المنظری عنوان کرد؛

ایران نمونه موفقی از مسیر صحیح مقابله با کرونا است

مدیرکل دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: ایران در ارائه خدمات به بیماران کرونایی موفق عمل کرده است.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد المنظری مدیرکل دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در حاشیه دیدار با وزیر بهداشت که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: امروز به صورت مستقیم از تیم ها، ایستگاه ها و مراکز بهداشتی ایران بازدید کردم و دیدم که این تیم ها چقدر فعالیت دارند تا خدمات بهداشتی به همه ارائه شود به شکلی که هیچ کس از ارائه خدمت، محروم نماند.

او افزود: در چارچوب استراتژی جامع و راهبردی که ایران برای مقابله با کووید ۱۹ دارد، از یکی از ایستگاه‌های سلامت بازدید کردم و دیدم که نیرو‌ها و اعضای داوطلب چقدر اختیارات دارند و به آن‌ها قدرت زیادی داده شده که بتوانند تعامل داشته باشند و به اجرای هرچه بهتر راهبرد کلان سلامت کشور کمک کنند.

مدیرکل دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد: امروز در گزارش‌هایی که همکاران و معاونین وزارت بهداشت ایران داشتند، متوجه شدم که ایران چه راهبرد‌های کلانی را تدوین کرده که نشان می‌دهد که وزارت بهداشت ایران علاوه بر موفق بودن در ارائه خدمات مربوط به بیماری کووید ۱۹، موفق شده است خدمات اساسی و بهداشتی دیگر را به دیگر بیماران ارائه دهد و این انعکاس راهبرد‌هایی بود که ایران تدوین و اجرایی کرده بود.

المنظری بیان کرد: متوجه شدم که وزارت بهداشت چه اقداماتی انجام می‌دهد که نیرو‌های تخصصی، کارکنان بهداشتی و نیرو‌هایی که در خط مقدم مبارزه با کووید ۱۹ هستند، نیاز‌های شان تامین شود و وزارت بهداشت ایران تعداد نیرو‌ها و تخت‌های بیمارستانی را در این شرایط افزایش داده و اقلام محافظتی و تجهیزات مورد نیاز را خیلی سریع فراهم کرده تا این اطمینان خاطر حاصل شود که خطری متوجه هیچ کس نیست و از فرآیند خدمت رسانی عقب نمی‌ماند.

استفاده از تجربیات موفق ایران در مقابله با کرونا در سطح فراتر از منطقه

او تصریح کرد: یکی از اقدامات منحصر بفرد ایران، ایجاد خانه‌های بهداشت سیار برای عشایر کوچ رو است و این کار، به صورت سراسری در ایران انجام شده و این تجربه ایران، موفق و منحصر بفرد است تا این تضمین ایجاد شود که همه افراد جامعه در هر شرایطی که هستند، از خدمات بهداشتی بهره مند می‌شوند.

مدیرکل دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: ایران با شرکت‌های دانش بنیان همکاری‌های بسیار خوبی دارد و در زمینه انجام پژوهش و انتشار نتایج آنها، فعالانه عمل می‌کند. ایران در حوزه تحقیقات، یکی از کشور‌های برجسته منطقه است و از این ظرفیت برای تولید اقلام پزشکی و محافظتی و همچنین تولید واکسن استفاده می‌کند.

المنظری افزود: تلاش ما این است که تجربیات موفق ایران، صرفا منحصر به ایران نماند و بتواند این اقلام و واکسن‌ها را صادر کند تا بجای اینکه یک تجربه موفق ملی باشد، تبدیل به یک تجربه موفق منطقه‌ای شود. در ایران، دولت و بخش‌های مختلف جامعه در زمینه مقابله مشترک با بیماری کووید ۱۹ متعهد هستند و با همدیگر، همکاری همه جانبه و نزدیک دارند.

ساختار نظام سلامت ایران، بسیار چابک، سریع، پاسخگو و منعطف است

او تاکید کرد: از وزیر بهداشت ایران و همکارانش که این فرصت را به بنده دادند و با ما همکاری کردند، تشکر می‌کنم. تضمین می‌دهم که سازمان جهانی بهداشت چه در سطح منطقه و چه در سطح بین المللی حمایت خود را از ایران ادامه خواهد داد و این فرصت را داریم که از تجربیات موفق ایران نه در سطح منطقه بلکه فراتر از منطقه از طریق گروه‌های فنی و یا گروه‌های فنی، استفاده کنیم. ایران اولین کشوری بود که هیات فنی سازمان جهانی بهداشت را پذیرفت و تجاربی که این هیات از شرایط ایران در مقابله با کرونا بدست آورد، در اختیار سایر کشور‌ها به اشتراک گذاشته شد و امیدواریم که تجربیات موفق ایران باز هم با سایر کشورها، به اشتراک گذاشته شود.

همچنین احمد المنظری در دیدار وزیر بهداشت، معاونین و مدیران ارشد وزارت بهداشت، اظهار کرد: ساختار نظام سلامت ایران، بسیار چابک، سریع، پاسخگو و منعطف است که در شرایط اضطراری، عملکرد بسیار خوبی دارد.

او افزود: ایران کشور بزرگ و وسیعی است. مساحت ایران یک میلیون و ۶۴۸ هزار متر و جمعیت آن بیش از ۸۰ میلیون نفر است بنابراین کشوری گسترده و پرجمعیت است، اما در عین حال، بسیار پویا است و یکی از دلایل این پویایی، تاریخ و فرهنگ ایران است.

مدیرکل دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد: بعد از شیوع کووید۱۹، دنیا چالش‌های زیادی داشت. قبل از این بیماری، برخی کشور‌ها می‌گفتند که ما بهترین نظام‌ها را داریم، اما با چالش‌هایی که فکرش را هم نمی‌کردند، به این نتیجه رسیدند که باید منعطف، پویا، دارای نیروی انسانی متخصص و کافی، منابع و تجهیزات باشند.

المنظری یادآور شد: کووید۱۹ یک چالش جهانی است. در روز‌ها و هفته‌های اول که شرایط ناپایدار بود، اطلاعات و شواهدی از بیماری، روش انتقال و گسترش آن نداشتیم، اما به اشتراک گذاری تجربیات، باعث بهبود وضعیت شد.

او تاکید کرد: ایران یکی از کشور‌هایی بود که خیلی سریع، مسیر صحیح مقابله با کووید۱۹ را پیدا کرد و برنامه جامعی در این زمینه در دولت ایران وجود داشت. ایران نمونه موفقی از مسیر صحیح مقابله با کووید۱۹ است، چون شاهد بسیج نیروها، همکاری و تعامل دستگاه‌های مختلف و درگیر کردن کل جامعه در این زمینه بودیم. ایران راهبرد‌های کلان و کلیدی برای پیگیری، کنترل و نظارت داشت.

این مدیر سازمان جهانی بهداشت افزود: واکسیناسیون و خدمات مورد نیاز گروه‌های هدف مانند کودکان در چنین شرایطی نباید فراموش شود. ایران در سال‌های اخیر به پوشش  واکسیناسیون ۱۰۰ درصد رسیده که این نشان از پویی نظام سلامت ایران است.

المنظری تصریح کرد: ایران همسایه‌ها و مرز‌های زیادی با کشور‌های اطراف خود دارد بنابراین کنترل مسائل بهداشتی در مرز‌ها از جمله شناسایی، جداسازی و ایزوله افراد مشکوک، بسیار مهم است.  

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی، ۳ واکسن اساسی تولید خواهد شد و تیم‌های منطقه‌ای با ایران همکاری خواهند کرد.  

المنظری افزود: نشست بعدی کمیته‌ای کشور‌های مدیترانه شرقی، در قاهره برگزار می‌شود و خیلی خوشحال می‌شویم که بتوانیم از تجارب موفق ایران، استفاده کنیم. تعهد می‌دهیم که حمایت ما از ایران، کامل است و به زودی یک ایرانی، مدیر امور اداری و مالی دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در مدیترانه شرقی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار