کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

خلق نقدینگی، ریشه اصلی تورم در کشور

رحمانی گفت: در کشور ما همه مشکلات اقتصادی را با خلق پول حل می کنند و تا این روند ادامه دارد، تورم هم ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رحمانی کارشناس اقتصادی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص  نحوه محاسبه نرخ تورم تصریح کرد: نرخ تورم مرتبط با ارزش کالاهای سبد خانوار است  و نوع کالاها و وزن آن‌ ها حدود ۳۶ درصد تورم را به خود اختصاص می‌دهد.

او ادامه داد: ممکن است کالایی در محاسبه تورم وزن کمی داشته باشد اما مصرف عمده خانوار باشد. میزان اجاره مسکن و حمل و نقل،  نقش مهمی در نرخ تورم دارد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص ریشه تورم در کشور گفت: در ایران همه مشکلات اقتصادی را با خلق پول حل می کنند و تا این امر ادامه دارد ، تورم هم ادامه خواهد داشت. بخش زیادی از خلق نقدینگی از سوی بانک ها صورت می گیرد. تمام حمایت ها در اقتصاد به معنای خلق نقدینگی است.

رحمانی افزود: پیش از این تنها دولت و بانک مرکزی با خلق پول سعی می‌کردند تا کسری بودجه را تامین کنند که باعث ایجاد تورم می‌شد. امروزه بخش خصوصی نیز همین کار را می‌کند. 

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: متوسط نرخ تورم از سال ۶۸ تاکنون ۲۲ درصد بوده که در برخی سال ها به دلیل تنش های ناشی از تحریم بیشتر شده است.

میوه و تره بار در صدر تورم بهمن ماه

در ادامه برنامه فرامرزی معاون اقتصادی مرکز آمار ایران گفت: عمده افزایش قیمت‌ها در بهمن ماه مربوط به میوه و تره بار، دخانیات، حمل و نقل و مسافرت‌ها بوده است.

او ادامه داد: عمده تورم ماهانه ایجاد شده در گروه خوراکی‌ها بوده است. در ماه گذشته شاهد تورم ۵.۲ درصدی در بخش خوراکی‌ها بودیم.

این مقام مسئول بیشترین تورم نقطه به نقطه را مربوط به خوراکی‌های وابسته به واردات اعلام کرد و افزود: تورم نقطه‌ای در بهمن امسال، ۴۸.۲ درصد و بیشترین تورم نقطه‌ای مربوط به موز با ۲۰۰ درصد (دو برابر) افزایش قیمت بوده است . تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها به ۶۶.۸ درصد رسیده است.

معاون اقتصادی مرکز آمار ایران همچنین بیشترین نرخ تورم سالیانه (۱۲ ماهه) را باز هم مربوط به گروه‌های خوراکی و مصرفی مردم اعلام کرد.

محاسبه تورم بر اساس دهک های جامعه با واقعیت جامعه بیشتر تطابق دارد

در ادامه برنامه عزیزنژاد کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بحث گرانی از تورم جداست، گفت: در محاسبه تورم میانگین ارقامی استفاده می‌شود که در سبد غذایی اهمیت و ارزش دارد. برای اینکه نرخ تورم بیشتر با واقعیت های جامعه تطابق داشته باشد، می‌توان محاسبه تورم را برای دهک‌های مختلف به صورت مجزا محاسبه کرد.

او با بیان اینکه در کشور ما شناسایی میزان درآمد افراد سخت است، افزود: مرکز آمار ایران نرخ تورم را بر اساس سبد غذایی مشترک برای تمام کشور محاسبه می‌کند.

تحریم و بهره وری پایین از عوامل ایجاد تورم

عزیزنژاد ریشه تورم را ناشی از دو مقوله تحریم و بهره وری پایین تولید اعلام کرد و افزود: از کسری های مداوم بودجه تا محدودیت ارزی و گمرکی و پایین بودن بهره وری از عوامل تورم بالا در کشور هستند. حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد ریشه تورم مربوط به شوک تحریم‌ها است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: دلیل اصلی تورم‌های ساختاری فارغ از شوک‌های مقطعی ناشی از تحریم؛ حکمرانی نامناسب است یعنی کسی را بابت اجرای سیاست نادرست و خلق پول مواخذه نمی‌کنند.

او ادامه داد: خلق پول حل مشکل به صورت مقطعی است که باعث کوچک شدن سفره مردم می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار