آیا محیط زیست مانع نجات خلیج گرگان است؟

پسروی آب دریای خزر و خشک شدن خلیج گرگان نگرانی‌های زیادی را درباره پیامد‌های آن به وجود آورده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، پسروی آب دریای خزر و خشک شدن خلیج گرگان چند سالی است که به یک معضل محیط زیستی تبدیل شده و نگرانی‌های زیادی را درباره پیامد‌های آن از وقوع پدیده ریزگرد‌ها گرفته تا دریاخواری به وجود آورده است.

سال ۹۳ دولت در سفر به استان گلستان و در پی مطالبه مردم و مسئولان از جمله آیت‌الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در این استان موضوع نجات و احیای خلیج گرگان را به مردم این استان وعده داد.

دولت یازدهم به پایان رسید، اما اتفاقی برای نجات خلیج گرگان رخ نداد کار به دولت دوازدهم رسید، اما از این دولت هم آبی برای تنها خلیج ایرانی دریای خزر گرم نشد.

چند ماه قبل در اقدامی در کارگروه ملی تالاب‌های کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نجات خلیج گرگان مصوب شد، اما در بودجه ۱۴۰۰ حتی یک ریال هم برای این موضوع دیده نشد.

آیا محیط زیست مانع نجات خلیج گرگان است؟

موضوعی که البته واکنش نمایندگان و مسئولان استان از جمله استاندار گلستان را در پی داشت. آنان به مردم قول دادند تلاش می‌کنند تا دولت و مجلس برای نجات خلیج گرگان در بودجه سال آینده ردیف اعتباری پیش بینی کند، اما این تلاش‌ها تاکنون نتیجه نداشته است.

خلیج گرگان سال‌ها است که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال‌های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی‌تر کرده است.

بر اساس داده‌های سازمان نقشه برداری کشور بیش از ۲۷ درصد از وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی خلیج گرگان در سال‌های اخیر خشک شده و کم توجهی به آن امکان بیشتر شدن این محدوده را تشدید کرده است.

موضوعی که هادی حق شناس هم بار‌ها درباره آن هشدار داد و گفت: اگر اقدامی برای نجات خلیج اتفاق نیفتد تا ۴ سال دیگر این اکوسیستم از بین خواهد رفت.

به گفته او با خشکی خلیج گرگان بسیاری از شهر‌ها و روستا‌ها در استان‌های گلستان و مازندران در معرض تهدید قرار خواهند گرفت.

آیا محیط زیست مانع نجات خلیج گرگان است؟

امسال برای دومین سال متوالی است که به علت کیفیت پایین آب خلیج گرگان، شاهد مرگ و میر گسترده پرندگان مهاجر و زمستان گذران در این پهنه آبی هستیم.

کارشناسان لایروبی رودخانه‌های منتهی به خلیج گرگان، افزایش حق‌آبه و انتقال آب نکارود، لایروبی کانال‎های چپاقلی و خوزینی، پمپاژ از پساب نکارود و ایجاد کانال جدید را از راهکار‌های نجات خلیج گرگان می‌دانند.

در همین باره محمد نوری، سرپرست گروه سد‌ها و مدیریت سیلاب شرکت آب منطقه‌ای شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: مطالعات اضطراری نجات خلیج گرگان در سال ۹۶ توسط این شرکت انجام شد و راهکار‌های کوتاه مدت نجات خلیج گرگان به ویژه از حیث بهبود شرایط کیفی در کارگروه‌های تخصصی و کمیته ملی نجات خلیج گرگان در کشور مورد تصویب قرار گرفت.

او اضافه کرد: از جمله مهم‌ترین اقدامات لایروبی و احیای کانال‌های ارتباطی دریای خزر و خلیج گرگان بوده است. علیرغم پیگیری‌های مکرر برای تامین اعتبارات لازم به منظور آغاز عملیات اجرایی این طرح تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

به گفته او شرکت آب منطقه‌ای گلستان علاوه بر انجام کامل مطالعات اضطراری و تهیه شرح خدمات مطالعات جامع نجات خلیج گرگان در سال ۹۶ اقدام به لایروبی حدود ۲۲ کیلومتر از رودخانه‌های منتهی به خلیج گرگان کرد. تا در زمان جریان‌های سیلابی سبب هدایت آب‌های سطحی به خلیج گرگان فراهم شود؛ با این کار علاوه بر جلوگیری از پخش سیلاب و هدایت آن در مسیر رودخانه‌ها، با ورود حجم قابل توجهی از آب شیرین به خلیج گرگان، به کیفیت آب کمک خواهد شد.

نوری گفت: علاوه بر این شرکت آب منطقه‌ای گلستان امسال تمام اقدامات لازم جهت اخذ مجوز ماده ۲۳ این طرح را تا مرحله نهایی پیگیری و به انجام رساند، اما علیرغم همه این تلاش‌ها به دلیل صادر نشدن مجوز سازمان حفاظت محیط زیست، به اخذ ردیف اعتباری برای طرح نجات خلیج گرگان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ میسر نشد.

حالا این خلیج مانده و بی عملی مسئولانی که کارشان شده ابراز نگرانی برای مرگ این اکوسیستم ارزشمند. بهتر است متولیان نجات خلیج گرگان و دولتی که ۷ سال وعده بی‌سرانجام برای نجات خلیج گرگان داده اند، قدمی برای حل مشکل بردارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.