در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اجرای عملیات آبخیزداری در ۶۸۰ حوزه آبخیز

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل ها از اجرای عملیات اجرایی در ۶۸۰ حوزه آبخیز خبر داد و گفت: با توجه به بارش‌های مناسب پیش رو، چندین پروژه‌ آبخیزداری همزمان با هفته منابع طبیعی به بهره‌برداری می‌رسد.

ابوالقاسم ‌حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری با پیشرفت مناسبی در حال انجام است، اظهار کرد: با برنامه ریزی مناسبی که از ابتدای سال صورت گرفته، در چندین نوبت شاهد افتتاح پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه دومین روز از هفته منابع طبیعی به نام آبخیزداری و آبخوانداری نامگذاری شده است، افزود: در هفته منابع طبیعی چندین پروژه آبخیزداری و آبخوانداری در سطح کشور، افتتاح می شود.

حسین پور با بیان اینکه در ۶۸۰ حوزه آبخیز عملیات اجرایی صورت گرفته است، گفت: با توجه به بارش های مناسب پیش رو، این پروژه ها پس از اولین آبگیری همزمان با هفته منابع طبیعی به بهره برداری می رسد تا با بارش رحمت الهی و آبگیری پروژه ها، شاهد اثر بخشی آن برای جوامع محلی باشیم.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۰ از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای هیچ یک از بخش های عمرانی پیش بینی نشده است، مگر اینکه در مراحل نهایی تصویب اتفاقات دیگری رخ دهد.

به گفته وی، در ردیف های بودجه ای مربوط به طرح های تملک دارایی های سرمایه ای اعتباراتی برای حوزه آبخیزداری و آبخوانداری پیش بینی شده است.

حسین پور سیل و فرونشست زمین را ۲ مخاطره جدی، پهنه سرزمین ایران اعلام کرد و افزود: موضوع تغییر اقلیم باعث تشدید وقوع سیلاب و خشکسالی و نوع بهره‌برداری مربوط به گذشته‌های دور، خطر فرونشست زمین را به دنبال دارد.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: با توجه به تصویب قانون بودجه ۱۴۰۰ و تدوین برنامه هفتم توسعه در سال آینده انتظار می‌رود که موضوع سیل و فرونشست زمین به عنوان ۲ مخاطره جدی در پهنه سرزمین ایران مورد توجه قرار گیرد  تا از احتمال وقوع بخشی از آسیب‌ها و تشدید مخاطرات در آینده پیشگیری شود.

حسین پور با اظهار نگرانی پیرامون کمبود بارش و تغییر اقلیم ایران گفت: برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که حداکثر بهره‌وری را از بارش‌های کشور در بحث سیل و توامان با سیلاب داشته باشیم، به همین خاطر امسال سازمان جنگل‌ها، طرح آبخیزداری و آبخوانداری را در راس طرح های محوری سازمان قرار داده است.

حسین پور کمبود اعتبار را یکی از علل اصلی تحقق پیدا نکردن برنامه ششم توسعه دانست و گفت: برنامه ششم توسعه طی سال‌های گذشته به واسطه کمبود اعتبار تحقق پیدا نکرد و با تزریق منابع از صندوق توسعه از سال ۹۷ به بعد شاهد شتاب در رشد و توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری هستیم که امیدواریم بتوانیم به جایگاه واقعی دست یابیم.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: طی ۵ سال برنامه ششم توسعه مقرر شد ۱۰ میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شود که خوشبختانه طی ۲ سال گذشته توانستیم به پیش‌بینی برنامه نزدیک شویم و با حمایت قانون بودجه سال آینده امیدواریم بحث آبخیزداری و آبخوانداری که مورد تاکید مقام‌معظم رهبری است، با جدیت دنبال شود تا پاسخ جدی به نیاز مردم داده شود.

این‌مقام مسئول با بیان اینکه نیاز کشور به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری فراتر از برنامه ششم توسعه است، گفت: با توجه به شرایط کشور، سالیانه حداقل ۳ میلیون هکتار حوزه آبخیز باید تحت پوشش عملیات قرار گیرد تا در افق بلندمدت کل ۱۲۵ میلیون هکتار تحت پوشش قرار گیرد، چرا که در راستای پیشگیری از مخاطرات سیل، تقویت آبخوان‌ها، حفظ خاک، پایداری طبیعت، پایداری سکونتگاه‌های روستایی و ایمن‌سازی مراکز جمعیتی شهری و روستایی مواجه با سیل تاثیر بسزایی دارد.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها  با بیان اینکه تخصیص اندک منابع  از علل اصلی عقب افتادگی تاریخی برنامه توسعه اول تا پنجم در حوزه آبخیزداری است، گفت: با توجه به پدیده تغییر اقلیم، تشدید مخاطرات در حوزه‌های طبیعت، ضرورت پایدار سازی منابع آب و خاک، پوشش گیاهی و جهش تولید برای تقویت و پایداری تولید در سطح کشور نیاز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار