رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان:

طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از صبح امروز اجرایی شده است

ظریف گفت: پادمان، تعهدات جمهوری اسلامی است و در قانون مجلس نیز توقف آن خواسته نشده و همکاری ما با آژانس ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز سه شنبه ۵ اسفندماه در همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس که امروز در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به اینکه همه ما وام‌دار شهدا، آزادگان و جانبازان دفاع مقدس هستیم، اظهار کرد: امروز سربلندی و استقلال ملت ایران را وام‌دار شهدا می‌دانیم و خانواده شهدا نماد مقاومت هستند. در اینکه در حمله صدام به ایران قواعد و قوانین حقوق بین‌الملل مورد نقض قرار گرفت تردیدی نیست؛ حمله به ایران که تازه وارد یک ساختار انقلابی شده بود عملی جنایتکارانه و نیتی تجاوزکارانه دارد.

وی ادامه داد: طبق قانون، جنگ رژیم بعث علیه ایران تجاوز بود. تجاوز حزب بعث با هدف توسعه طلبی بوده و نه دفع یک تهدید و تجاوز؛ رژیم بعثی ۳۰ هزار اسیر ایرانی را ثبت نام نکرده بود که این نقض کنوانسیون ژنو بود. استفاده از سلاح و تخریب منازل با وسایل مکانیکی خود نقض قوانین بوده است؛ استفاده از سلاح شیمیایی علیه نظامیان و غیر نظامیان و ملت ایران نقض قوانینی بوده  که بارها در جنگ تحمیلی توسط ارتش بعث رخ داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اجرای قانون لغو پروتکل الحاقی که توسط مجلس تصویب شد و سفر دبیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به کشورمان اظهار کرد: از صبح امروز این قانون اجرا شده، ما در تاریخ بیست و هفتم بهمن رسماً به آژانس اعلام کردیم که از صبح ۵ اسفند قانون مجلس اجرا خواهد شد و به همین دلیل این اقدام صورت گرفته و عملیاتی شده است.

وی افزود: رافائل گروسی برای این به ایران آمد تا ترتیباتی را برای اطمینان از اجرای قانون داشته باشد و در این ترتیبات با وی به توافق رسیدیم، اصل ترتیبات نیز این است که نوارهایی که ضبط می‌شود هیچ گاه در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد، اما اجرای پادمان ادامه خواهد داشت. پادمان، تعهدات جمهوری اسلامی است و در قانون مجلس نیز توقف آن خواسته نشده است و همکاری ما با آژانس ادامه پیدا می‌کند، اما این همکاری فراتر از پادمان نخواهد بود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه با کشور‌های مختلف ۱+۴ یعنی با روسیه، چین و سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا و همین طور با سایر کشور‌ها از ماه‌ها قبل گفتگو داشتیم، گفت: البته بحث کاهش تعهدات ایران در چارچوب ماده ۳۶ برجام، دو سال و خرده‌ای است که بعد از اقدام آمریکا در خروج از برجام شروع شده و این بحث مرتب ما در جلسات ۱+۴ و ایران و گفتگو‌های دوجانبه بوده است.

ظریف خاطرنشان کرد: بحث اقداماتی که توسط مجلس در همان چارچوب مصوب شد به اطلاع همه رسیده است و گفته‌ایم به محض اینکه آن‌ها تعهدات خودشان را اجرا کنند، هم اروپا و هم آمریکا، به خاطر اینکه اروپا هم تعهدات خودش را برخلاف آنچه می‌گویند، اجرا نکردند.

وی با بیان اینکه در برجام صرف امضای یک کاغذ در خود برجام هم کافی نیست، اظهار داشت: ماده ۲ ضمیمه ۲ و ماده پنج ضمیمه ۲ به آثار اقدام برمی‌گردد. یعنی اگر چیزی را اروپایی‌ها امضا کردند و همه شرکت‌های اروپایی از ایران رفتند و هیچ حمایتی اروپایی‌ها از شرکت‌هایشان در مقابل تحریم‌های آمریکا نکردند، آن‌ها نقض تعهد کرده‌اند؛ لذا این تبلیغاتی که مرتب اروپایی‌ها تکرار می‌کنند که ما همه تعهداتمان را اجرا کردیم، حتما تعهداتشان را در برجام اجرا نکردند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اروپایی‌ها علاوه بر برجام ۱۱ تعهد در دو جلسه در سال ۱۳۹۷ کردند، یادآور شد: آن‌ها تعهدات را نیز اجرا نکردند، حتی یکی از این تعهدات را.

ظریف با تأکید بر اینکه اینستکس جزو آن ۱۱ تعهد نبود، اظهار داشت: اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای ۱۱ تعهد بود. حتی در اینستکس هم موفق نشدند؛ لذا ما اعلام می‌کنیم جای طرفین را عوض نکنید. خاطی در این قضیه آمریکا و اروپاست. کسی که به حقوق بین‌الملل تجاوز کرده، آمریکاست و اگر می‌خواهند برگردند باید روش ترامپ را متوقف کنند. اگر ادعا دارند روش ترامپ شکست خورده است باید آن را متوقف کنند، آن وقت هم ما اقداماتمان را برمی‌گردانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره واکنش برخی نمایندگان مجلس به بیانیه سازمان انرژی اتمی و آژانس اظهار کرد: متاسفانه ما یک مشکلی پیدا کردیم که همه مسائل را با زاویه سیاسی می‌بینیم. آنچه آقای دکتر صالحی با آژانس تفاهم کرد یک موفقیت بی نظیر دیپلماتیک است که آقای دکتر صالحی با شجاعت و با توانمندی و اتکای به این ملت انجام داد.

وی ادامه داد: اگر دوستان ما در مجلس روز قبل و هماهنگی‌هایی که شده را نگاه کرده بودند، همانطور که در بیانیه دولت آمده است، اگر مصوبه ۲۵ بهمن شورای عالی امنیت ملی را نگاه کرده بودند که براساس همان مصوبه ما روز ۲۷ اسفند نامه پایان اجرای پروتکل الحاقی را دادیم و براساس همان مصوبه گروسی به ایران دعوت شد. اگر همه این‌ها را نگاه کرده بودند، آن رفتار کاملا غیر لازم که دیروز در مجلس صورت گرفت، انجام نمی‌شد.

وزیر خارجه گفت: ما این را به حساب این می‌گذاریم که، چون تحولات خیلی سریع اتفاق افتاده بود، دوستان ما اطلاع نداشتند و نخوانده بودند. اگر ضمیمه را بخوانند هیچ چیز مشکوکی نیست، همه واضح و آشکار است. دوستان ما از زمان برجام یک حرف‌هایی را دنبال کردند که برجام ضمیمه محرمانه و سری دارد. هر چه هست در برجام هست. ما مثل آمریکایی‌ها نبودیم که برجامی که به انگلیسی بود را کنار بگذاریم و فکت شیت چاپ کنیم.

ظریف افزود: ما خود برجام و کل آن را در اختیار همه گذاشتیم و همه می‌توانند آن را بخوانند. همین طور توافق اخیر بین ایران و آژانس را که ان‌شاءالله در تاریخ مشخص خواهد شد که یکی از نقاط قوت ما بوده است.

وی درباره پیشنهاد جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست ایران و گروه ۱+۵ نیز اظهار داشت: ما نشست رسمی نخواهیم داشت به خاطر اینکه آمریکا عضو برجام نیست. درباره یک نشست غیررسمی که آمریکا هم عضو نباشد و دعوت شود در حال بررسی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
بابا ، اصلا تحریمها هم برندارین.....!!!!!!
ما راه وحدت ، رشد و شکوفایی و قدرتمند شدنمان را پیدا کردیم و به اذن خدا راهمان را ادامه میدهیم .
" از قدرتمندی ما عصبانی باشید ، و از این عصبانیت بمیرید.. "
آخرین اخبار