هدیه یک سالگی کرونا در هرمزگان؛ بفرمایید،قایق بدون تست!

دقیقا یک سال پیش و در چنین روزی (۶ اسفند ۹۸) بود که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به طور رسمی ورود ویروس کرونا به استان را تایید کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، اولین مورد ابتلا به کرونا در استان هرمزگان ۶ اسفند سال ۹۸ به ثبت رسید و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که یک خانم ۷۰ ساله اهل استان قم که برای دیدار دختر و دامادش به شهرستان قشم سفر کرده به کرونا مبتلا شده است. پس از اعلام این خبر آرامش از زندگی هرمزگانی‌ها رخت بر بست و جای خود را به استرس و اضطراب داد.

ویروس کرونا یا همان کووید ۱۹ خیلی سریع همه شهر‌های استان را آلوده کرد و مسئولان استانی همسو با مسئولان کشوری برای کنترل این بیماری تاکنون روش‌های مختلفی از جمله اعمال محدودیت رفت و آمد، ممنوعیت مسافرت و تعطیلی و کاهش ساعت کار ادارات و اصناف را امتحان کرده اند. طرح‌هایی که به صورت مقطعی و با اجرای نصفه و نیمه تا حدی در کنترل ویروس کرونا موثر بوده است.

این روزها، اما با رسیدن ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی به هرمزگان استرس و اضطراب و نگرانی خانواده‌ها بیشتر هم شده است و البته که ویروس دیگری هم هرمزگانی‌ها را نگران کرده است؛ ویروسی به نام بی خیالی!

این روز‌ها به لطف منفعل بودن مسئولان با توجه به مهمان پذیر بودن استان هرمزگان و آب و هوای مطبوع و بهاری استان در این فصل از سال، شاهد ورود روزانه هزاران مسافر و گردشگر با هواپیما، قطار، اتوبوس و خودرو شخصی و همچنین در قالب تور‌های مجاز و غیر مجاز گردشگری به استان هستیم. مسافران و گردشگران بی خیالی که با خود سوغاتی به نام کرونا جا به جا می‌کنند.

هدیه یک سالگی کرونا در هرمزگان؛ بفرمایید،قایق بدون تست!

یکی از جدیدترین طرح‌های مقابله با شیوع کرونا که طبق مصوبه مسئولان ستاد کرونای استان هرمزگان از ۱۸ بهمن به مرحله اجرا در آمده، گرفتن تست کرونا از مسافرانی است که قصد سفر به جزایر قشم، هرمز و کیش را دارند و به همین منظور تیم هایی از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای گرفتن تست کرونا از گردشگران و مسافران در بنادر استان از جمله بندر شهید حقانی بندرعباس مستقر شده اند.

هزینه انجام تست کرونا بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که مسافران و گردشگران باید این هزینه را بپردازند و اعتبار نتیجه تست‌ها ۷۲ ساعت است. بر اساس این طرح در صورت مثبت شدن نتیجه تست، بیمار و همراهانش باید به شهر مبدا خود بازگردند و یا فرد بیمار با پرداخت هزینه شخصی (روزانه ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر) در قرنطینه اجباری بماند.

البته شهروندان ساکن جزیره قشم و هرمز و افرادی که کار ضروری دارند، بدون انجام تست کرونا مجاز به سفر هستند.اجرای این طرح شاید در ظاهر خوب به نظر برسد، اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است.

هدیه یک سالگی کرونا در هرمزگان؛ بفرمایید،قایق بدون تست!

اجرای این طرح به صورت دست و پا شکسته و بدون نظارت‌های کافی سبب شده تا سودجویان از این وضعیت به وجود آمده، نهایت استفاده را بکنند.

اگر این روز‌ها  به اسکله شهید حقانی بندرعباس و سواحل این شهر سری بزنید، حتما این جمله را از زبان افراد ناشناسی که در حال پرسه زدن در نوار ساحلی هستند، خواهید شنید؛ "بفرمایید، قایق بدون تست! "

این جمله را صاحبان قایق‌های غیرمجازی به زبان می‌آورند که به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند!

ماجرا کاملا روشن است، صاحبان قایق‌های غیر مجاز به دنبال جا به جایی مسافران و گردشگران از بندرعباس به جزایر قشم و هرمز هستند، آن‌ها در ازای دریافت پول مسافران و گردشگرانی را که نمی‌خواهند پول تست کرونا (۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان) بدهند و یا آلوده به کرونا هستند را به راحتی به جزایر قشم و هرمز منتقل می‌کنند.

موضوعی که در سایه بی توجهی و عدم نظارت مسئولان می‌تواند سبب وقوع فاجعه‌ای بزرگ در هرمزگان شود، چرا که سفر با قایق‌های غیر مجاز خصوصا در شرایط آب و هوایی نامناسب جان هزاران مسافر و گردشگر را تهدید می‌کند و شاید سفر به جزایر هرمزگان به سفر ابدی برای آن ها تبدیل شود!

هدیه یک سالگی کرونا در هرمزگان؛ بفرمایید،قایق بدون تست!

مسئولان هم مثل همیشه می‌گویند که همه ورودی‌های استان به طور کامل کنترل می‌شوند و از ورود گردشگران و خودرو‌های غیر بومی به استان به روش اقناعی جلوگیری می‌شود و در بنادر استان هم از همه تست کرونا گرفته می‌شود.

موضوعی که فقط در حد حرف است و مسئولان و گردشگران انگار برای قرمز شدن وضعیت استان کمر همت بسته اند! چرا که فقط با حرف زدن و شعار دادن به دنبال کنترل ویروس کرونا هستند و در عمل کاری خاصی نمی‌کنند.

هدیه یک سالگی کرونا در هرمزگان؛بفرمایید، قایق بدون تست!

احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با اذعان به ناکارآمد بودن اجرای طرح اجباری شدن انجام تست کرونا برای سفر به جزایر هرمزگان و خطر ساز بودن جا به جایی گردشگران و مسافران با قایق‌های غیر مجاز، می‌گوید: اجباری شدن تست کرونا تاثیر چندانی در کاهش سفر‌های دریایی نداشته است و از آنجایی که این آزمایش‌ها در مدت نیم ساعت انجام می‌شود، ممکن است که با خطا‌هایی نیز همراه باشد.

به گفته مرادی، ازدحام جمعیت زمینه را برای شیوع بیشتر ویروس کرونا فراهم کرده، چرا که تعداد گروه‌هایی که تست می‌گیرند، اندک و جمعیت بسیار زیاد است.

مرادی می‌گوید: برای کاهش تعداد مسافران باید به صورت جدی در مسیر‌های ورودی و خروجی استان‌ها نظارت‌های سختگیرانه اعمال شود تا گردشگران نتوانند وارد استان‌های توریستی و ساحلی از جمله هرمزگان شوند.

البته این همه ماجرا نیست، چرا که شنیده‌ها حاکی از آن است که در اسکله منتهی به بندرلافت جزیره قشم (بندر پل) برخی از مسافران بدون دادن آزمایش کرونا و با پرداخت ۱۸۰ هزار تومان به جاعلان، برگه‌ای با مُهرِ «نتیجه منفی آزمایش کووید۱٩» دریافت می‌کنند و وارد جزیره قشم می‌شوند!

با  همه این شرایط، اما مسئولان به جای برنامه ریزی برای کاهش سفر‌ها و جلوگیری از ورود گردشگران و کاهش شیوع کرونا در هرمزگان، حالا به دنبال گرفتن مجوز برای سفر‌های نوروزی هم هستند.

در این بین برخی از ساکنان استان هرمزگان نیز با مشاهده بی خیالی مسئولان و گردشگران، شیوه نامه‌های بهداشتی را کنار گذاشته اند و بدون زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در شهر می‌چرخند.

ویروس کرونا تاکنون هزار و ۲۱ خانواده هرمزگانی را عزادار کرده است و هزاران هرمزگانی نیز در حال دست و پنجه نرم کردن با این ویروس منحوس هستند.

با ادامه این شرایط قطعا روز‌های تیره و تاری در انتظار استان هرمزگان خواهد بود و ترکیب دو ویروس کرونا و ویروس بی خیالی هزاران خانواده دیگر را عزادار خواهد کرد.

نویسنده: پرویز بلوچیان رضوان

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.