یزدان پناه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

غرب برای نشان دادن حسن نیت خود باید ۵ تحریم موثر ایران را برمی‌داشت

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران گفت: غربی‌ها اگر تدابیر سیاسی مطلوب داشتند باید اعلام می‌کردند که ۵ تحریم موثر ایران را برای نشان دادن حسن نیت خود را برمی‌دارند.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،دولت دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ در اقدامی یکجانبه توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را به بهانه‌های واهی نقض آن از سوی ایران زیر پا گذاشت. پس از آن کمپین غیرانسانی فشار حداکثری را با محوریت تروریسم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به‌راه انداخت. کشورمان تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشور‌های اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند فرصت اجرا برای وعهده هایشان را داد.

یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد. اکنون هم در ادامه گام‌های کاهش تعهدات جمهوری اسلامی، طبق قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها، سوم اسفند ماه نظارت‌های آژانس در قالب پروتکل الحاقی و برجام قطع خواهد شد و نظارت‌های پادمانی و در چارچوب NPT باقی می‌ماند.

غرب نمی‌تواند ایران را  به نقض برجام متهم کند

کیومرث یزدان پناه دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه چرا ایران به نقطه توقف پروتکل الحاقی رسیده است، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران بنا بر دلایل متعدد سیاسی، فنی و حقوقی، برای اثبات حقانیت خود، دستیابی به اهداف بلند مدت و خارج شدن از زیر فشار‌های سنگین جامعه بین المللی با محوریت و مدیریت آمریکا در شرایط کنونی چاره‌ای جز این ندارد که به فعالیت‌های هسته‌ای ماقبل برجام برگردد و تلاش کند به واسطه فعال کردن مکانیسم ماشه خود، جهان مقابل با محوریت آمریکا را قانع کند که دست از فشار‌های غیر متعارف و غیر منطقی خود بردارد.

او افزود: اظهار نظر‌های که مقامات ارشد دولت جدید آمریکا و مقامات کشور‌های اروپایی عضو در این روز‌ها می‌کنند به علاوه دیدگاه‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان ملل متحد به هیچ وجه نمی‌تواند ما را متهم کند که ایران به سمت اهداف غیر برجامی حرکت می‌کند و این کشور ماست که دستورالعمل‌ها و عهدنامه برجام را نقض می‌کند.

عدم توقف پروتکل الحاقی به معنای پذیرش تخلف ایران است

یزدان پناه با بیان اینکه کشورمان در این چندسال اخیر به ویژه سال گذشته سختی‌های زیادی را تحمل کرد، تشریح کرد: شرایط برای آحاد جامعه ملت ایران بسیار سخت و طاقت فرسا شده است. اگرچه این تصمیم ایران برای کشورمان ممکن است انتحاری باشد و حتی پیامد‌هایی را برای ما در کوتاه مدت و میان مدت داشته باشد، اما آیا اگر این کار را نکند به معنای تسلیم شدن در برابر فشار و زور غیر متعارف قدرت‌های غربی و در راس آن آمریکا نیست؟

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران ادادمه داد: ایران اگر در این شرایط از حقوق طبیعی خود استفاده نکند، به معنای پذیرش تخلف است، بنابراین ایران اکنون حق دارد برای دفاع از حقوق ملت خود که بی جهت تحت این فشار‌ها قرار گرفتند به بازو‌های حمایتی خود و اهرم قدرتی که در اختیار دارد متوصل شود.

او افزود: بازخورد‌های منفی نسبت به توقف پروتکل الحاقی در داخل کشور طبیعی است و ممکن است حتی موضع گیری‌هایی هم علیه دولت و مجلس شود با این محوریت که چرا ایران عجله دارد که در پنجم اسفند قانون مصوب مجلس اجرا کند، اما در حقیقت کشورمان چاره‌ای جز این ندارد حتی اگر هزینه زیادی را متحمل شود، حداقل به طرف‌های مقابل این پیام را مخابره می‌کند که علی رغم همه فشار‌ها ایران سرسخت‌تر از این است که تبدیل به یک طعمه مستاصل شود و سپس به یک شکار آسانی دست بزند.


بیشتر بخوانید


واشنگتن به جای فرافکنی حقانیت تهران را بپذیرد/ غرب برای نشان دادن حسن نیت خود باید ۵ تحریم موثر ایران را برمی‌داشت

یزدان پناه با تاکید بر اینکه حقانیت ایران یک چیز انکار ناشدنی است، اظهار کرد: آمریکا و غرب به جای فرافکنی این واقعیت را بپذیرند و حداقل حسن نیت خود را نشان دهند. خواست ایران این است که همه تحریم‌ها به یکباره لغو شود.

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: غربی‌ها اگر تدابیر سیاسی مطلوب داشتند باید اعلام می‌کردند که ۵ تحریم موثر و مهم ایران را برای نشان دادن حسن نیت خود را برمی‌دارند تا ایران هم یک گام به سمت جلو بردارد، همانطور که گفته شد توقف پروتکل الحاقی ممکن است که برای کشورمان هم عواقب سخت و دشواری داشته باشد، اما به هیچ وجه نمی‌شود که از حقوق مسلم خودمان بگذریم، لذا تصمیم ایران در این مقطع علی همه عوارض‌ها اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Mauritius
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
تحریم باشه و نباشه برای مردم فرقی نداره چون خرج‌مردم نمیشه
چون تحریم ها هم که برداشته بشه جاهایی خرج میشه که هیچ نفعی برای مردم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
من میدوونم ، گالیور من میدوونستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
حالا هی لفتش بدید تا اونا نقشه بکشن.بابا اونکاری که باید رو انجام بدید گور بابای آمریکا و دوستان داخلیش.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۳۴ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
نکنه ایشان میخواد رییس جمهور بشه ؟؟
آخرین اخبار