بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در اداره امور موقوفات

مدیرکل اداره امور امنا، متولیان موقوفات سازمان اوقاف در رشت از صدور احکام امنای موقوفات خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،  محمدعلی رمضانی، مدیرکل اداره امور امنا، متولیان موقوفات سازمان اوقاف در نشست  شورای اوقاف گیلان در این اداره کل در رشت، گفت: راهبرد سازمان تعیین امین برای موقوفات و حمایت از امنای موقوفات است.

او  افزود: تعیین امین برای موقوفات اقدامی راهبردی است که افراد واجد شرایط فارغ از بروکراسی اداری به احیای موقوفات بپردازند.

مدیرکل اداره امور امنا، متولیان موقوفات سازمان اوقاف گفت: بحث تعیین امین برای موقوفات با استفاده از ظرفیت قانونی که در ماده ۵ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه پیش‌بینی شده و با هدف ارتقا بهره‌وری موقوفات و حفظ عین موقوفات با استفاده از ظرفیت‌های مردمی انجام می‌شود.

رمضانی افزود: امین موقوفات، نیروی کمکی سازمان اوقاف و یک کارشناس موضوعی برای موقوفات است که بررسی شناسایی و کارشناسی را بیرون از اداره انجام می‌دهد.

او گفت: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم بر استفاده از برون‌سپاری و مردمی سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در اداره امور موقوفات تاکید دارد.

مدیرکل اداره امور امنا، متولیان موقوفات سازمان اوقاف به وظایف امین یا هیئت امنا موقوفات اشاره کرد و افزود: احیا و درآمدزایی رقبات فاقد درآمد و کم درآمد موقوفات، حفظ، حراست و مراقبت از رقبات موقوفه از وظایف امنای موقوفات است.

رمضانی، با بیان اینکه اجرای نیت موقوفات، بر عهده ادارات اوقاف است،گفت: تنظیم و تجدید قرارداد اجاره موقوفات، پیگیری امور ثبتی و اسناد مالکیت موقوفات و جلب سرمایه گذار برای رقبات موقوفات و رقبات مستعد سرمایه گذاری، تنظیم بودجه موقوفات، انجام عملیات مالی و اسناد هزینه از دیگر وظایف امین موقوفات است.

او  در خصوص ساز و کار اجرایی و نحوه انتخاب و تعیین هیئت امنا موقوفات، افزود: امنا موقوفات باید ذیل ادارات اجرایی و زیر نظر ادارات فعالیت کنند و بر همین اساس معرفی امین یا هیئت امنا برای موقوفات در گام اول توسط ادارات اجرایی اوقاف سراسر کشور صورت می‌گیرد.

مدیرکل اداره امور امنا، متولیان موقوفات سازمان اوقاف گفت: ادارات اجرایی از افراد امین و مورد وثوق همان محل که توانایی و صلاحیت‌های لازم را برای انجام امور داشته باشند افرادی را شناسایی و به کارگروه استان معرفی می‌کند پس از بررسی از سوی کارگروه استانی، صدور مجوز توسط کمیته راهبردی مرکز صادر می‌شود.

رمضانی افزود: احکام امنای موقوفات از سوی مدیر کل اوقاف استان‌ها صادر و ابلاغ می‌شود که این احکام در مرحله نخست یک ساله است.

او گفت: هدف نهایی طرح تعیین امین برای موقوفات این است که برای تمام موقوفات متصرفی در قالب بلوک بندی و تقسیم بندی‌هایی که انجام می‌شود امین یا هیئت امنا منصوب شود.

مدیرکل اداره امور امنا، متولیان موقوفات سازمان اوقاف تصریح کرد: اقدامات اجرایی، کارشناسی و میدانی موقوفات از سوی این امنا انجام می‌شود و ادارات اجرایی نقش بالاتر و یک نقشه کارشناسی، هادی و نظارتی خواهند داشت و با شکل گرفتن این فرآیند موجبات احیا، ارتقا و بهره وری موقوفات بیش از گذشته فراهم شود.

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.