دبیر ستاد حقوق بشر:

شهدای ارامنه به عنوان بخشی از جامعه ایرانی در راه امنیت کشور جان خود را فدا کردند

باقری‌کنی، گفت: شهدای جامعه ارامنه به عنوان بخشی از جامعه ایرانی در راه عزت و امنیت ایران گام برداشتند و اثرات خیر و ایثار آن‌ها همچنان ملموس است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، «علی باقری‌کنی»، دبیرستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه عصر امروز به مناسبت روز تقدیر از همسران و مادران شهدا، به دیدار خانواده «نوریک محمودیان» شهید ارمنی رفت و خطاب به همسر گرانقدر این شهید، گفت: جامعه ارامنه بخشی از جامعه ایرانی است و در عرصه‌های مختلف همدل و همراه هموطنان و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و هستند.

وی با بیان اینکه جامعه ارامنه در خوشی‌ها و سختی‌ها در کنار ملت ایران بوده اند، تصریح کرد: شهدای جامعه ارامنه نیز به عنوان بخشی از جامعه ایرانی در راه عزت و امنیت ایران گام برداشتند و اثرات خیر و ایثار آن‌ها همچنان ملموس است.

دبیرستاد حقوق بشر با اشاره به سهم بزرگ همسران شهدا در رسالت و نقش‌آفرینی شهدا در جبهه‌های جنگ، تاکید کرد: همسران شهدا وظیفه‌ای خطیر برعهده دارند به ویژه این شهید گرانقدر که زمان زیادی درد و رنج ناشی از جنگ را تحمل کردند و شما در رسالت ایشان برای دفاع از کشور و صیانت از جان و مال و ناموس مردم وتحکیم یک ایران قوی و مقتدرسرافراز و قدرتمند ایستادید.

وی با تاکید بر اینکه اگر صبر و بردباری و شجاعت مادران و همسران شهدا نبود نمی‌توانستیم رسالت شهدا را به سرانجام برسانیم، افزود: نقش ویژه و پرستاری از این جانباز عزیز، مجاهدت مسوولانه و ایثارگرانه می‌طلبد که شما توانستید از این آزمایش الهی سربلند خارج شوید.

باقری‌کنی تاکید کرد: شهدا رسالت خود را انجام دادند و ما باید پاسدار رسالت آن‌ها باشیم. راه شهدا همچنان نورانی و پررهرو است و ما قدردان ایثار‌ها و تلاش و صبر و بردباری همسران و خانواده آن‌ها هستیم. ایثار و مجاهدت همسران شهدا همتراز ایثار و مجاهدت خود شهدا است.

وی با بیان اینکه پایداری همسران شهدا مسئولیت ما را دوچندان می‌کند، گفت: همه ما وامدار ایثار خانواده شهدا هستیم و وظیفه داریم به پاس مجاهدت خانواده و همسران شهدا، آن‌ها را تکریم کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: ما باید مسیر شهدا در پاسداری و صیانت از میهن و فرهنگ و تمدن ایران را طی کنیم و همچون شهدا از آزمون الهی سربلند بیرون بیاییم.

در این دیدار که دو نماینده جامعه ارامنه «روبرت بیگلریان» نماینده ارامنه جنوب و «آرا شاهوردیان» نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس شورای اسلامی و همچنین کشیش «کومیتاس قاراخانیان»، نماینده خلیفه اسقف اعظم ارامنه حضور داشتند، همسر شهید محمودیان ضمن قدردانی از دبیر ستاد حقوق بشر، اظهار داشت: با وجود اینکه من پرستار همسرم بودم، اما او تکیه گاه من بود و در این سال‌ها درد و رنج را احساس نمی‌کردم، چون عشق و علاقه میان من و همسرم و خانواده موجب محبت بسیار شده بود.

این بانوی گرانقدر که عکس امام (ره) را در گوشه قاب عکس نوریک گذاشته بود، تصریح کرد: این حس و حال آن روز‌های جوان‌های ارمنی کشور بود که برای یک میهن می‌جنگیدند با فرمان‌برداری از یک رهبر. این عکس امام در کیف پول نوریک بود. روزی یکی از اقوام از او خواست که کیفش را به او هدیه بدهد. نوریک با همان زبان مهربانش گفت: کیف را می‌دهم، اما عکس امام را نه! وقتی نوریک از پیش ما رفت دیدم که بهتر است عکس امام همان‌جا کنار نوریک باشد.

در این دیدار، لوح تقدیری به رسم یادبود از طرف باقری‌کنی به همسر شهید محمودیان تقدیم شد.

همچنین در این دیدار، کتاب «جنگ تحمیلی ۸ ساله و ارامنه ایران» از سوی همسر شهید محمودیان به دبیر ستاد حقوق بشر، اعطاء شد.

همچنین دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران عصر امروز(چهارشنبه) با حضور در منزل خواهر شهید «فریبرز موریم» شهید جامعه کلیمیان،ضمن تقدیر و گرامیداشت یاد شهدای جنگ تحمیلی، اظهار داشت: با وجود اینکه جنگ خسارات زیادی برای کشورمان در پی داشت اما آزمایشگاهی بزرگ برای نقش‌آفرینی و سرافرازی هم‌وطنانی بود که برای دفاع ازمنافع ملی و تمامیت ارضی کشورمان، از جان ، مال و ناموس خود ایثارگونه گذشتند.

وی با تاکید بر اینکه اگر جنگ صدمات زیادی به ملت ایران وارد کرد اما برکاتی نیز به همراه داشته، افزود: اگر ما مقتدرانه جلوی قدرت های زورگوی دنیا ایستاده‌ایم و آنها هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند ناشی از همان ایستادگی‌ها و غرورآفرینی‌ها در عرصه جنگ است.

دبیر ستاد حقوق بشر خطاب به خواهر این شهید گرانقدر کلیمی،گفت: ازخودگذشتگی که امثال برادر شهید شما انجام دادند فقط دفاع از تمامیت ارضی ایران نبود بلکه پایه‌گذاری یک دفاع و بازدارندگی پایداردر مقابل دشمنان بود و خون آنها بهای صیانت از امنیت و استقلال کشورمان است.

وی با بیان اینکه قطعا نام شهدا در تاریخ ایران درخشان است،اذعان کرد: شهدا برنده و پیروز سند ارزشمند تاریخ ایران هستند که شما میزبان یکی از این افتخارات هستید. شما یک تفاوت ماهوی با سایر افرادی که در این کشور زندگی می کنند دارید شما میراث دار گنجینه‌ای ارزشمند به خاطر این قرابت هستید و این مسوولیت شما را بیشتر می‌کند چون نگاه‌ها به عنوان مادر و خواهر شهید به شما است.

معاون امور بین الملل رئیس قوه قضائیه در ادامه با تاکید بر اینکه ما هر دو مسوولیت سنگینی بر عهده داریم، تصریح کرد: مسوولیت ما صیانت از شما و مسیر شهید شما است. امیدوارم همه ما با شناخت مسوولیت شناسی درست راه این شهدا را ادامه دهیم و اگر این چنین بشود ایران را بیمه کردیم.مسوولیت بعدی ما این است که زحمات شما را پاس داریم وبا احترام به صبر و پایداری و ایستادگی شما از حقوق شما صیانت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به جنگ عراق و افغانستان، گفت: دو کشور عراق و افغانستان مورد حمله آمریکا قرار گرفتند و اشغال شدند اما جمهوری اسلامی ایران پس از جنگ تحمیلی سرافرازانه ایستاد و دشمنان جرات نکردند یک وجب از خاک کشورمان را اشغال کنند و این ثمره خون برادر شهید شما بوده و ما وام دارشهدا تا ابد خواهیم بود.

باقری‌کنی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم میراث این شهدا دچار تحریف شود، یادآور شد: هدف شهدا هدفی متعالی است؛ آنها خود این راه را انتخاب کردند و این انتخاب ارزشمند در جهت صیانت از مردم و آرمان‌ها و تمدن یک ملت است.همه ما در هر مذهب و دینی و تفکر اجتماعی و سیاسی باشیم در مقابل این شهدا سر تعظیم فرود می‌آوریم.یکی از مصادیق بارز آن هم زمان شهادت ودر تشییع پیکر پاک شهید سلیمانی و سالگرد ایشان به نمایش گذاشته شد و نشان داد که مردم هوشمندانه مخلص افرادی هستند که خود را وقف یک هدف متعالی کردند.

در ادامه این دیدار همایون سامه یح نجف‌آبادی، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، گفت: جامعه اقلیت های دینی و جامعه ایرانیان کلیمی خود را ازجامعه ایران جدا نمی دانند و دوش به دوش هموطنان خود در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس با دشمنان این مرز و بوم جنگیده اند و جان خود را فدای کشورمان کرده اند.

خواهر این شهید گرانقدر نیز در ادامه تاریخچه‌ای از زندگی خانواده خود در قصر شیرین بازگو کرد و افزود: پس از اشغال قصر شیرین توسط رژیم صدام، عراقی‌ها تمام مردم را در میدان جمع کردند و گفتند باید بروید سرپل ذهاب و دیگر نمی‌توانید به خانه خود بازگردید . زن و مردو بچه را آواره کوچه و خیابان بدون هیچ وسیله ای کردند. دشمنان این مرز و بوم باید بدانند که کلیمی و مسیحی و ارمنی و مسلمان همه در کنار هم از آرمان های کشورمان تا آخرین لحظه خون خود دفاع خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار