ماسک‌هایی که کرونا را از ما دور کردند

تجربه یک سال گذشته نشان داد که هر زمان در رفت و آمد‌های روزمره از زدن ماسک غافل شدیم رویارویی با کرونا بیشتر شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان،امروز انتخاب با خودمان است، ماسک یا کرونا، اگرچه یک سال از مهمانی ویروس ناخوانده کرونا می‌گذرد و تجارب تلخ بسیاری از حضور این ویروس در ابعاد زندگی کسب شده است، اما همچنان تنها راه برون رفت از این معضل بزرگ رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و استفاده صحیح از ماسک در اماکن عمومی است.

در گذر یک سال همزیستی نامسالمت آمیز بشر با کرونا هر زمان افراد سعی در مغفول شمردن ماسک داشتند و توجه به این حفاظ بین انسان و کرونا کمتر شد بلافاصله جولان این ویروس مهاجم با مغتنم شمردن فرصت پررنگ‌تر شد و به سرعت خود را در میان خانواده‌ها وجمع‌های کوچک‌تر جای داد.

در چنین روز‌هایی در سال گذشته که خبر شیوع ویروس کرونا به گوش می‌رسید درک مبهمی از کرونا و چگونگی ابتلا به این بیماری وجود داشت و فقط از اخبار می‌شنیدیم که این ویروس بی رحم چگونه می‌تواند به سرعت ما نیز درگیر کند، اما اکنون که یک سال از شیوع کووید ۱۹ می‌گذرد و مطالعات و تحقیقات فراوانی در خصوص این بیماری در جهان شده است بازهم برخی افراد همچون روز‌های نخست ناآگاهی نسبت به ویروس کرونا رفتار می‌کنند و با رفتار‌های غیرعملی به راحتی سلامت جامعه را به خطر انداخته اند.

زمانی که چاره‌ای جز رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و استفاده صحیح از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی نداریم و تنها مسیر صحیح مبارزه با این بیماری رعایت این موارد است برخی افراد همچون روز‌های قبل از شیوع کرونا در معابر رفت و آمد دارند و بیشتر به عنوان منبع انتشار بیماری به نظر می‌ایند وهر زمان نیز که از طرف دیگر افراد جامعه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به آنان گوشزد می‌شود سعی در توجیه غیر منطقی رفتار خود دارند.

در روز‌های نخست شیوع کرونا کمبود ماسک و صف‌های طولانی برای دسترسی به ماسک از مهمترین بهانه‌های افراد برای رهایی از ماسک زدن بود، اما اکنون که تهیه ماسک در داروخانه‌ها و مراکز توزیع ماسک در سطح شهر‌ها بسیار راحت است بازهم برخی شانه از این مسولیت اجتماعی بزرگ خالی می‌کنند و مسیر را برای جولان ویروس کرونا هموارتر می‌کنند.

در شرایط کنونی جامعه که هر کدام ازاعضای جامعه نسبت به خانواده، اطرافیان، فامیل و کل جامعه مسوول هستند و مسوولیت اجتماعی در قبال سلامت افراد جامعه تبدیل به یک اصل انکارناپذیر شده است هر شهروند مسوولیت پذیری برای حفظ سلامت خود و جامعه ملزم به رعایت شیوه نامه های اجتماعی است.

رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در لرستان کاهش یافته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، اکنون استفاده از ماسک در کارکنان ادارات و بانک‌های لرستان ۹۵ درصداست که در ماه گذشته این میزان ۹۸ درصد بود.

مریم کوشکی اظهار کرد: استفاده از ماسک اکنون در بین عموم مردم لرستان به طور متوسط ۷۰ درصد است که در ماه گذشته این رقم ۸۰ درصد بود و در بین متصدیان واحد‌های صنفی و اماکن عمومی نیزاز ۸۲ درصد به ۷۲ درصدکاهش یافته است.

کوشکی ادامه داد: همچنین استفاده از ماسک توسط مراجعین و مشتریان واحد‌های مذکور ۶۸درصد است که ماه گذشته ۸۰ درصد بود و میانگین رعایت کلی شیوه نامه های بهداشتی در مراکز، ادارات و واحد‌های صنفی از ۷۵ به ۷۰ درصد کاهش یافته است.

کوشکی گفت:تغییر رنگ برخی از شهرستان‌های خوزستان به قرمز با توجه به مراوداتی که بین شهروندان آن با لرستان وجود دارد نگران کننده است و لازم است مردم شیوه نامه‌های بهداشتی را با جدیت بیشتر در نظر گرفته و رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: تاکنون یک هزار و ۳۴۳ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

کوشکی با بیان اینکه کرونای انگلیسی پشت دروازه‌های لرستان قرار دارد گفت: مردم استان از با دوری از تجمعات و دورهمی‌ها و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از خود و فرزندانشان مراقبت کنند.

او افزود: با ادامه روند موجود، احتمال بازگشت استان به شرایط نارنجی طی هفته‌های آینده محتمل است که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت.

موج چهارم کرونا خطرناک‌تر از موج‌های قبلی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: موج چهارم کرونا که اکنون در برخی مناطق کشور شروع شده بسیار خطرناک‌تر از موج‌های قبلی است.

دکتر محمدرضا نیکبخت اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از نمونه‌هایی که از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در استان گرفته می‌شود، مثبت هستند.

او با بیان اینکه اکنون به طور معمول این روز‌ها موارد مرگ ناشی از کرونا در استان وجود دارد افزود: تعداد فوتی‌ها در موج چهارم در برخی مناطق، نسبت به موج‌های دیگر بیماری بیشتر بوده است.

او اضافه کرد: در مجموع، چون هشت شهر خوزستان قرمز است و ما نیز در جوار این استان هستیم بنابراین زنگ خطر برای لرستان وجود دارد و ممکن است هر لحظه به وضعیت نارنجی و قرمز برگردیم و مجبوریم به شدت در این روز‌ها شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت و از تجمعات خودداری کنیم.

هشدار وضعیت قرمز کرونا در لرستان جدی است

استاندار لرستان نیز گفت: حجم تردد‌های جاده‌ای و وضعیت قرمز برخی شهر‌های خوزستان یک هشداری جدی در خصوص بازگشت لرستان به شرایط پرخطر شیوع کرونا است.

سید موسی خادمی بیان کرد: با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، برخلاف اینکه در هفته‌های گذشته وضعیت قرمزی در کشور گزارش نشده بود، اما این هفته برخی از شهر‌های کشور به خصوص در استان خوزستان وارد وضعیت قرمز شده اند.

او اظهار کرد: وضعیت قرمز کرونا به همسایگی لرستان رسیده و با توجه به حجم تردد‌های جاده ای، وضعیت قرمز برخی شهر‌های خوزستان، هشداری جدی برای لرستان است.

او با تاکید بر اینکه نباید شرایط عادی تلقی شود تصریح کرد: مردم رعایت بیش از پیش شیوه نامه‌های بهداشتی را در دستورکار داشته باشند چراکه کرونا تمام نشده است و شواهد از بازگشت موج جدیدی حکایت دارد.

استاندار لرستان عنوان کرد: با لحاظ شرایط کنونی و همسایگی با استان خوزستان، محدودیت‌هایی با هدف پیشگیری از افزایش مبتلایان در ورودی‌های استان به ویژه در شهرستان پلدختر اعمال خواهد شد.

خادمی افزود: در سطح استان نیز باید تمهیداتی فراهم شود تا از ورود وسائط نقلیه جلوگیری شود و نیروی انتظامی موظف خواهد شد با همه پلاک‌هایی که مربوط به شهر‌های قرمز خوزستان هستند طبق مصوبات برخورد کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.