درآمد واقعی تبلیغات در تهران چقدر است؟

عدم شفافیت از انتشار میزان درآمد سازمان زیبا سازی از بیلبورد‌های و تبلیغات شهری تهران شائبه‌های زیادی را ایجاد کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  کلانشهر تهران به عنوان پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر کشور به حساب می‌آید، شهر تهران که از نظر جمعیت رتبه پنجم را در کلان شهر‌های دنیا از آن خود کرده است با بیش از ۸ میلیون ساکن، هر روز میزبان تردد بیش از ۲ میلیون نفر مسافر است از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از کارخانه‌ها و شرکت‌های بازرگانی در این شهر فعالیت دارند به همین منظور تبلیغات در این کلانشهر بازار خوبی دارد و طبق بررسی ها، تبلیغات در این شهرحدود ۴ برابر گرانتر از سایر شهر‌های کشور است البته بیلبورد‌های تبلیغاتی سطح شهر تهران، موضوع امروز یا دیروز یا سال قبل نیست و طبق گفته مسئولان، حواشی درباره این بیلبورد‌ها و درآمد حاصل از آن‌ها، نزدیک به چندین سال است که از مردم و رسانه‌ها مخفی مانده و کسی هم جرات به دست آوردن اطلاعات آن را ندارد.


بیشتربخوانید


جالب است بدانید این تابلو‌ها فقط تابلو‌های تبلیغاتی نیست که شما در سطح شهر مشاهده می‌کنید؛ استندها، تبلیغات کنسرت‌ها، تاکسی‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و مترو... از جمله تابلو‌هایی هستند که تعداد آن‌ها به صورت قارچ گونه در پایتخت در حال افزایش است، اما مشخص نیست درآمد آن‌ها چقدر است و سازمان زیباسازی به صورت دقیق چه مقدار از این امر درآمد را کسب می‌کند؟ چرا که متاسفانه درآمد واقعی این سازمان برخلاف شعار شهرداری تهران شفاف نیست.

در هر صورت مشخص نیست سازمان زیباسازی درآمد واقعی خود را مخفی می‌کند یا اینکه عدد و رقم اعلام شده صحیح است منتهی با رقم بسیار کم تابلو‌های تبلیغاتی اجاره داده می‌شود؛ اگر مورد اول صحیح باشد با شعار شفاف سازی در تضاد است و اگر مورد دوم صحیح باشد شاهد تضییع حق و حقوق شهروندانی که عوارض می‌دهند و برای شهر خود هزینه می‌کنند هستیم چرا که شهرداری روی این تابلو‌های تبلیغاتی به عنوان درآمد پایدار حسابی باز نمی‌کند در حالی که بخش خصوصی با یک صدم این امکانات می‌تواند رقم‌های کلان از این بخش احصا کند. جالب است وقتی به سایت شفافیت مراجعه می‌کنیم در قسمت سازمان زیباسازی با یک PDF مواجه می‌شویم که حسابرسی سال‌های ۹۸ به ماقبل را نشان می‌دهد و هیچ اثری از میزان درآمد تبلیغات در سال ۹۹ تا این لحظه در دست نیست این اقدام سازمان زیباسازی شهرداری تهران درحالیست که هم اکنون لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران در حال بررسی است و مشخص نیست چرا این سازمان درخصوص درآمد‌های خود شفاف عمل نمی‌کند تا بخشی از این امر به توسعه پروژه‌ها اختصاص پیدا کرده و در ردیف بودجه‌ها به صورت مشخص بنشیند.

جزییات قرارداد‌های نجومی در پشت تابلو‌های تبلیغاتی پایتخت/ شهرداری نمی‌خواهد اعضای شورای شهر از درآمد تابلو‌ها باخبر شوند

همانطور که اشاره شد این موضوع اصلا جدید نیست به طوری که در شورای شهر چهارم محمد مهدی تندگویان یکی از اعضای این شورا لب به اعتراض گشود و در مورد قرارداد‌های مبهم سازمان زیباسازی شهرداری تهران در واگذاری تابلو‌های تبلیغاتی سطح شهر، این قرارداد‌ها را نجومی خواند و با بیان اینکه در خصوص شفاف سازی قرارداد‌های سازمان زیباسازی ۲۶ بار مکاتبه داشته و دو تذکر رسمی به شهردار وقت تهران در این خصوص ارائه کرده در همان سال‌ها یعنی دوره شورای چهارم و سال ۹۵ گفته است که «با استناد به ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و ماده ۷۳ قانون مذکور در خصوص نظارت بر شهرداری و با عنایت به "لزوم حساسیت شورا در مورد تابلو‌های تبلیغاتی شهرداری تهران"من به عنوان عضو شورای شهر تهران از سال ۱۳۹۲ تا کنون در مورد "لزوم شناسایی و ممیزی اعلانات منصوب در معابر شهر تهران" تذکراتی را ارائه کردم و پیگیری‌هایی انجام داده‌ام.»

او در سال ۹۵ عنوان می‌کند که در طی سه سال و نیم گذشته ۲۶ مکاتبه با مجموعه شهرداری داشته که ۸ مکاتبه آن مربوط به ریاست شورای اسلامی شهر تهران و ۱۱ مکاتبه مربوط به او بوده که ۳ جوابیه از سوی شهردار تهران و ۴ جوابیه از سوی سازمان زیباسازی در این خصوص دریافت کردم و هدف از این مکاتبات و تذکرات را ایجاد سامانه‌ای در راستای شفافیت در قرارداد‌ها و شناسایی منابع درآمدزای موجود در شهرداری و نظارت مستقیم بر آن‌ها توسط اعضای شورای شهر تهران دانسته است.

تندگویان با بیان اینکه متاسفانه بار‌ها در پیگیری‌ها، یا نامه‌ها بی‌پاسخ مانده یا با پاسخ‌های گنگ و غیرشفاف از سوی شهرداری تهران مواجه شده گفت: با این حال بالاخره طی پیگیری‌های انجام شده مقرر شد سامانه‌ای برای کنترل و نظارت اعضای شورای شهر بر "تابلو‌های اعلانات منصوب در معابر شهر تهران " راه‌اندازی شود که این سامانه نیز بعد از مدت زمان طولانی با پیگیری شورای شهر ایجاد شد، اما سازمان زیباسازی طی نامه‌ای در تاریخ ۲۳ آبان ۹۵ و بعد از گذشت سه سال با نص صریح اعلام کرد که «ایجاد دسترسی به اطلاعات آماری و مالی ابزار‌های تبلیغاتی و اطلاعات کارگزاران تبلیغاتی به تمامی اعضای شورا به لحاظ امنیت شبکه میسر نیست».

او با بیان اینکه شورا نهاد بالادستی و نظارتی شهرداری است، اما حالا نه تنها بااین نامه، وظیفه اعضای شورا را زیر سوال برده؛ بلکه مایل به شفاف سازی اقدامات خود در شهر تهران هم نیست، گفت: صدالبته مایه بسی تعجب است که اعضای شورای شهر تهران که وظیفه نظارت بر عملکرد شهرداری تهران را دارند نمی‌توانند به دلایل امنیت شبکه بر روی اعلانات شهر تهران نظارت کنند! با این حال مشخص نیست آیا واقعا دلیل آن امنیت شبکه است یا موضوعات دیگری که شهرداری نمی‌خواهد اعضای شورای شهر از آن اطلاع داشته باشند؟ و در اینجا سوالاتی مطرح است که باید شهرداری به آن پاسخ دهد که آیا شهرداری تهران قرارداد‌هایی نجومی با شرکت‌هایی خاص دارد که نمی‌خواهد اعضای شورای شهر از آن مطلع گردند؟ آیا مبالغ قرارداد‌ها به صورتی است که مصلحت شهرداری تهران بر آن است که مردم از آن اطلاع نداشته باشند؟

«من دو سوال مشخص از مجموعه شهرداری دارم که چه تعداد تابلو تبلیغاتی در شهر است و به چه قیمتی واگذار می‌شود».

او ادامه داد: معاون شهردار فرافکنی می‌کند و در پاسخش عنوان کرده که این تابلو‌ها از طریق مزایده واگذار می‌شود، خب این نکته درست، اما واقعیت این است که، چون ما به عنوان عضو شورای شهر اطلاعی از تعداد و قیمت تابلو‌های در حال واگذاری نداریم، نمی‌دانیم چه چیزی در حال مزایده است، حجم کار را نمی‌دانیم و اگر اطلاعی از تعداد و قیمت نداشته باشیم، نمی‌توانیم ادعایی در مورد هزینه و درآمد‌ها داشته باشیم و حتی نمی‌توانیم اظهارنظری در مورد عملکرد مثبت یا منفی آن سازمان در حوزه درآمد‌ها و جذب سرمایه داشته باشیم.

نایب رییس سابق کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران همچنین در سال ۹۵ تاکید کرد: باید به تبلیغات درون ایستگا‌ها وخط مترو هم توجه کرد و درآمد حاصل از تابلو‌های مراکزتجاری هم به این موضوع افزوده می‌شود در آن صورت به این جمع بندی خواهیم رسید که ۱۵۰ میلیارد تومان تنها بخشی از درآمد واقعی سازمان زیباسازی شهرتهران است که به دلیل عدم آگاهی ما ازحجم دارایی‌ها اعلام می‌شود.

تندگویان با بیان اینکه سازمان زیباسازی درآمد زا است، اما اطلاعی از درآمد‌های اصلی آن نداریم گفت: یک لیست از سوی سازمان زیباسازی به شورا ارائه می‌شود که میزان هزینه و درآمد‌ها اعلام شده و دلمان خوش است که این سازمان حداقل درآمدز است، اما واقعیت این است که، چون اطلاع دقیقی از کل درآمد نداریم حتی نمی‌توانیم نظری بدهیم و باید آن را قبول کنیم.

او با بیان اینکه هر سازمانی که در راستای شفافیت مقاومت کند حیاط خلوت شهرداری است گفت: اعضای شورا هیچ چیز خاصی از شهرداری در مورد این سازمان نخواسته بلکه فقط خواستم شفاف سازی شود و جای سوال است که اگر شهرداری حسابش در این زمینه پاک است چرا مقاومت می‌کند؟

تندگویان با بیان اینکه میزان درآمد‌های شهرداری از محل تابلو‌های تبلیغاتی سطح شهر مبهم است و نمی‌دانیم در پس قرارداد‌های نجومی چه مبالغی رد و بدل می‌شود؟ گفت: تعداد تابلو‌ها باید براساس متراژ و محله تقسیم شود و ضرایبی احصاء شود تا بتوانیم رقم دقیق درآمد را مشخص کنیم، اما مشکل اینجاست که حتی تعداد تابلو‌ها را نیز نمی‌دانیم.

او با بیان اینکه طی گزارش سازمان زیباسازی به کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، این سازمان اعلام کرده که تنها ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد از محل تابلو‌ها داشته است، گفت: امکان ندارد رقم ۱۵۰ میلیارد تومان واقعی باشد چرا که مجموعه‌هایی همچون شهرآفتاب، باشگاه ورزشی انقلاب و سایت نمایشگاهی سئول که حجم تابلوهایشان یک هزارم شهرداری نیست رقم‌های درآمدیشان از این محل با سازمان زیباسازی برابر می‌کند و مگر می‌شود سازمان زیباسازی با این حجم تابلو تنها ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد؟

تندگویان با بیان اینکه میزان درآمدشهرداری از محل تابلو‌های تبلیغاتی مبهم و غیر شفاف است گفت: این در حالی است که شورا بر موضوع تابلو‌های تبلیغاتی مناسبتی که در موضوعات مختلف هر ازچندگاهی در سطح شهر رونمایی می‌شود نیز اطلاعی ندارد و این موضوع حتی قابل رصد هم نیست!

عملکرد سازمان زیباسازی در دوره قبلی شفاف بود/ دنبال رفع امپراطوری در تابلو‌های تبلیغاتی بودم/ تمام قرارداد‌های سازمان زیباسازی باید شفاف و مشخص باشد

البته عده‌ای هم هستند که معتقدند سازمان زیباسازی شفاف بوده و میزان درآمد شهرداری از تبلیغات مشخص و معین است. یکی از این افراد مهدی چمران، رئیس چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و رئیس اسبق شورای عالی استان‌هاست که در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: در گذشته دو یا سه شرکت بودند که سهم کل تابلو‌ها را می‌گرفتند و بین بقیه تقسیم می‌کردند، اما جلوی آن را گرفتیم و فکر می‌کنم هنوز هم در دادگاه‌ها باشند.

او افزود: چندین سال است که باید شرکت‌ها در مزایده شرکت کنند تا درصورت برنده شدن بتوانند تابلوی تبلیغاتی دریافت کنند البته در ابتدا گفتند فقط چند شرکت می‌توانند در مناقصه شرکت کنند، اما بعد‌ها تغییر کرد و اعلام کردند شرکت‌های دیگر هم می‌توانند به مناقصه بیایند البته قابل ذکر است که شهرداری و شرکت‌های مربوط به آن نمی‌توانند شرکت کنند.

چمران تصریح کرد: کلیه قرارداد‌هایی که درخصوص تابلو‌های تبلیغاتی با سازمان زیباسازی منعقد می‌شود شفاف و مشخص است و اصلا جای شکی در آن نیست.

رئیس چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران درپاسخ به این سوال که آیا سازمان زیباسازی شفاف عمل می‌کند یا خیر؟ گفت: بنده در این دوره جدید را بررسی نکردم و نمی‌دانم شفاف عمل کردند یا خیر، اما در گذشته شفاف بوده است!

چمران درخصوص نحوه فعالیت سازمان زیباسازی در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت: در دوران ریاست خود پیشنهادم این بود تابلو‌های تبلیغاتی به شکل انحصاری در دست چند نفر نباشد بلکه به مزایده گذاشته شود تا به بالاترین قیمت به تعداد بیشتری فروخته شود و امپراطوری به وجود نیاید.

شهردار تهران حاضر به پاسخگویی نشد

در حالی که هنوز سازمان زیباسازی عملکرد شفافی از سال ۹۹ منتشر نکرده است، شهردار تهران حاضر به پاسخگویی درمورد علت شفاف نبودن درآمد واقعی تابلو‌های تبلیغاتی نشد.

پیروز حناچی، شهردار تهران در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: تعداد تابلو‌های تبلیغاتی کاملا مشخص است، اما مهم اینجاست همه تابلو‌ها در اختیار سازمان زیباسازی نیست.

حناچی، شهردار تهران به همین پاسخ بسنده کرد و توضیحی درمورد اینکه چرا درآمد سازمان زیباسازی از تابلو‌های تبلیغاتی شفاف و مشخص نیست و چرا عملکرد سال ۹۹ تاکنون منتشر نشده است ارائه نداد و فقط گفت بعدا درمورد این موضوع صحبت می‌کنم.

درآمد سازمان زیباسازی از تابلو‌های تبلیغاتی به ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد/اگر شفافیت وجود نداشته باشد با آن برخورد می‌کنیم

این صحبت‌های ضد و نقیض در حالیست که یکی از اعضای شورای شهر فعلی معتقد است عملکرد سازمان زیباسازی در همین دوره شفاف است و اگر غیر از این باشد با آن برخورد می‌کنند.

محمود میرلوحی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وضعیت توزیع تابلو‌های تبلیغاتی گفت: در حال حاضر تابلو‌های تبلیغاتی در نوبت‌های مختلف به مزایده گذاشته می‌شوند یعنی اینگونه نیست که سالی یکبار انجام شود بلکه معمولا ماهی یک آگهی برای ۱۰ یا ۱۵ تابلوی نقاط مهم تهران منتشر می‌شود و به مزایده گذاشته می‌شود و پاکت‌ها مقابل چشم شرکت کنندگان باز می‌شود گفتنی‌ست که همه شرکت‌ها می‌توانند در مزایده شرکت کنند و این موضوع انحصاری ندارد.

او افزود: معمولا همه مزایده‌ها و مناقصه‌های شهرداری در سامانه شفایت ثبت می‌شوند و اگر اینطور نباشد باید بررسی کرد دلیل آن چیست.

میرلوحی تصریح کرد: قیمت گذاری تابلو‌ها دست ما نیست، چون بازار رقابتی است و به بالاترین قیمت فروخته می‌شود، اما به طور کلی قیمت سال گذشت تابلو‌ها به عنوان قیمت پایه تابلو‌های امسال قرار می‌گیرد و سپس به مزایده گذاشته می‌شوند وگرنه ما هم دوست داریم واحد‌های اقتصادی سود بیشتری کنند و چرخه‌شان شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران درمورد درآمد شهرداری از تابلو‌های تبلیغاتی گفت: در حال حاضر درآمد شهرداری از تابلو‌های تبلیغاتی به ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد البته در این مدت، کرونا و بازار اقتصادی نامناسب باعث شد تبلیغات از رونق بیفتد و به دلیل تحریم‌ها شرکت‌های خارجی از ایران بروند به همین دلیل ما در کمیته اقتصادی از همین ۵۰۰ میلیارد تومان هم راضی نیستیم، اما تنها کاری که انجام دادیم این است محدودیت‌ها را برداریم، چون در گذشته شرط و شروط بسیاری برای شرکت کنندگان مزایده وجود داشت، اما ما سعی کردیم محدودیت‌ها را برداریم و راه را برای ورود شرکت کنندگان باز کنیم تا شرکت‌های تبلیغاتی بیشتری بتوانند وارد شوند.

میرلوحی در پاسخ به این سوال که به نظر شما سازمان زیباسازی درخصوص درآمد تابلو‌های تبلیغاتی شفاف بوده است یا خیر؟ بیان کرد: بنای ما شفافیت است و اگر چیزی غیر از این باشد حتما با آن برخورد می‌کنیم.

زمانی که درآمد تابلو‌های تبلیغاتی را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کردند، ۷۰۰ میلیارد تومان بود/ هنوز جای شفافیت در این دوره خالی است.

اما محمد حقانی، پدر مدیریت شهری پرده از زوایای دیگری از تابلو‌های تبلیغاتی برداشت و گفت در سال ۱۳۹۶ که میزان درآمد از تابلو‌های شهری را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کردند، بنده خبر داشتم این رقم ۷۰۰، ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

محمد حقانی، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار برنا درخصوص وضعیت درآمد شهرداری از تابلو‌های تبلیغاتی گفت: اصولا کلانشهر‌ها از ظرفیت درآمدزایی بالایی برخوردار هستند، اما متاسفانه بسیاری از ظرفیت‌های آن‌ها ناشناخته مانده در حالی که باید از این ظرفیت‌ها برای دسترسی به درآمد پایدار استفاده کرد برای مثال در شهری مانند تهران علی رغم موانع و مشکلاتی که وجود دارد، شهرداری اصلا نیازی به تراکم فروشی یا تغییر کاربری‌ها و فروش ثروت‌های شهری ندارد چرا که با استفاده از همین ظرفیت‌های موجود می‌تواند در جهت درآمد‌های پایدار استفاده کند.

او افزود: یکی از درآمد‌های پایدار درآمد‌های تبلیغاتی است که اگر به نحو احسن استفاده شود، درآمد زیادی به دنبال دارد.

حقانی تصریح کرد: وقتی در سال ۱۳۶۸ با مدیریت آقای کرباسچی وارد شهرداری شدم هیچ گونه تبلیغات شهری وجود نداشت، اما از اواخر سال ۱۳۶۸ و اوایل سال ۱۳۶۹ تبلیغات محیطی را استارت زدیم و کارشناسی بر تابلو‌های تبلیغاتی محیطی را آغاز کردیم بنده قاطعانه اعلام می‌کنم اگر بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۰ را ۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، می‌تواند بالای هزار یا دو هزار میلیارد تومان به راحتی از تبلیغات محیطی درآمد داشته باشد چرا که تبلیغات محیطی به وسعت ۷۰۰ کیلومتر مربع بعد از صدا و سیما دومین رتبه را دارد.

پدر مدیریت شهری در ادامه گفت: متاسفانه عدم شفافیت درخیلی از شهر‌ها وجود دارد در سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم اینگونه است البته در گذشته این عدم شفافیت بسیار بیشتر بوده، اما اکنون وضعیت بهتر شده و همچنان مشکلاتی وجود دارد و شفافیت باید بیشتر شود و واقعیت به مردم گفته شود.

حقانی با بیان اینکه میزان درآمد‌های اعلام شده سازمان زیباسازی واقعی نیست، افزود: همانگونه که اشاره کردم در زمان ما که هیچ تبلیغاتی وجود نداشت و بودجه شهرداری نیز یک هزارم بودجه فعلی بود، توانستیم یک میلیارد تومان درآمد کسب کنیم بنابراین در سال ۱۳۹۶ که مدعی بودند ۱۵۰ میلیارد تومان از تابلو‌های تبلیغاتی درآمد دارند، من خبر داشتم این رقم بیش از ۷۰۰، ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

منبع: برنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار