تداوم تحریم کالا‌های ترکیه در عربستان در آستانه انتشار گزارشی درباره خاشقجی

در آستانه انتشار احتمالی گزارش آمریکا درباره قتل روزنامه‌نگار عربستانی، کمپین تحریم کالا‌های ترکیه‌ای در عربستان که در ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، بر ادامه مواضع خود تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه اینترنتی رأی الیوم، در حالی که علت از سرگیری کمپین تحریم کالا‌های ترکیه‌ای در عربستان، انتشار تصویری از نقشه نفوذ ترکیه بر سرتاسر این کشور اعلام شد، اوضاع نشان می‌دهد واکنش‌ها به این موضوع به سرعت نبود؛ بلکه احتمال فاش شدن اسرار دیگری از جنایت ترور جمال خاشقچی، علت اصلی از سرگیری تحریم کالا‌های ترکیه در عربستان است.

رأی الیوم در این‌باره نوشت: در تحلیل علت از سرگیری تحریم کالا‌های ترکیه‌ای در عربستان می‌توان به علل متعددی اشاره کرد که مهم‌ترین آن‌ها نزدیک بودن زمان علنی شدن گزارش اطلاعاتی آمریکا در خصوص ترور جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی، است که ممکن است جدیدترین اسرار در این باره را فاش کند؛ اسراری که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تهدید به فاش کردن آن‌ها کرده بود و سازمان اطلاعات ترکیه پس از وقوع جنایت در کنسولگری عربستان در این کشور، تایید کرد جزئیات این جنایت را در اختیار آمریکایی‌ها قرار داده است.

در هر صورت، برخی محافل ترکیه‌ای بر این باورند که شاید اردوغان از این موضوع در چارچوب روابط کمرنگ شده خود با دولت بایدن استفاده کند و شاید از سرگیری تحریم کالا‌های ترکیه‌ای در عربستان آن هم در حالی که روند این اقدامات کاهش یافته بود، نشان‌دهنده مسائل زیادی باشد.

کمپین مردمی تحریم کالا‌های ترکیه‌ای، که اکتبر ۲۰۲۰ راه اندازی شد، با انتشار بیانیه‌ای جدید، بر ادامه تحریم کالا‌های ترکیه‌ای تاکید کرد و فروشگاه‌ها هم به وارد نکردن کالا‌های ترکیه‌ای متعهد شدند.

فروشگاه‌های تجاری عربستان چند ماه پیش با قرار دادن نشان پرچم ترکیه بر کالا‌های تولید این کشور، برای تحریم کالاها، آن‌ها را در محل‌های مشخصی جمع‌آوری کردند. اما این کمپین با کمپین دیگری در تحریم کالا‌های فرانسوی به سبب اهانت کاریکاتور فرانسوی به پیامبر اکرم (ص) مواجه شد. این در حالی است که کمپین تحریم کالا‌های فرانسوی در سطح تحریم کالا‌های ترکیه مسلمان نبود.

علت از سرگیری فعالیت این کمپین، ادامه دشمنی ترکیه و اعلام رسمی آن در زمینه «نقشه طمع‌ورزی‌های خود» در منطقه اعلام و بر این موضوع تاکید شد که عربستان و رهبری آن بر منطقه خط قرمز است و نباید به آن آسیب وارد شود.

کمپین تحریم کالا‌های ترکیه‌ای همچنان در چارچوب مردمی است و مقامات سعودی هنوز هیچ بیانیه رسمی در مطالبه تحریم کالا‌های ترکیه‌ای منتشر نکرده اند. از سوی دیگر، استقبال کانال‌های خصوصی سعودی به دوبله فیلم‌های ترکیه‌ای همچنان قابل توجه است.

این پایگاه در ادامه با اشاره به اقدام کانال دولتی ترکیه در انتشار نقشه نفوذ ترکیه در سرتاسر خاک عربستان، برخی از دیگر کشور‌های عربی منطقه و برخی از مناطق روسیه، افزود: نکته قابل توجه این است که واکنش‌ها به این موضوع به سرعت صورت نگرفت. این نشان می‌دهد علل سیاسی دیگری به احیای تمایل عربستان به از سرگیری این کمپین منجر شد و این کمپین بر اقتصاد ترکیه تأثیر منفی گذاشت. بر اساس گزارش‌های ترکیه‌ای در این خصوص، صادرات ترکیه به عربستان به میزان ۹۲ درصد کاهش یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار