رویترز: شمار نیرو‌های ناتو در عراق به حدود ۵۰۰۰ نفر افزایش می‌یابد

وزرای دفاع ناتو قصد دارند شمار نیرو‌های این نهاد در عراق را از ۵۰۰ سرباز به حدود ۵۰۰۰ تن افزایش دهند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات ارشد و دیپلماتیک اعلام کردند وزرای دفاع ناتو در نظر دارند ماموریت آموزش نظامی این سازمان را در عراق با کاهش شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ گسترش دهند؛ این اقدام نقش زیادی در تقویت این سازمان در خاورمیانه دارد.

چهار دیپلمات گفتند که وزرای دفاع ناتو قرار است روز پنجشنبه طی یک کنفرانس ویدیویی با افزایش نیرو‌های نظامی در عراق از ۵۰۰ سرباز به حدود ۴۰۰۰ یا ۵۰۰۰ سرباز موافقت کنند.

دبیرکل ناتو، ینس استولتنبرگ دیروز دوشنبه گفته بود که انتظار دارد وزرای دفاع عضو ناتو با افزایش نیرو‌ها و گماردن تعداد بیشتری از نیرو‌های ناتو در نهاد‌های امنیتی سراسر عراق موافقت کنند.

ناتو از اکتبر ۲۰۱۸ مأموریت آموزش و مشاوره نظامی در بغداد را داشته است. اما برنامه‌های توسعه آن تا حدودی به دلیل شیوع ویروس کرونا به تأخیر افتاد. نگرانی در مورد ثبات منطقه‌ای پس از ترور شهید قاسم سلیمانی توسط یک پهپاد آمریکایی در ۳ ژانویه ۲۰۲۰ نیز یکی دیگر از دلایل توقف این ماموریت آموزشی بود.

گفته می‌شود مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق که در ماه مه کار خود را آغاز کرد، مشتاق حضور بیشتر ناتو در این کشور است.

ناتو احتمالاً برخی از فعالیت‌های آموزشی انجام شده توسط ائتلاف آمریکایی را بر عهده خواهد گرفت. دیپلمات‌ها گفتند که ماموریت ناتو، شامل گروه‌هایی از انگلیس، ترکیه و دانمارک و با هدایت یک فرمانده دانمارکی برای عراقی‌ها قابل قبول‌تر از یک نیروی آموزشی آمریکایی است.

در حال حاضر، ناتو فقط اعضای نهاد‌های امنیتی و نیرو‌های عراقی را که تحت کنترل مستقیم دولت عراق هستند، آموزش و مشاوره می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار