آزادراه غدیر از ویژگی‌های فنی تا مزیت های اقتصادی

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در خصوص جزئیات آزادراه غدیر و کاهش ترافیک چندین استان با افتتاح این پروژه توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص جزئیات آزادراه غدیر تصریح کرد: آزاد راه غدیر یکی از مسیر های معفول مانده در سال های گذشته است که باید زودتر به آن پرداخته می شد.

او افزود: این آزادراه با طول ۱۵۸ کیلومتر از استان‌های قزوین، البرز، تهران و مرکزی عبور می‌کند که  نهایتا به گرمسار منتهی می شود و سهم به سزایی در کنترل ترافیک این استان‌ها دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بیان کرد : این آزادراه حدود ۱.۵ ساعت زمان سفر خودرو‌های سواری را در این مسیر کاهش می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این آزادراه،کاهش قابل توجه آلودگی هوا، کاربرد پدافند غیرعامل در زمان زلزله و دیگر اتفاقات غیر مترقبه برای کرج و تهران، است.

توسعه مناطق محروم حاشیه آزادراه غدیر

محمد با اشاره به سرعت بالای پیشرفت و اتمام این ابرپروژه اظهار کرد: منابع مالی این پروژه با مشارکت بین وزارت راه و شهرسازی (۳۰ درصد) و قرارگاه خاتم الانبیا (۷۰ درصد) تامین و به صورت BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال مالکیت) اجرا شد. ارزش روز این پروژه ۷ هزار میلیارد تومان است که طی ۲۰ سال از طریق عوارض بازگشت سرمایه خواهد داشت.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا درباره توسعه مناطق محروم حاشیه این آزادراه تاکید: با توجه به مشکل حاشیه نشینی در جنوب استان تهران و البرز، این پروژه موجب بهبود کسب و کار در این مناطق و کاهش معضل حاشیه نشینی خواهد شد.

آزادراه غدیر، گره‌گشای ترافیک کرویدور شرق به غرب کشور

در ادامه برنامه بهرامی، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور در این خصوص تصریح کرد: آزاد راه غدیر، کریدور کیفی برای اتصال غرب به شرق و شرق به غرب است و توزیع کننده ترافیک شمال به جنوب کشور است. این آزادراه در مسیر خود از چهار آزادراه کرج-قزوین ، تهران-ساوه، قم- تهران و گرمسار- قم عبور می کند.

او ادامه داد:  تعداد ترافیک روزانه کرج ۹۰ هزار دستگاه به طرف غرب و از قزوین به تهران ۱۱۰ هزار دستگاه بود و مسافت بیش از ۲ ساعت زمان می برد که با افتتاح این آزادراه میزان ترافیک و زمان طی مسیر به طور محسوسی کاهش می یابد.

این مقام مسئول تصریح کرد: ارزش اقتصادی این پروژه برای کشور سالیانه ۲۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور ضمن درخواست از استانداران مبنی بر پرهیز از اعطای مجوز به صنایع مختلف در کنار این آزادراه درباره زیرساخت‌های ایجاد شده برای آزادراه غدیر گفت: در سه محل  اخذ عوارض، پلیس راه و هلال احمر و در طول آزادراه ۲ پمپ بنزین ثابت در کنار پمپ بنزین‌های سیار ایجاد شده است و تا سال آینده ۱۳ مرکز رفاهی در حاشیه این آزادراه ساخته خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار