۴۳۰۰زوج سیستان و بلوچستان خدمات مشاره تالاسمی دریافت کردند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: افزون‌بر چهار هزار و ۳۰۰ زوج این استان امسال خدمات تشخیص پیش از تولد تالاسمی دریافت کردند.

دکتر قاسم میری علی آباد معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، با بیان اینکه تالاسمی یک بیماری مادرزادی هموگلوبین است که در آن هموگلوبین سالم به اندازه کافی در بدن ساخته نمی شود و به دلیل شکسته شدن مرتب گلبول‌های قرمز خون، فرد دچار کم خونی می‌شود، اظهارداشت: هم‌اینک تنها یک مرکز تخصصی تشخیص قبل از تولد تالاسمی در سیستان و بلوچستان در بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) زاهدان فعال است.

او  ادامه داد: زوج‌های جوان قبل از ازدواج و قبل از بارداری براحتی می‌توانند از ابتلای خود به بیماری تالاسمی مینور مطلع شوند و در صورت بارداری حتما در هفته‌های اول بارداری به این مرکز مراجعه کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در این مراکز مجهز علاوه‌بر مردم سیستان و بلوچستان اتباع کشورهای همسایه نیز مراجعه و از خدمات مورد نظر این حوزه بهره‌مند می‌شوند.

او  افزود: در این مرکز بعد از انجام آزمایشات از DNA استخراج شده از نمونه خون زوجین در صورتی که هر ۲ زوج ناقل باشند زوجه باردار تحت نظر این مرکز قرار می‌گیرد و بعد از انجام نمونه‌گیری پرزهای جفت جنینی (CVS) و انجام آزمایشات مربوطه بروی آن در صورت تشخیص جنین ماژور برای سقط جنین اقدامات لازم انجام می‌شود.

 تالاسمی یک بیماری مادرزادی هموگلوبین است که تنها درمان بیماران تالاسمی ماژور که زندگی افزون بر سه هزار نفر را در سیستان و بلوچستان تحت الشعاع قرار داده تزریق مکرر خون است اما با دریافت مکرر خون سطح آهن در این بیماران بالا رفته و موجب آسیب رسیدن به قلب، کبد و کلیه‌ها می‌شود.

به گفته پزشکان کودکان مبتلا به تالاسمی ماژور در هنگام تولد طبیعی هستند اما بین سه تا ۱۸ ماهگی با ابتلا به کم خونی رنگشان پریده، خوب نمی‌خوابند، نمی‌ خواهند غذا بخورند و ممکن است دچار تهوع شوند.

اگر کودکان مبتلا به تالاسمی ماژور درمان نشوند زندگی سختی خواهند داشت و معمولا بین یک تا هشت سالگی چنانچه خون دریافت نکنند از بین می‌ روند.

نکته مهم این است که بیماران تالاسمی ضمن تحمل درد و رنج فراوان بیماری از زندگی عادی و انجام کارهایی که یک انسان به صورت طبیعی در مسیر حیات خود تجربه می کند نیز باز می مانند که این مساله افسردگی و ناراحتی فراوان را برای آنان به همراه دارد.

از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به رواج ازدواج های فامیلی، انجام نشدن آزمایشات قبل از ازدواج، ثبت نشدن برخی ازدواج ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رشد صعودی تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور به چشم می خورد که در سال‌های اخیر اقدامات ارزنده ای از سوی کادر بهداشت و درمان استان برای کنترل آن انجام شد که نتیجه آن امروز شمار اندک بیماران متولد شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار