نشست تروئیکای اروپا و آمریکا درباره ایران

تروئیکای اروپایی قصد دارد نشستی با محوریت گفت‌وگو درباره ایران و با حضور آمریکا برگزار کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارش امروز (پنج‌شنبه) خود از برگزاری نشست آتی تروئیکای اروپایی در هفته آینده با حضور آمریکا خبر داد.

وزاری خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه در این نشستِ مجازی درباره ایران و توافق  برجام با مقامات دولت کنونی آمریکا تحت ریاست جمهوری «جو بایدن» رایزنی خواهند کرد.

چهار منبع مطلع از این مسئله به رویترز گفتند در این نشست مقامات آمریکایی و اروپایی به دنبال راه‌حلی برای احیای توافق هسته‌ای ایران خواهند بود که دولت پیشین آمریکا به ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» یک جانبه از آن خارج شده است.

این منابع که نخواستند نامشان فاش شود تاریخ دقیق این نشست را اعلام نکردند، اما دو نفر از آن‌ها احتمال دادند جمعه هفته جاری این نشست برقرار شود. دو نفر دیگر نیز هفته آینده را زمان احتمالی این ملاقات عنوان کردند.

به گفته آن‌ها ممکن است در این نشست درباره مسائل دیگری نیز بحث شود.

وزارت امورخارجه آمریکا تاکنون در این باره پاسخی نداده و خبر این ملاقات را رد کرده است. وزارت امورخارجه‌ کشور‌های تروئیکای اروپایی نیز در این زمینه واکنشی نداشته و به سوالات نیز پاسخ نداده‌اند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی جو بایدن ماه گذشته گفت اقدامات دولت پیشین آمریکا تحت ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» کمکی به امنیت این کشور نکرده و راه را برای ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای هموارتر کرده است.

پیشتر سالیوان در نشست شورای مدیریت وال استریت ژورنال اعلام کرده بود دولت بایدن می‌خواهد از طریق بازگشت به برجام ایران را به پایبندی به مفاد این توافق مجبور کند و از این راه برنامه هسته‌ای ایران را تحت کنترل خود بگیرد.

بایدن پیش از انتصابش به ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز گفته بود اگر ایران به تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، آمریکا نیز به این توافق بین‌المللی باز خواهد گشت و مدعی بود در صورت بازگشت ایران به تعهدات و الزاماتش، واشنگتن تحریم‌های تهران را که توسط دولت دونالد ترامپ اعمال شده بود، لغو خواهد کرد.

ترامپ در سال ۲۰۱۸ به‌طور یکجانبه از برجام خارج شد و این باعث شد ایران تعهدات خود را با این توافق کاهش دهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
یعنی میتونم امیدوار باشم که بعد از بازگشت امریکا به برجام آب اهواز درست شه؟!
بخدا قسم از صبح تا الان شیر اب رو باز کنیم بوی لجن کل خونه رو پر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۳:۴۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
اعتماد به آمریکا خوش خیالی ست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
امریکا اول باید برادری اش را ثابت کند بعد ادعای ارث میراث کند.
آخرین اخبار