بلینکن: بازگشت به برجام، بستری برای توافقات گسترده‌تر است/ مسئله یمن اولویت ماست

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به موضوع برجام بر بازگشت ایران به این توافق تاکید کرد و گفت: بازگشت به برجام، می‌تواند بستر گسترده تری را برای توافقات آتی ایجاد کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در نخستین نشست مطبوعاتی خود با اشاره به موضوع برجام اظهار کرد: بازگشت به برجام، بستری برای توافقات گسترده‌تر است و ایران باید به تعهدات برجامی خود بازگردد که فاصله زیادی با آن نقطه داریم.

بلینکن در ادامه با اشاره به موضوع ایران، توافق هسته‌ای و درخواست‌ها برای لغو تحریم‌ها، نیز اظهار کرد: اظهارات جو بایدن در این راستا بسیار شفاف بوده است و در صورتی که ایران به پایبندی کامل از تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، آمریکا نیز همان اقدامات را انجام خواهد داد.

وی اظهار کرد: در حقیقت عملکرد ایران در چندین حوزه متناقض با برجام است و از این رو مدتی طول می‌کشد تا بخواهد تصمیمی در این راستا اتخاذ کرده و به تابعیت بازگردد، پس از آن نیز ما باید در ابتدا به راستی‌آزمایی این موضوع بپردازیم و برای بررسی این موضوع تیم قدرتمندی از کارشناسان خودمان را تشکیل خواهیم داد.

وی به تغییرات اقلیمی نیز اشاره کرد و آن را یک مسئله امنیت ملی دانست و تصریح کرد: موضوع تغییرات اقلیمی در برنامه‌ها و استراتژی‌های دفاع ملی بعدی گنجانده خواهد شد.

بلینکن با اشاره به دولت جدید آمریکا و نحوه عملکرد آن اظهار کرد: جو بایدن، رئیس جمهور جدید این کشور قصد دارد شفافیت را در کاخ سفید احیا کند و از این رو آزادی رسانه، یکی از بنیان‌های اساسی دموکراسی دولت ماست.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: دولت جدید این کشور قصد دارد به بازنگری برخی تصمیمات دولت پیشین یعنی دولت دونالد ترامپ بپردازد و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن تحریم‌ها علیه انصارالله یمن است که به متحد ما یعنی سعودی‌ها حمله کردند.

وی تاکید کرد: مسئله حوثی‌ها و یمن اکنون اولویت ماست.

بلینکن با اشاره به موضع دولت بایدن پیرامون موضوع توافق‌های سازش کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی نیز اظهار کرد: دولت ما از توافق‌های آبراهام حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: برای دولت جدید آمریکا عادی‌سازی روابط اسرائیل با همسایگانش اهمیت بسیاری دارد و از این رو امیدواریم این موضوع تقویت شود.

وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر بازنگری قرارداد‌های تسلیحاتی از سوی دولت جدید این کشور، گفت: این موضوع حق دولت جدید است تا بتواند از پیش برد اهداف استراتژیک و پیشرفت سیاست خارجی آمریکا مطمئن شود.

بلینکن در ادامه ضمن تکرار اتهامات علیه چین، گفت: ارتباط با چین، برای آمریکا یک ارتباط مهم با یک کشور خارجی تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: ما همچنان بر این امر معتقدم که چین مرتکب نسل‌کشی شده و از این رو موضع آمریکا نسبت به آن تغییری نکرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا  به موضوع بازداشت آلکسی ناوالنی نیز اشاره کرد و گفت: آمریکا شدیدا نگران بازداشت وی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
ننگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
سر تا پا یه کرباسن.‌ این حزب و اون حزب هم ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
اینها خیلی خیلی دروغگو و پست هستند
همیشه اینو بطریق مختلف ثابت کرده‌اند
ما باید هوشیار باشیم
قابل توجه بعضیا..‌‌.!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
باشه طلبت
Iran (Islamic Republic of)
A
۱۲:۰۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
وقتی منطقی در کلام متکلم دیده نمیشه،دولت دیگه حتی اصلا نه در جواب صحبت های مقامات آمریکا بیانیه صادر کنه و نه اصلا توجهی بکنه.فقط مطابق با مفاد برجام اقدامات ذیل پروتکل الحاقی از جمله اجازه های فراپادمانی آژانس رو لغو و بازرسان مازراد رو اخراج کنه و اقدام به فرایند غنی سازی با غنای بالاتر از ۲۰ درصد کنه.تنها این گزینه میتونه یک قلدر بی منطق رو به تعهداتش برگردونه....وسلام
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۱:۴۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
ببین جناب بلینگی یه چیزبهت میگم اجراکن به نفعته
ساکت شووگرنه خودم میفرستمت به جهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
خب برگردين اگه ديدين بازم با هم توافق نميكنيم دوباره تحريم كنين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
ما همه شرطاي اونا رو چشم بسته قبول ميكنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
اگه قول بدن با شيعه ها هم مثل روس و چين و هند رفتار كنن و كوچكترين محدوديتي براشون قائل نشن ما با همه شروط اونا دربست موافقيم
آخرین اخبار