باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تهران-دوشنبه خیلی دور خیلی نزدیک/ آغاز رویکردی جدید در نگاه دولت به خارج از کشور

به نظر می‌رسد سفر رحمانی فضلی به تاجیکستان، باب جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای را بر روی کشورمان باز خواهد کرد.

به گزارش  خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عصر روز دوشنبه ۴ اسفند بود که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور به همراه هیئتی از مسئولان، به دعوت رمضان رحیم زاده همرا، وزیر امور داخلی کشور تاجیکستان، به منظور انجام سفری دو روزه، کشور را به مقصد دوشنبه، پایتخت این کشور ترک کرد.

در این سفر، معتمدیان استاندار خراسان رضوی، دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای و ساکی رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور، رحمانی فضلی را همراهی می‌کنند.

تهران-دوشنبه خیلی دور خیلی نزدیک/ آغاز رویکردی جدید در نگاه دولت به خارج از کشور

او در اولین برنامه این سفر دو روزه خود، عصر سه شنبه به دیدار رمضان رحیم زاده همرا، وزیر امور داخلی تاجیکستان رفت و با او گفت‌وگو کرد.

وزیر کشور در این دیدار با توجه به ماموریت‌های وزارت کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی و بحران و ثبت احوال برای همکاری در همه این زمینه‌ها با دولت تاجیکستان اعلام آمادگی کرد.

در این گفت‌وگو دو طرف بر اجرایی کردن موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی دو کشور، همکاری و تبادل اطلاعات و تجربیات در مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی، تروریسم و افراطی گری، مبارزه با تولید موادمخدر، مواد روانگردان و پیش سازه‌های آن و قاچاق این مواد، همکاری در زمینه تبادل اطلاعات مجرمین تحت تعقیب در چارچوب توافقات فیمابین، مبارزه با قاچاق آثار هنری، میراث فرهنگی، اسلحه، مهمات و مواد منفجره، تاکید کردند.

رحمانی فضلی در اقدام بعدی از آکادمی وزارت امور داخلی تاجیکستان دیدار و دوباره بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری جهت آموزش نیرو‌های پلیس، انتقال تجربیات و بهره مندی نیرو‌های تاجیکستان از تجارب نیروی انتظامی ایران تاکید کرد و گفت: با توجه به وسعت و تنوع همسایگان جمهوری اسلامی و با توجه به حوادث مختلف خصوصا مبارزه با قاچاق انسان، مواد مخدر و مبارزه با تروریسم در سطح وسیع و همچنین تولیدات و تکنولوژی بالای ایران، جمهوری اسلامی ایران آماده تمدید قرارداد پیشین در این ارتباط است.

هیئت همراه رحمانی فضلی هم در این سفر بیکار ننشستند و به دیدار با مقامات تاجیکستانی پرداختند؛ محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی که در این سفر رحمانی فضلی را همراهی می‌کرد به دیدار با استاندار ختلان رفت و در راستای توسعه روابط دو استان خراسان رضوی و ختلان گفت‌وگو کرد.

تهران-دوشنبه خیلی دور خیلی نزدیک/ آغاز رویکردی جدید در نگاه دولت به خارج از کشور

معتمدیان سپس به دیدار با ضراب الدین فیض الله، وزیر صنایع تاجیکستان رفت که فیض الله در این دیدار ضمن استقبال از همکاری دوجانبه با کشور ایران به ویژه استان خراسان رضوی گفت: این کشور آمادگی سرمایه‌گذاری دوجانبه هر چه بیشتر را در زمینه‌های مختلف دارد.

وزیر صنایع تاجیکستان ضمن ابراز خرسندی از دیدار با استاندار خراسان رضوی و پتانسیل‌های موجود در این استان از ظرفیت محدود این کشور در تولید ماشین آلات کشاورزی خبر داد و درباره افزایش این ظرفیت توسط ایران اعلام نیاز کرد که در این راستا استاندار خراسان رضوی ضمن تماس با مسئولین مربوطه در ایران، از اعلام آمادگی کشورمان در جهت افزایش سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌های کشورمان بر اساس تجارب داخلی برای تولید ماشین آلات کشاورزی خبر داد.

وزیر کشور بعد از دیدار با رحیم زاده همرا، به دیدار امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان رفت؛ دو طرف در این دیدار با تاکید بر سایر مسائل روز بین المللی و منطقه‌ای، به بررسی مناسبات و روابط دوجانبه تاجیکستان و ایران، به خصوص وضعیت و چشم انداز همکاری‌های دو کشور در حوزه امنیتی پرداختند و در خصوص مسائلی مانند تشدید رقابت‌های ژئوپلیتیک، تهدیدات عصر حاضر به امنیت جهانی و منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

تهران-دوشنبه خیلی دور خیلی نزدیک/ آغاز رویکردی جدید در نگاه دولت به خارج از کشور

نکته‌ قابل توجه این است که دو کشور بعد از مدت نسبتا طولانی که به کشور‌های دورتر از خود یا بهتر است بگوییم نگاه‌های غربی و شرقی داشتند، به سمت یکدیگر که جزو کشور‌های نزدیک به هم هستند، گرایش پیدا کردند.

سینا حسین پور، کارشناس بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره علت و چرایی این سفر گفت: ارتباط با کشور‌های نزدیک و اطرافمان، موضوعی است که در سال‌های اخیر، خصوصا ۱۰ سال گذشته کمرنگ‌تر یا حتی به فراموشی سپرده شده بود؛ البته این تجربه برای کشور‌های اطراف ما هم وجود داشت و آن‌ها هم زمانی به دنبال کشور‌های دورتر نسبت به خود بودند، یعنی کشور‌های نزدیک به ما از مناظر سیاسی، اقتصادی و... دورترین روابط را با ما داشتند.

او در ادامه بیان کرد که بعد از وضعیتی که در ایران برای برجام ایجاد شد و آزمون و خطایی که کشور‌های نزدیک ما با کشور‌های دورتر از خودشان داشتند، به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که حاشیه نزدیک خود نگاه بیاندازیم و مناسبات خود را با آن‌ها پررنگ‌تر کنیم.

تهران-دوشنبه خیلی دور خیلی نزدیک/ آغاز رویکردی جدید در نگاه دولت به خارج از کشور

حسین پور درباره ریاست تاجیکستان در سال آینده و ارتباط آن با دعوت وزیر امور داخلی این کشور از رحمانی فضلی گفت: قطعا سفر مقامات ایرانی به تاجیکستان با توجه به اینکه ریاست این کشور از سال آینده بر سازمان همکاری‌های شانگ‌های آغاز می‌شود بی تاثیر نیست، ولی نباید فکر کنیم که کشور‌های دیگر نمی‌توانند به تنهایی کاری انجام دهند و این دعوت برای همکاری در مدیریت این سازمان بود، اما می‌تواند تاثیری در مناسبات بین دو کشور در قالب همکاری‌های مختلف بگذارد.

گفتنی است تا به امروز میان دو کشور ایران و تاجیکستان، بیش از ۱۶۰ سند همکاری دوجانبه، از جمله یادداشت تفاهم در زمینه اصول و چارچوب همکاری دوجانبه در حوزه امنیت به امضا رسیده است که زمینه حقوقی مناسبات دو طرف را تشکیل می‌دهند.

به نظر می‌رسد آغاز باب جدید همکاری‌های بین دو کشور که هر دو جزو کشور‌های بزرگ آسیای میانه هستند، می‌تواند سرفصل تازه‌ای در باب همکاری‌های بین ایران و تاجیکستان و آغازی بر تعاملات امنیتی و اقتصادی دو کشور و شاید شروع قسمتی جدید بر افزایش همکاری‌های دو کشور با سایر کشور‌های منطقه، به جز همسایگان خود باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار