در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بیش واکنش‌ها دلیل عمده اتفاقات در بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بیش واکنشی یکی از ناهنجاری‌های قابل مشاهده در بازار سرمایه است، که پیامد‌های مخربی از جمله عدم کارایی بازار را به دنبال دارد.

سیاوش وکیلی کارشناس بازارسرمایه و مدیر روابط عمومی بورس در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که چرا سهامداران به یک اتفاق کوچک واکنش عمده نشان می دهند؟ بیان کرد: بیش واکنش در بازارهای مالی یک رفتار شناخته شده است، با توجه به حضور تعداد زیادی از اشخاص که با تصمیم گیری و رفتار خود می توانند، بر بازار و قیمت ها اثر گذار باشند، موضوع واکنش و رفتار القایی از اهمیت خاصی برخوردار است، بیش واکنشی یکی از ناهنجاری های قابل مشاهده در بازار سرمایه است،که پیامدهای مخربی از جمله عدم کارایی بازار را به دنبال دارد و سبب ایجاد و القای جو منفی و  مثبت کاذب بر روند کلی معاملات خواهد شد.

کارشناس بازار سرمایه درادامه افزود:. بیش واکنش به معنای انجام رفتارهای هیجانی و سریع بر اساس تغییرات حادث شده در روند معاملاتی و قیمت هاست، که بر مبنای تحلیل و استراتژیک معینی صورت نمی گیرد. براساس شواهد موجود و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، بخشی از افت شدید قیمت سهام شرکت‌ها و همچنین شاخص های بورسی به رفتار هیجانی معامله‌گران و موضوع واکنش مضاعف برمی گردد.

وکیلی تشریح کرد: عموما سهامداران و تازه واردها به بازار سرمایه بدون دریافت آموزش های لازم در عرصه معاملات حاضر می شوند، اما سهامداران باید بدانند رفتارهای هیجانی به دلیل داشتن ضعف در تحلیل بازار است و چیزی به جز ضرر و زیان در پی نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: توجه به تحلیل های تخصصی، عدم پیروی از شایعات، داشتن استراتژیک معاملاتی و پیگیری اخبار از منابع معتبر از جمله راه های جلوگیری از این پدیده به شمار می رود، و این موضوع بسیار مهم است، کنترل رفتار هیجانی هم می تواند به سرمایه گذاران و هم سیاست گذاران در عرصه بازار سهام کمک نماید، تا با ایجاد کارایی لازم در سه سطح عملیاتی، اطلاعاتی و تخصیصی به سمت بازاری شفاف، منصفانه و کارا حرکت کنند.

مدیر روابط عمومی بورس در پاسخ به این پرسش که چرا سهامداران به اتفاقات منفی بیشتر از اتفاقات مثبت واکنش نشان می دهند؟ بیان کرد: این مورد فقط به کشورما اختصاص ندارد، بلکه در تمام دنیا به همین صورت است که، به کمک توسعه تکنولوژی و ارتباطات آدماها نسبت به موضوعات منفی بیشتر واکنش نشان می دهند.

وی در پایان گفت: در کل اخبار منفی بیشتر برای مردم جذابیت دارد، این ماجرا  فقط اختصاص به بورس و اقتصاد ندارد، بلکه در تمام ابعاد چه اجتماعی چه سیاسی به همین صورت است، اگر به رفتارهای افراد در زندگی روزمره شان نگاه کنیم خواهیم دید، که افراد موارد مثبت را  با اطرافیانشان به اشتراک نمی گذارند، چون فکر می کنند، اخبار خوب جزء بدهیات است، ولی هر موضوع منفی در هر زمینه به شدت بزرگنمایی می شود، این موضوع بزرگنمایی همراه با بیش واکنش و رفتار هیجانی باعث آسیب به بازار می شود، کاش این ماجرا یک طرفه بود، ولی مفهوم ارتباطات یک مفهوم دوطرفه است، وقتی یک اتفاقی آن طرف می افتد تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران خودشان رادر این تله منفی می اندازند و هم دیگر را کاور منفی می کنند و این قضایا باعث به وجود آمدن شرایط موجود در بازار سرمایه می شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار