دانشگاه گیلان، میزبان همایش ملی حفاظت از ماهیان بوم زاد ایران

دومین همایش ملی حفاظت از ماهیان بوم زاد ایران با تاکید بر ماهیان حوضه آبریز دریای خزر به صورت آنلاین در دانشگاه گیلان برگزار شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، سید حامد موسوی ثابت، دبیر علمی همایش ملی حفاظت از ماهیان بوم زاد ایران گفت: دریای خزر به واسطه داشتن تنوع اقلیمی، زیست بوم‌های متنوع آب شیرین و همچنین خطوط ساحلی طولانی، زیستگاه مهمی برای انواع ماهی‌های آب شیرین و دریایی است.

او  با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ گونه ماهی آب شیرین از آب‌های داخلی ایران شناسایی شده اند که حدود یک سوم آن‌ها منحصر به این آب و خاک و یا به عبارتی بوم زاد ایران هستند، افزود: نزدیک به هزار گونه در بخش ماهیان دریایی، هم در دریای خزر و هم در خلیج فارس و دریای عمان ثبت شده است، اما از سوی دیگر، بخاطر مداخلات مختلف انسانی، تغییر اقلیم و مدیریت نامناسب منابع طبیعی در سال‌ها و دهه‌های اخیر تهدیدات متعددی متوجه این گنجینه ارزشمند ذخایر ژنتیکی شده است.

دبیر علمی همایش گفت: با توجه به اهمیت حفاظت از تنوع زیستی ماهیان در کشور و لزوم فرهنگ سازی مناسب در این زمینه، پژوهشکده حوضه آبی دریای خزر دانشگاه گیلان با همکاری انجمن ماهی شناسی ایران در راستای هم افزایی و تبادل نظر محققان علوم ماهی شناسی و آبزیان و همچنین با هدف نهایی فرهنگ سازی در سطح جامعه این همایش علمی و تخصصی را به صورت آنلاین برگزار کرده است.

سید حامد موسوی ثابت،  با اشاره به اینکه ۱۰۰ نفر از اساتید برگزیده دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی معتبر کشور از اعضای کمیته علمی همایش ملی حفاظت از ماهیان بوم زاد ایران هستند، افزود: از میان ۱۵۲ مقاله رسیده شده به دبیرخانه همایش علمی دانشگاه گیلان، سی و پنج مقاله پذیرفته شده است که امروز ۱۴ مقاله به صورت مجازی ارائه و بقیه مقاله‌های پذیرفته شده به صورت آفلاین در وب سایت دانشگاه و همچنین فضا‌های مجازی منتشر می‌شود.

او  با اشاره به اینکه سه مقاله در این زمینه از کشور‌های آلمان، روسیه و ترکیه نیز پذیرفته شده است، گفت: این همایش علمی با همکاری و حمایت ۱۱ دانشگاه از سراسر کشور، ۴ موسسه تحقیقاتی مرتبط، ۸ اتحادیه و انجمن تخصصی، ۳ تشکل مردم نهاد، و ۳ موسسه علمی معتبر خارجی از کشور‌های آلمان، روسیه و ترکیه برگزار شده است.

دبیر علمی همایش با اشاره به اینکه مقاله‌های پذیرفته شده علاوه بر چاپ در مجله‌های علمی- تحقیقاتی و کتاب، همچنین در فضا‌های مجازی نیز در راستای حفظ و معرفی ذخایز دریایی خزر انتشار داده می‌شود.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.