سخن روز؛

رویای دست یافتنی

خرید خانه یکی از رویا‌های دوردست خانواده‌ها و جوانان ایرانی است آرزویی که با افزایش قیمت و تورم رفته رفته قد کشیده و دیوارش بلندتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، زوج جوانی که به نظر می‌رسد کمتر از پنج سال از زندگی مشترک شان را تجربه کرده‌اند، وارد بنگاه املاک می‌شوند و پس از چند دقیقه صحبت، خارج می‌شوند و به بنگاه دیگری سر می‌زنند و همین روال ادامه دارد.

چهره آن‌ها با خروج از هر بنگاه املاک، مضطرب‌تر می‌شود و از سر تکان دادنشان پیداست که قدرت خریدشان با قیمت‌های فعلی بازار مسکن، تفاوت فاحشی دارد.

این قصه حال و روز بسیاری از جوانان ایرانی است، آرزوی خانه دار شدن، این روز‌ها آرزویی است که هر روز قد می‌کشد و با افزایش لجام گسیخته مسکن، رفته رفته نیز دورتر و دورتر می‌شود.

مسکن همواره به عنوان موتور محرکه اقتصاد ایران عمل کرده است و بخش عمده‌ای از رونق صنعت و معدن متکی به این بخش بوده است، به گونه‌ای که در حال حاضر هشت درصد تولید ناخالص ملی به صنعت ساختمان و در صورت اضافه شدن حمل و نقل، ۱۶ درصد تولید ناخالص ملی به این حوزه وابسته بوده و حدود ۳۰ درصد اشتغال کشور هم مستقیم و غیرمستقیم وام دار بازار مسکن است.

در این مدت دولت طرح‌هایی را در بخش مسکن و در راستای خانه دار کردن مردم اجرا کرده است؛ اما این طرح‌ها نتوانسته آن گونه که باید، تأثیری بر وضعیت بخش مسکن و خانه دار شدن مردم بگذارند. از جمله این طرح‌ها می‌توان به صندوق پس انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن، فروش اقساطی مسکن، مسکن اجتماعی و حمایتی، مسکن قسطی کارمندان و طرح مسکن ملی اشاره کرد.

در زمستان سال گذشته بود که طرح مسکن ملی مطرح شد. این طرح شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهر‌های جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.


بیشتر بخوانید


چهار شرط عمده برای ثبت‌نام در طرح ملی مسکن اعلام شده است که عبارتند از تأهل و سرپرست خانواده بودن، از اول فروردین ۸۴ فاقد مالکیت مسکونی بودن که این شرط علاوه بر فرد متقاضی به افراد تحت تکفل هم اضافه می‌شود، عدم استفاده از امکانات دولتی از قبیل زمین، آپارتمان یا تسهیلات ویژه یارانه‌دار و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا به مدت پنج سال.

سرانجام طرح اقدام ملی مسکن به کجا می‌رسد؟

بیش از ۱۶ ماه از آغاز رسمی عملیات اجرایی پروژه ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری می‌گذرد، اما هم‌چنان مشکلاتی نظیر آماده نبودن زمین در برخی مناطق و طولانی شدن صدور پروانه‌های ساختمانی برای این پروژه مطرح است.

طرح مسکن مهر با هدف خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد در دولت نهم و دهم کلید خورد، این طرح در ابتدای با سرعت قابل توجهی روند اجرایی به‌خود گرفت و بسیاری از افراد جامعه در قالب این طرح صاحب مسکن شدند. اما اجرای هر طرحی قطعا مزایا و معایبی دارد.

یکی از نگرانی‌های متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن تغییر دولت و دچار شدن سرنوشت مسکن ملی به مسکن مهر است، طبیعی است زمانی‌که متولیان این طرح به‌طور مداوم زمان اجرای آن را به تعویق بیندازند، مردم اعتماد خود را نسبت به این طرح از دست داده و سرمایه خود را به طرحی که مشخص نیست چه زمانی پایان می‌یابد واریز کنند.

طرح اقدام ملی مسکن تا ۱۴۰۰ به اتمام نمی‌رسد

ابراهیم علیرضایی، معاون بازآفرینی و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه طرح اقدام ملی مسکن تا ۱۴۰۰ به اتمام نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: برای اتمام ساخت این واحد‌ها حداقل دو سال زمان نیاز است و دولت بعدی نیز ملزم به پیگیری اجرای این طرح خواهد بودو حتی مجلس شورای اسلامی این طرح را دنبال می‌کند.

در استان چهارمحال و بختیاری ۱۶۵۲۱ متقاضی در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده اند.

یکی دیگر از دغدغه‌های مردم استان چهارمحال و بختیاری نبود زمین برای اجرای این طرح در برخی نقاط استان بود.

مشکل تأمین زمین برای متقاضیان در شهر لردگان حل شد

ابراهیم علیرضایی معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری از برنامه ریزی برای ساخت ۸۰ واحد طرح ملی مسکن در شهر لردگان خبر داد.

او افزود: از این تعداد کار ساخت ۹ واحد قبلا آغاز شده است و مقدمات تحویل زمین و شروع ساخت بقیه واحد‌ها نیز در حال انجام است.

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان به ثبت نام حدود چهار هزار متقاضی آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و آموزش و پرورش برای معرفی زمین از محل زمین مازاد در استان ها، تاکنون زمینی به این اداره کل معرفی نشده است و در صورت معرفی زمین، مراحل تغییر کاربری و مقدمات شروع به کار این واحد‌ها نیز انجام می‌شود.

علیرضایی با اشاره به تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن هم گفت: تسهیلات این طرح به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و شروع پرداخت اقساط آن با تنفس دوساله پس از پایان ساخت و ساز و تحویل واحد‌ها خواهد بود.

او ثبت نام مجدد طرح اقدام ملی مسکن را با مجوز وزارت راه و شهرسازی خواند و افزود: به غیر از شهر‌های شهرکرد و لردگان که محدودیت زمین در آن‌ها وجود دارد، ظرفیت ثبت نام مجدد در سایر شهر‌های استان به وزارت خانه اعلام شده است.

معاون مسکن وساختمان اداره کل راه و شهرسازی متراژ مفید پیش بینی شده برای ساخت واحد‌های این طرح را بین ۷۵ تا ۹۵ متر مفید خواند و ادامه داد: اختصاص واحد‌های یک و دوخوابه و متراژ آن وابسته به تکمیل آورده متقاضیان در آینده خواهد بود.

علیرضایی همچنین گفت: در شهر‌های با تعداد متقاضی زیاد مثل شهرکرد و بروجن واحد‌ها به صورت مجتمع و در ۵ یا ۷ طبقه ساخته می‌شود؛ اما در سایر شهر‌ها بصورت دو، سه و چهار طبقه خواهند بود.

فعال شدن پروژه‌هایی همچون طرح اقدام ملی مسکن جدا از اینکه منجر به خانه دار شدن مردم می‌شود، اشتغال و رونق اقتصادی را به دنبال دارد؛ امیدواریم خارج از دیدگاه‌ها و بحث‌های سیاسی به فکر سازندگی، عمرانی و بهسازی فرهنگی و اجتماعی شهر‌ها باشیم تا آرزوی خانه دار شدن، برای جوانان دست یافتنی باشد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
انشاالله هر چی جوونه مسکن دار بشه و نخواهد اجاره بده!
آخرین اخبار