوزه ریلی داریم، اما با تلاش‌های جمعی به حرکت درآمده‌اند. مباحث مربوط به صنعت استان و پروژه‌های زیربنایی نیز به طور جدی در دستور کار مجمع نمایندگان فارس قرار دارد.

او به موضوع پتروشیمی‌ها هم اشاره و اعلام کرد: با تلاش‌های انجام شده توانسته‌ایم اعتماد بین وزارت نفت و سرمایه گذار را به حدی برسانیم که بیایند پای کار، یکی خوراک بدهد دیگری کار کند. همچنین در حال بررسی هستیم تا در یک موقعیت مکانی پتروشیمی‌ها احداث شوند.

رئیس مجمع نمایندگان فارس برخی مدیران استان در شان و طراز مردم فارس کار نمی‌کنند و باید تکلیفشان را با خودشان و لابی گری‌ها مشخص کنند. مدیری که ١٢ سال است که در پست خود مانده بوده و ناکارآمدی کارنامه‌ای نداردباز هم تلاش می‌کند که در پست فعلی باقی بماند.

عزیزی تصریح کرد: حامی مدیرانی هستیم که به دنبال رشد و پیشرفت و آبادانی کشور هستند.

او همچنین با اشاره به ابزار‌های نظارتی در اختیار مجلس از جمله تذکر، سوال، تحقیق و تفحص و دیوان محاسبات گفت: وقتی اسم از سوال و تحقیق و تفحص به میان می‌آید، می‌گویند مجلس دنبال سیاسی کاری است و امروز باید این تابو‌ها شکسته شود و شجاعانه پرسشگری را دنبال کنیم. البته این به معنای مچ گیری و ورود بدون مبنای کارشناسی نیست.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه شیراز مفتخر به سومین حرم اهل بیت (ع) است و باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا به جایگاه اصلی خود برسد به تعیین تکلیف پروژه جامع ٦٧ هکتاری سومین حرم اهل بیت (ع) اشاره و بیان کرد: معتقدیم که این فرصت بی نظیر فرهنگی را از همه جهت باید مورد حمایت قرار دهیم.

عزیزی ادامه داد: شهر شیراز اولویت‌هایی دارد که دارد فراموش شده و امروز متناسب با نیاز و اولویت‌های مردم تصمیم گیری نشده و جای اولویت‌ها با هم عوض شده است.

او تاکید کرد: مخالفتی با پیاده راه سازی نداریم، اما آیا این‌ها اولویت است؟ شیراز نیازمند طرح‌های جامع و جدی با نگاه کارشناسی بدون نگاه منفعت طلبی عده‌ای است. در حالی‌که مردم نیاز جدی به گسترش مترو و زیرساخت‌های شهری دارند، اما برخی دنبال کار‌های فانتزی هستند تا کار‌های زیربنایی و اساسی.

رئیس مجمع نمایندگان فارس بیان کرد: باید تلاش کنیم تا اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران و بخش خصوصی که دچار ترس و یاش شده اند به استان برگردد و امیدواری ایجاد شود.

عزیزی همچنین با تصریح بر این نکته که جبران بخشی از کسری بودجه دولت از محل بورس در سال ٩٩ کار درستی نبود، گفت: به همین دلیل در ١٤٠٠ با تشکیل صندوق پروژه، ظرفیت بورس به کمک پروژه‌های زیربنایی می‌آید.

او به لایحه FATF هم اشاره و با بیان اینکه این مهم در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است وامید است آنچه تصویب می‌شود همراه با منافع ملی باشد، گفت: نباید دلخوش کنیم به قرارداد‌هایی که پایه و زیربنا‌ها در آن‌ها در نظر گرفته نشده بلکه باید توان مان را بر تولید داخل بگذاریم، اما فرصت‌های بین‌المللی را هم در یابیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود و با اشاره به موضوع تخریب باغ‌شهر‌هایی که در اراضی ملی احداث شده، گفت: همه ما باید پایبند به قانون باشیم.

عزیزی گفت: کسانی که اراضی ملی را تصرف کرده‌اند، باید مطابق قانون مورد پیگیرد قرار بگیرند، اما کسانی که در قالب تعاونی اراضی به آن‌ها واگذار شده را باید متفاوت دید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار