در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

«گورخرِ سیاه» خطوط بدنش را در جشنواره تهران-مبارک از دست داد

«گورخرسیاه» به کارگردانی شراره طیار در هجدهمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک در بخش صحنه‌ای «مرور» روی صحنه می‌رود.

شراره طیار کارگردان تئاتر درباره نمایش «گورخر سیاه» به خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این نمایش در بخشِ «مرور» جشنواره حضور دارد، پیش از این در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، شرکت کرده بود. جوایز بهترین کارگردانی نمایش خردسال و همچنین جایزه‌ ویژه‌ استیج را دریافت کرد.

وی افزود: قرار بر اجرای عموم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که با توجه به شرایط پیش آمده و تعطیلی سالن‌های تئاتر، همچنان در صف انتظار هستیم. همچنین با توجه به اضافه شدن موسیقی زنده، به نمایش، نیاز به تمریناتی داشتیم که اتفاق افتاد.

طیار درباره خلاصه داستان «گورخر سیاه» بیان کرد: در شهر پردیس یک روز صبح گورخر از خواب بیدار می‌شود، تمام خط‌های سفیدش ناپدید شدند، حالا دیگر گورخر نیست و باید گودال آب را ترک کند.

وی درباره حضور در جشنواره بین المللی عروسکی یونیما اظهار کرد: سال‌ها است به صورت اختصاصی در حوزه‌ خردسال فعالیت می‌کنم، از تدریس تا تولید نمایش. سال گذشته زنده یاد گلزار محمدی، دبیر جشنواره، با من تماس گرفتند و فرمودند با توجه به اضافه شدن بخش خردسال به جشنواره بین المللی عروسکی یونیما، می‌توانیم نمایشی را ارائه دهیم. چون این نمایش پس از دو سال تولید، به اجرای عموم نرسیده بود، ترجیح دادم آن را در جشنواره یونیما هم اجرا کنم.

«گورخرِ سیاه» خطوط بدنش را در جشنواره تهران-مبارک از دست داد

کارگردان «گورخر سیاه» با بیان اینکه شرایط کنونی، مسئله‌ روشن نگه داشتن چراغ تئاتر، به خصوص تئاتر کودک و نوجوان، بسیار حائز اهمیت است، گفت:کودکان و نوجوانان ما همچنان نیاز به تماشای تئاتر و تئاتر عروسکی دارند. در حال حاضر جشنواره شرایط ایمنی برای ضبط و پخش تولیدات تئاتر فراهم کرده است و چه فرصتی از این بهتر.

وی درباره همکاری تلویزیون در بخش آثار هنرمندان تئاتر اظهار کرد: سازمان صدا و سیما می‌تواند برخی از نمایش‌ها را از گروه‌های تئاتری خریداری کرده و در تلویزیون پخش کند. این موضوع تاثیرات فرهنگی و آموزشی دارد و همچنین به امرار معاش هنرمندان کمک می‌کرد.

عوامل نمایش «گورخر سیاه» عبارتند از:
نویسنده: بربل مایا «با اقتباس از یک افسانه آفریقایی»، مترجم:مهتاب وثوق، طراح و کارگردان: شراره طیار، دستیار کارگردان: صبا قدیمی، بازی سازان: فهیمه باروتچی، شراره طیار، ساخت صحنه و عروسک: صبا قدیمی، شاعر، آهنگساز و اجرای موسیقی: امیرحسین انصافی، مدت زمان نمایش: چهل دقیقه، تهیه شده در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.