بورس با دخالت ها دست و پنجه نرم می کند!/ متخلفان معرفی شدند

بورس که همچنان قصد طی کردن سرپایینی شاخص را دارد، این روزها هم با دخالت برخی از افراد دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است که شاهد اظهار نظر‌های مختلفی در رابطه با بازار سرمایه هستیم. اظهار نظرهایی که رئیس سازمان بورس روز گذشته آن ها را بعضا دلسوزانه اما خلاف جهت بازار خواند.

برخی ها به تخلفات و رسیدگی به آن ها ورود می کنند و برخی با اعمال فشار خواستار تصویب قوانین یک شبه می شوند. قوانینی نظیر دامنه نامتقارن که این روزها هم چاره ساز بازار نشد.

از این اظهار نظرها می توان به مجلسی ها هم اشاره کرد. موسوی لارگانی در توئیتر خود متنی را منتشر کرده و در آن به یک شرکت کاغذی اشاره کرده  به گونه ای که مدعی شده این شرکت با سرمایه ۲۰۰ میلیاردی طی سه ماهه اول سال در بورس پذیرش و در ‎ایام حبابی حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان از سهامش را به مردم فروخته  به مردم فروخته است.

این صحبت‌ها در حالی از جانب مجلسیان در حال مطرح شدن است که علی رغم نامه‌ای که شورای عالی بورس تحت عنوان یک لایحه به مجلس جهت تغییر در برخی از قوانین بورس فرستاده هنوز خبری به گوش نمی‌رسد و مجلسیان به جای آنکه در چنین شرایط اقتصادی کمک حال بازار سرمایه باشند پایشان را در یک کفش کرده اند و همچنان بر طبل تحقیق و تفحص از بازار سرمایه می‌کوبند، که باید گفت این مسئله نه تنها به ضرر سهامداران تمام خواهد شد بلکه به بدنه تولید نیز لطمه  می زند.

موضوعی که محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، آن را تایید کرد و گفت: عده ای سرمایه های کلان وارد بورس کردند بدون آن که وارد تولید شود و یکباره ۹ موسسه وابسته به بانک ها و شرکت ها ۷۰ هزار میلیارد تومان از بورس خارج کردند.

برای بررسی بیشتر این ماجرا و تاثیرش بر بازار سرمایه  با چند کارشناس بازار سرمایه و یکی از اعضای شورای عالی بورس به گفت و گو نشستیم.

قانون از مجلس، نظارت بر بازار با بورس

سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با صحبت‌های اخیر موسوی لارگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی عضو هیأت رئیسه مجلس و قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درمورد آغاز تحقیق و تفحص از بورس اظهار کرد: نمایندگان مجلس متاسفانه در شان خود می‌دانند که در هر حوزه‌ای ورود کنند، نکته‌ای که در این باره باید به آن اشاره کرد، رسیدگی به تخلفات بازار سرمایه طبق قانون به عهده خود سازمان بورس است حتی در مواردی اختیاراتی در سطح دادگاه به سازمان داده شده که علت آن را می‌توان آگاهی قانون گذار از تخصصی بودن بورس دانست.

اوافزود: اگر قرار بود مطابق قانون تحقیق و تفحصی از بازار توسط مجلس صورت بگیرد بهتر بود که علنی مطرح نمی‌شد، زیرا این امر می‌تواند آسیب جدی به بازار سرمایه وارد کند، نمایندگان اگر فکر می‌کنند که باید اطلاعات بیشتری را نسبت به بورس داشته باشند می‌توانند چنین اموری را در غالب نامه‌های محرمانه به سازمان بورس یا قوه قضائیه مطرح کنند.

عضوشورای عالی بورس گفت: به نظر می‌رسد چنین صحبت‌هایی به جای آنکه خیر خواهانه باشد بیشتر خود را درگیر مسائل سیاسی کرده است و آثار مثبتی را هم تا کنون به دنبال نیاورده مسئلان می‌توانند نتایج صحبت هایشان را از طریق شاخص‌های بازار سرمایه دنبال کنند.

اسلامی بیدگلی گفت: از طریق تحلیل‌هایی که روزانه از بازار سرمایه صورت می‌گیرد می‌توان متوجه شد که نمایندگان مجلس تا حد زیادی نسبت به این آگاهی چندانی ندارند که به همین منظور می‌توان به انتشار آمار‌های نادرستی که در این مدت توسط دوستان حاضر در مجلس منتشر شده اشاره کرد.

او افزود: اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانش چندانی از بازار تخصصی سرمایه ندارند، ولی اصرار به اظهار نظر در این رابطه دارند جای تعجب دارد اینکه مسئولی می‌گوید ۱۵۰۰ تریلیون تومان از سرمایه‌های مردم در بازار سهام سوخت شده نشان از آن دارد که فقط مارکت کپ را حساب کرده در صورتی که اگر می‌خواهد میزان سرمایه سوخت شده را بررسی کند باید از یک فرمول دیگری استفاده کند.

اکنون زمان مناسبی برای تحقیق و تفحص از بازار سرمایه نیست!

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با آغاز تحقیق و تفحص مجلس طی چند روز اخیر از عملکرد سازمان بورس، اظهار کرد: محور‌های تحقیق و تفحص از بورس محور‌هایی ، چون رشد حبابی شاخص، تشویق مردم توسط دولت برای سرمایه گذاری در بورس، گرانفروشی سهام، رانت و سایر موارد در نظر گرفته شده است.

او تصریح کرد: به طور اساسی تحقیق و تفحص از عملکرد مدیران نه تنها مشکلی ندارد بلکه به افزایش شفافیت و پاسخگویی می‌انجامد، ولی در حال حاضر به نظرمی رسد این اقدام مجلس حرکتی سیاسی به منظور کاهش فشار‌های زیان دیده‌ها در بورس یا التیام زخم‌های سهامداران است در غیر این صورت اثرگذاری چندانی بر ماهیت بازار نخواهد داشت.

گریبان متخلفان بورسی گرفته شود

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با شناختی که از سازمان بورس، قوانین و دستورالعمل‌های متعدد آن دارم، به جز امری که از طرف سازمان مذکور اعلام شد مبنی بر آنکه علی الحساب دلیل شرایط بازار از پذیرش شرکت‌های بزرگ و جدید معذور هستیم، سایر مواردی که مجلس اعلام کرده است مربوط به بازار سرمایه نمی‌شود، در ضمن اطلاعاتی چندانی در دست نیست که نشان دهد شرکت‌های بزرگ دارای ساختار مالی و کسب و کار سالم در راه پذیرش در بورس ناکام مانده اند و اگر چنین اتفاقی افتاده باید پیگیری شود، ولی اینکه بورس نوسان زیادی داشته یا شرکتی کاغذی حبابی شده به رفتار سرمایه گذار باز می‌گردد به سبب آنکه بازار سرمایه طبق قانون اطلاعیه‌ها و اخطار‌های لازم را همواره منتشر نموده بود.

قلی پور گفت: در مورد پول‌های جابجا شده هم باید گفت که کنترل پولشویی در سیستم بانکی انجام می‌شود و ارتباطی به بازارسرمایه ندارد هر چند که سختگیری‌های لازم توسط مسئولان سازمان بورس صورت می‌گیرد. در مورد تشویق مردم به حضور در بورس آن هم در اوج بازار، باید وزیر یا مسئول مربوط نه تنها در مجلس پاسخگو باشد بلکه تخلف در حدی است که باید در محکمه مورد بررسی قرار گیرد، ولی این مورد بازارتباطی به خود مسئولان مربوط به سازمان بورس ندارد ودر اصل به دولت و وزارت اقتصاد باز می‌گردد که برای کسر بودجه بازار سرمایه را دوشیدند.

او بیان کرد: تغییرات در مدیریت سازمان هم در این راستا بود و افراد حرفه‌ای سکاندار سازمان با فشار یا درخواست‌های دولت کنار نیامدند و استعفا دادند. آن هم بازاری که معمولا مدیرانشان یک دهه ثبات داشتند، ولی طی چهار سال چهار مدیر بر سازمان مدیریت کرده اند و دولت مسئول چنین بی ثباتی است.

تنها ایراد سازمان بورس چیست؟

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تنها ایرادی که در سازمان بورس دیده می‌شود اتفاقا سختگیری‌های مقرراتی بعضا خسته کننده‌ای است که فرایند پذیرش شرکت‌های جدید را کند کرده یا آنکه صدور مجوز‌ها را طولانی می‌کند.


بیشتر بخوانید


بازار سرمایه مکان مناسبی برای تسویه حساب های شخصی نیست

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد اتفاقات اخیری که سبب شده تا مجلس تمام ابزار مورد نیاز خود را به منظور تحقیق و تفحص از بورس به کار گیرد، گفت: اکنون بازار سرمایه مهم‌ترین نیازش بحث آرامش و ثبات است و این اختلافاتی که بین مجلس و دولت وجود دارد.

 اوافزود: به طور حتم می‌توان گفت نباید وارد بازار سرمایه شود، همچنین دررابطه با انتشار آماری که طی چند مدت اخیر توسط مجلس مطرح شده باید گفت این امر کار درستی نیست به سبب آنکه خریداران و فروشندگان حق معامله دارند مگر آنکه برخلاف فصل ششم بازار سرمایه در قیمت سهم‌ها دستکاری صورت گیرد یا آنکه بعضی از اشخاص به افشای اطلاعات شرکت‌ها بپردازند.

مجلس فکری به حال قیمت گذاری های دستوری کند

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: حتی در چنین شرایطی نیز خود مسئولان سازمان بورس باید امر مذکور را پیگیری کنند، به نظر می‌رسد با توجه به اختلافاتی که بین دولت و جلس وجود دارد آرامش از بازار رخت بر بسته، توصیه بنده این که اگر مسئولان قرار است تصمیمی را اخذ کنند بهترکه در مرحله نخست منافع سهامداران را در نظر گیرند و در گام بعدی باید بنشینند و کم و کاستی‌هایی که طی ۱۱ ماه اخیر در بازار سرمایه به وجود آمده را بررسی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نمایندگان مجلس اگر قصدشان کمک به بازار سرمایه را دارند بهتر است کاری کنند که در مرحله نخست بساط قیمت گذاری‌های دستوری رفع شود تا سود به حساب سهامداران و تولیدکنندگان بازگردد و در اقدام بعدی بند‌هایی را که کمیسیون تلفیق پیش‌تر لحاظ کرده بود و در رای گیری نتوانست حداکثر آرا را به خود اختصاص دهد و دوباره بیان شده را اصلاح کنند.

شاهین احمدی در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با بحث تحقیق و تفحصی که حدود چند ماهی است که از جانب مجلس درمورد بازار سرمایه به گوش می‌رسد، گفت: تحقیق و تفحص یکی از وظایف مجلس است، اما صحبت ما در رابطه با سیاسی کار‌هایی است که در  این میان به گوش می‌رسد، در اصل باید گفت مجلس و دولت بازار سرمایه را رینگ مبارزات سیاسی خود قرار داده اند.

دستگیری اشخاص زیادی در پرونده  بازار سرمایه 

او تصریح کرد: تحقیق و تفحص بدین معناست که باید یک تیمی مستقر شود و در صورتی که جنبه سیاسی داشته باشد احتمال می‌رود که یکسری از اشخاص دراین بین دستگیر شوند، که این مسئله با توجه به پیکره نیمه جان بورس اصلا کار درستی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صحبت‌های اخیر سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ، درمورد آنکه ادعا کرده بود که ۱۵۰ تریلیون تومان از سرمایه مردم در بازار سرمایه از بین رفته است، گفت: این مسئول کشور با چنین صحبتی ارزش بازار سرمایه را پایین آورند ناگفته نماند چنین صحبتی فقط نشان دهنده مارکت کپ بازار بوده به طوری که جنبه‌های دیگر آن را در نظر نگرفته است.

در پایان با توجه به صحبت‌های کارشناسان باید گفت بهتر است دولتمردان یک رینگ دیگری را برای حل اختلافات سیاسی خود انتخابات کنند به سبب آنکه سهامداران جدید الورود و قدیمی‌های بازار سرمایه به میزان کافی از اظهار نظر‌های غیر اصولی و تصمیم گیر‌های نابخردانه بعضی از مدیران لطمه دیده اند و دیگر رمقی برایشان نمانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۴۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
رشدحبابی شاخص بورس ترس داره.البته گرانی خارج دربورس روی بورس اثر گذاشته.
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۸:۵۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
بانک صادرات سهامش229تومن معامله میشه مسخره هست و قابل انتقاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
من تعجبم این است که بابت این همه تخلف جریمه های پنج برابر سودشان را هم پرداخت می کنند و یک عده را با قیمت های حبابی تیر الان گرفتار کردند و افزایش سرمایه هم دردی دوا نکرده موتور باید حرکت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
چرا اسامی متخلفان بورس را اعلام نمی کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
لعنت خدا برا خیانتکار و کسانی که از اعتماد مردم سواستفاده کردن..اف بر شما قوم ظالمین..و ظلم پایدار نخواهد ماند
Iran (Islamic Republic of)
khckdk
۰۸:۳۸ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
بورس با کلاهبرداری و دزدی دولت دست و پنجه نرم میکنه نه چیز دیگه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۱۵ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
پول درساختمان سازی دپ شده فقط وفقط.ار نیست فقط همش و همش اجروگچ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
متاسفم
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
نمی دونم چرا همه مسولین در تمام موارد، به جای اینکه بیان یکبار بگن ما هم انسانیم و معصوم نیستیم، اشتباه کردیم و از مردم عذرخواهی می کنیم و سعی می کنیم جبران کنیم و.. همیشه خدا در این 40سال دنبال مقصر جلوه دادن افراد دیگه هستند! بابا ریشه اصلی مشکلات اقتصادی رو حل کنید همه چی از مشکلات اجتماعی، فرهنگی، روحی، اقتصادی، تکنولوژی و... همه خودش حل میشه.اما متاسفانه به بقول ظریف ما خودمون انتخاب کردیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
یکی از کسانی که مردم را به بورس دعوت کردند خود مجلس بود، مگر آقای قالیباف نبود که در 23 شهریور بعد از جلسه غیر علنی، گفت جلسه گرفتیم، قانون تصویب کردیم، مردم نگران نباشند اوضاع بورس خوب میشه، هیات ریسه و کمیسیون اقتصادی فردا 9صبح در جلسه شورای عالی بورس شرکت می کنند و.... فیلمش هست توی اینترنت. سرچ کنید. حالا چی شد؟؟ بقیه فقط دعوت کردند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
هر جا دولت بود سرمایه خود را فراری دهید. نتیجه این حرف، حفظ دارایی و رفاه و پیشرفت مردم هست. تا کی باید شاهد آب شدن سرمایه هایمان باشیم که با زحمت و استرس و دوندگی بدست می آیند؟ فریب نوسانات را نخورید که نوسانگیران!!!
Germany
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
قیمتها همش دستوری و دستکاری میشه همین عرضه اولیه اپال اول با ۵۰۰ هزار تومان خریدیم بعد دو روز صفهای خرید رو جمع کردن و من نادان پول بیشتر و سنگین وارد سهم کردم که حداقل ضررهای چند ماه پیش رو جبران کنم وقتی که خریدم به یکباره صف فروش شد و قیمت ریزش کرد و اینجا هم رکب خوردم کاملا مشخصه دستکاری میشه در این چند ماه هر سهمی رو که فروختم حقوقی های نامرد از من به اصطلاح خریدن و سهم رفته بالا و هر موقعی که خریدم صف فروش شده ضرر کردم فقط میتونم بگم خدا ازشون نگذره کسانی که سرمایه مردم رو نابود کردند به خاک سیاه بشینن تمام پس انداز چندین سالمو اوردم تو بورس ظرف چند ماه نابود شد فقط من نیستم خیلی ها رو خودم میشناسم خونه و ماشین فروختن داخل بورس اوردن و از هست و نیست ساقط شدن
Iran (Islamic Republic of)
sina
۱۲:۲۹ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
بزرگترین متخلف بورس دولته، در کنار اون سرمایه داران بزرگ هم دارن بهره میبرن.
الان حدوود سه هفته است که دولت داره اوراق بدهی میفروشه! امروز حدود 7هزار میلیارد تومن اوراق فروخته!
واقعا یکی توی این مملکت پیدا نمیشه که از دولت سوال بپرسه؟!
اگه دقت کرده باشید خیلی وقته دولت در مورد تامین بودجه حرفی نمیزنه! چون راه حل رو خوب پیدا کرده.
علاوه بر ضرر زدن به مردم یک مشکل اساسی تر هم وجود داره و اونم اینه که برگرداندن پول این اوراق و سود 18 تا 20 درصدی اون میفته گردن دولت بعدی
مجلس محترم که از استیضاح روحانی (شاید با دلایل منطقی) سر باز زد، آیا وظیفه نداره چهارچشمی مراقب دولت باشه؟؟؟؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
مثل سلطان سکه!!!
Netherlands
ایرج
۱۱:۲۹ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
سازمان هم مقصر هست خیلی چونکه در اوج همانهایی که پول درشت میخواستن خارج کنند هیچ سقفی برا فروش تعیین نکرد وهمدستی کرد والبته تشویق به ماندن وکف ۱،۶۰۰شاخص هم بیشتر فرصت خروج ساختن برای عوامل خودی بود که نتوانسته بودند خارج شوند دولت با این کار به قیمت نابود شدن ماها یک فرصت خروج طلایی به نور چشمی هاش دادالکی میگفت با حقوقی جلسه گذاشتیم حمایت کنه درواقع به حقوقی ها گفته بود سهم های اون نور چشمی هارو بردارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
مردم آهای مردم بیدار شوید با هم شوید تعاونی کوچک تشکیل دهید از جوان ها استفاده کنید آگه پول دارید عقل اقتصادی ندارید با هم شوید، با هم مغازه بزنید، بزنید تو کار تولید، و... ولی پول به دولت ندهید چون خودش دزد و کاسب هست ببخشید رک گفتم وگرنه این همه پول مردم کجا غیب شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
واقعا، اعتماد به نفس از مردم گرفتن، مردم رو ترساندن، یه جمله زیبا با شروع ترس ریخته خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۴۲ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
آقای دولت آقای وزیر اقتصاد چرا چ وضعیست واسه مردم درست کردید چرا واقعا چرا مردمو فدای کار خودتون میکنید اوراق دولتی خودتون مردمو فدا نکنید با اعتماد مردم بازی نکنید خون مردمو کردید توشیشه بسه دیگه بورس تبدیل ب پول سوزی شده مردم چقدر دست ب خودکشی کنن بسه دیگه خسته شدیم از دست این دولت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
بورس رو خوردین یه ابم روش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
منطقتون اینه ک بورس را ازادبزارن هرچی خاستن دزدی کنن؟ اگه نماینده مجلس نتونه تحقیق وتفحص کنه پس کی میتونه ازمدیران بورس سوال وجواب کنه؟؟ فرافکنیه ک. میگن مجلس میخوادجلوفسادبگیره این باعث ریزش بورسه. ازتیرماه تاحالاایا بازم. مجلس بوده ک. دخالت کرده؟؟ بورس خودش مشکل داره ومدیران رانتی دردولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
هیچی به هیچی
یه سیاهه مینویسید که حقوقی گرفته باشید
Iran (Islamic Republic of)
علي
۰۹:۰۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
تحقيق تفحص از سهم بانك دي
كه ٨٠٠٠روي ملت خالي كردن والان٢٠٠٠تومان شده
الزاميه
خنده دار اينجاست كه قيمت سهام يكي از ده ها دارايي بانك دي يعني دماوند باقيمت سهام بانك دي يكي شده
به داد سهامداران اين سهم كه خانواده شهدا هستند برسيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
کو گوش شنو ..... فقط حرف حرف ..... بانک دی سهام دار شو بدبخت کرد
آخرین اخبار