منتظرتربتی مطرح کرد؛

راهکار تجارت و ارزش آفرینی از گاز بهینه سازی مصرف است

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: برای تجارت و ارزش آفرینی از گاز نیاز به بهینه سازی مصرف آن داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن منتظر تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در دومین روز از ششمین کنگره و نمایشگاه نفت و نیرو با موضوع تجارت، ارزش آفرینی و بهینه سازی مصرف گاز گفت: الگویی در نظر گرفتیم که تولید گاز از امروز که حدود ۲۹۰ میلیارد متر مکعب در روز است، به ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیارد مترمکعب در روز برسد. اگر بخواهیم با مخازن موجود کار کنیم، کاهش تولید خواهیم داشت مگر این که از مخازن جدید هم برداشت داشته باشیم.

او افزود: پیش بینی می‌شود که مصرف گاز در بخش پتروشیمی، تا پایان جهش سوم این صنعت از ۲۰ میلیارد مترمکعب در روز به ۵۰ میلیارد مترمکعب افزایش پیدا کند.

منتظر تربتی گفت: در برنامه‌ها پیش بینی شده که در سال ۱۴۲۰ با اقداماتی که باید از همین امروز برای بهینه سازی مصرف شروع کنیم، می توانیم به میزان برداشت از پروژه های عسلویه و یک پارس جنوبی، صرفه جویی داشته باشیم. این مربوط به دو بخش نیروگاهی و خانگی می‌شود. باید به سمت تولید برق با شیوه‌ای به جز استفاده از سوخت فسیلی برویم.

او ادامه داد: ارزش اقتصادی این بهینه سازی طی ۲۰ سال، حدود ۳۵۰ میلیارد دلار در بخش نیروگاهی و خانگی است. با این رویه مصرف نمی‌توانیم به اهدافمان در تولید و بهینه سازی مصرف برسیم و نیاز به سرمایه گذاری در این زمینه داریم.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور تاکید کرد: برای کمک به بهینه سازی مصرف گاز، باید به سمت ایجاد نهاد‌های تنظیم گر و قوانینی که از کسب و کار حمایت می کنند پیش برویم و دولت دخالت کمتری در این زمینه داشته باشد. برای این کار از ۴ کشور ترکیه، روسیه، انگلستان و مالزی، الگوبرداری کردیم، زیرا در برخی قوانین حوزه انرژی با ما اشتراکاتی دارند.

او تصریح کرد: الگو‌های بررسی شده از این کشور‌ها نشان می‌دهد که ما نیاز به ایجاد یکسری قوانین تنظیم گر داریم؛ البته پایه قانونی این‌ها وجود دارد و اجرایی شدن آن‌ها در قالب صدور تعدادی آیین نامه، شدنی است که ما پیش نویس آن‌ها را تهیه کردیم.

منتظر تربتی بیان کرد: در بحث مقررات و سیاست گذاری برای تجارت گاز باید به سمتی برویم که بخش خصوصی حضور بیشتری داشته باشد، چون ما شبکه گسترده‌ای را داریم، اما روابط میان کشور‌ها همیشه پایدار نیست و گاهی میان دولت‌ها مشکلاتی ایجاد می‌شود.

او در ادامه گفت: درباره مقررات بخش خانگی، باید موضوع قیمت گذاری و پرداخت یارانه‌ای را حل کنیم، چون با شیوه فعلی، شرایط برای سرمایه گذار بخش خصوصی جذابیت ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور در پایان تاکید کرد: برای توسعه اقتصادی به گازی معادل ۱۰ میلیون بشکه نیاز خواهیم داشت که نباید این ثروت عظیم را هدر داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: گاز ، گازرسانی ، گاز طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار