حصر وکالت شکسته شد/ تجاری‌سازی وکالت به نفع کیست؟

با تایید طرح اصلاح موادی از قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴، وکالت به عنوان کسب و کار شناخته شده و از انحصار کانون وکلا خارج می‌شود.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وکالت در عرف اجتماعی مانند هزاران شغل دیگر، یک حرفه است اما تاکنون  از نظر قانونی به عنوان یک کسب و کار  شناخته نمی شد . تابستان امسال بود که موضوع طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار‌ها، مطرح شد  اما در این میان  وکلا و حقوقدان های بسیاری به این طرح واکنش منفی نشان دادند.

حدود دو روز پیش بود که شورای نگهبان نظر خود را درباره طرح اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن اعلام کرد.

در نامه سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان شورای نگهبان به رئیس مجلس آماده است:

عطف به نامه ۴۳/۹۳۸۳۰ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶ و پیرو نامه شماره ۹۹/۱۰۲/۲۰۹۴۷ مورخ ۱۳۹۹/۹/۲۳

طرح اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن که با اصلاحاتی در جلسه مورخ پانزدهم بهمن ماه یک هزار و سیصد و نود و نه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی و قضایی با این طرح مخالف هستند و معتقدند این طرح توسط نمایندگان مجلس طراحی شده است، در حالی که کانون وکلا با وزارت دادگستری و قوه قضاییه در ارتباط است و نیازمند بهارستانی ها نیست. وکالت امری قضایی است و از زمان بدو تاسیس کانون وکلا عهده‌دار وکالت، وزارت دادگستری بوده است.

این کارشناسان عنوان می کنند وزارت دادگستری که زیرمجموعه قوه قضاییه بوده و با این طرح مجلس موافق نیست. در گذشته اگر طرحی مطرح, لوایح آن توسط قوه قضاییه یا وزارت دادگستری ارائه می‌شد. مجلس بدون هماهنگی با وزارت دادگستری اقدام به این عمل کرده است. بیشتر وکلا موافق چنین طرحی نیستند. همچنین صحنه گردان این طرح در گذشته از اعضای شهرداری و نزدیک به رئیس مجلس شورای اسلامی است. این فرد با وجود سمت های رسمی طی تلاش های پی در پی موفق به قبولی در آزمون وکالت نشده است.

این ها نظرات کارشناسان حقوقی است در صورتی که یکی از دلایل اهمیت این نظر، فعالیت وکلا مانند سایر کسب و کارهاست، کسب و کارهایی که باید به میزان در آمدهای خود مالیات بپردازند. موضوع فرار مالیاتی و عدم نصب کارتخوان در دفاتر وکلا از جمله موارد مهمی است که نظرات کارشناسان مالیاتی مبنی بر کسب و کار شدن وکالت را مثبت تلقی می کند.

فرار مالیاتی، عامل نارضایتی وکلا از کسب و کار شناخته شدن!

موضوع این قانون به ماده قانون مالیات‌های مستقیم - ماده 103 نیز باز می گردد. در این ماده رسما به مالیات وکلا اشاره شده است، ماده 103 - وکلای دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی وکالت می‌کنند مکلفند در وکالت­نامه‌های خود رقم حق‌الوکاله‌ها را قید نمایند و معادل‌پنج درصد (5%) آن بابت علی‌الحساب مالیاتی روی وکالت­نامه تمبر الصاق و ابطال نمایند که در هر حال مبلغ تمبر حسب مورد نباید کمتر از میزان مقرر باشد.

اما داستان ادامه دار وکلایی که قصد فرار مالیاتی دارند تمامی ندارد به همین جهت، دستگاه ها و ارگان های مختلف به بررسی چالش های این مسئله پرداخته اند. که شورای نگهبان هم در مسیر همین بررسی ها اظهار نظر کرده است.

آیا کانون های وکلا مشمول این مصوبه خواهند شد؟

در بند م ماده ۷ این طرح  آمده است:کانون‌ های حرفه‌ای و تخصصی دولتی و غیردولتی و همچنین خدمات قوه قضاییه و دستگاه های زیر مجموعه آن که بنا به تشخیص هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب ‌و کار مکلف به ثبت شرایط اخذ مجوز و پروانه کسب و کار در درگاه ملی مجوزهای کشور و دیگر سامانه های مذکور هستند، در این قانون خواهند بود.

بر اساس اطلاق موجود در این بند کانون های وکلای دادگستری نیز از جمله کانون‌ های حرفه‌ای غیر دولتی تلقی خواهند شد که مکلف به همکاری با هیأت مقررات زدایی وزارت اقتصاد خواهند شد.

محمد امین حسین آبادی کارشناس اقتصادی در مسائل قضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ضمن مخالفت با این طرح اظهار کرد: به طور کلی اگر حرفه وکالت از این تخصص خارج و تبدیل به کسب و کار شود،در ابتدا ذات خود (دفاع از حقوق) را از دست می‌دهد. زمانی که از این فضا خارج شده و تبدیل به کسب و کار شود، ذات آن تبدیل به تجارت می‌شود.

وی ادامه داد: در صورت اجرای این طرح وکیل به سمتی می رود که از پرونده ها فقط به فکر سود خود باشد.از طرفی استقلال کانون وکلا از بین می‌رود و این مسئله به ضرر مردم است. کانون وکلا نشان دهنده پیشرفت کشور است. حال فرض کنید این نهاد تبدیل به یک فضای کسب و کار و تجارت شود، شرایط به چه صورت می شود؟

رئیس سازمان امور مالیاتی درباره پرداخت مالیات توسط اقشار مختلف کسب و کار، معتقد است؛ طبق قانون هر فردی در هر رسته شغلی باید مالیات مشمول درآمد خود را بپردازد. حال این فرد چه شغلی دارد مهم نیست بلکه قانون مالیات بر درآمدها درصد مالیات آن ها را مشخص می کند.

سازمان مالیاتی به دنبال تقویت بانک های اطلاعاتی

محمد مسیحی معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان مالیاتی  در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: فرار مالیاتی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که بخش عمده‌ای از آن مربوط به تراکنش‌های مشکوک بانکی شرکت‌ها و دفاتر صوری  است.

مسیحی گفت: امیدوار هستیم که با تقویت بانک‌های اطلاعاتی و دستیابی به اطلاعات قابل اتکا و به موقع همچنین همکاری مودیان این درصد را افزایش دهیم به گونه‌ای که کمترین میزان رسیدگی را داشته باشیم .سازمان  امور مالیاتی در صدد است تمرکز خود را بر بخش‌های که مالیات را به طور صحیح پرداخت نمی‌کنند و  تکالیف قانونی را انجام نمی‌دهند گذاشته و مدیریت متمرکزی را بر مقابله جدی با فرار مالیاتی داشته باشد.

چرا وکالت کسب و کار تلقی شد؟

میلاد ترکاشوند کارشناس ارشد اقتصادی در حوزه حقوقی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار کرد: در فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از وکلا نام برده شده است.فصل سوم قانون اساسی به حقوق ملت اشاره می‌کند و این مسئله خود نشان دهنده این است که وکیل از حقوق یک ملت دفاع می کند. اگر در ذهن نویسندگان قانون اساسی،کسب و کار تلقی کردن این صنف بود، باید این مسئله را در فصول دیگر از قانون اساسی مطرح می‌کردند.

وی ادامه داد: حقوقدانان شورای نگهبان باید نگهدار و پاسدار قانون اساسی باشند که نقدهای جدی در این بخش به آن ها وارد است. در سوگندنامه کانون وکلا مقرر شده است تا جز، اجرای عدالت و احقاق حق وکلا حق دیگری ندارند. با تصویب این قوانین در مجلس، نباید انتظار اجرای حق از وکلا را داشت؛ زیرا وکیل را کاسب تلقی کرده و یک کاسب باید به فکر سود و زیان و جیب خود باشد.

ترکاشوند بیان کرد: بعد از ۶۸ سال استقلال کانون وکلا در ایران ،وکلا کاسب تلقی شدند و این امری عجیب است. این مصوبه خلاف قانون اساسی،خلاف مصالح ملت و خلاف نظام مقدس است.

البته این حقوق دان به عدالت اجتماعی بین تمام اقشار اشاره می کند، در صورتی که بسیاری از اقشار جامعه با پرداخت مالیات خود در موعد، شاهد فرارهای مالیاتی و فعالیت این صنف بدون سقف و کف قیمتی هستند. سازمان امور مالیاتی، اصناف کشور، شبکه بانکی و وزارت امور اقتصادی و دارایی از جمله دستگاه هایی هستند که برای اجرای عدالت مالیاتی نقطه نظرات فراوانی درخصوص کسب وکارها از جمله دفاتر وکالت ابراز کرده اند. نظراتی که به جا و قابل مباحثه هستند.

نگرش عموم جامعه برای استفاده از وکلا در بسیاری از امور، شفافیت فعالیت این صنف است. صنفی که باید مانند سایر کسب و کارها درصد سود مشخص، محل فعالیت کسب و کار و میزان مالیاتی پرداختی مشخصی داشته باشد. حال به نظر می رسد این اقدام و شکست حصر وکالت بعد سال ها این اجازه را به دستگاه های مالی کشور بدهد که درآمدهای آن ها را رصد و بنا بر فعالیت آن ها مالیات بر حقه را اخذ کنند.

حال  باید منتظر ماند و دید که این قانون خلق الساعه چه عواقبی برای حوزه های حقوقی و اقتصادی کشور دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وکالت ، کسب و کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ظفر
۲۱:۴۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
یکی از اقدامات خوب مجلس همین مصوبه بود، انحصارشکنی و نوید پیشرفت تویعه وکالت در نظام قضایی کشور خواهد شد، مخالفین این مصوبه صرفامنافع خودرا درنظر میگیرن، دقیقا حرفه وکالت از مصادیق کسب وکار میرباشد، ولازم است برای حق الوکاله نیز نرخ نامه تعیین شود وبرابر آن وکلای محترم حق الوکاله اخذ نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
پرستو
۱۷:۲۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
اولاً حرفه وکالت تنها شغلی است که در بدو دریافت حق‌الوکاله باید ۵ درصد از آن را بابت مالیات پرداخت کند و با وجود قراردادهای مالی و الکترونیکی و لزوم ابطال تمبر جایی برای فرار مالیاتی نیست. ثانیا این شعل نیازمند نظارت و طبقه بندی است وگرنه با ورود هرکس به آن ضمن ایجاد بیکاری باعث نارضایتی مراجعانی شده که وکلای بدون ناظر و فیلتر سواد را در پرونده های خود وارد کرده‌اند. این کارها مشکل ریشه‌ای بیکاری را از بین نمیبرد فقط مشکل را پیچیده تر و بغرنج تر میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم لشکری
۲۲:۲۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
سلام؛
نیازمند طبقه‌بندی ست؟؟؟ چه نوع طبقه‌ای منظورتون هست؟
فرمودید، ورود وکلای بیسواد؟ الان کانون سواد وکلا رو داره کنترل می‌کنه؟
جسارت نباشه، اینا رو پرسیدم به این دلیل که من تا حالا پنچ بار نیازمند به استخدام وکیل شدم؛ نمی‌دونم چرا چهارتاش کلا بیسواد بود، اون پنجمی هم زیادی باسواد بود و عملا سر خودمون(موکل)هم کلاه گذاشت.
خب اگر قراره جلوی اینا گرفته بشه، که خیلی خوبه.......☺️☺️☺️☺️
Iran (Islamic Republic of)
سید یوسف زارع
۱۷:۱۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
اگه میخواین مزه ی عدالت رو بچشید محیط دادگاه ها رو به سبکی بازسازی کنید که مردم بتونن توی جلسات دادگاه شرکت کنن و قضات و وکلای باسواد رو از بیسواد تشخیص بدن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۴۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
با سلام
وکالت دقیقا کسب و کار هست مثل بقیه شغلها
مثل هنر که ارزشمند است و نیاز به مجوز و... دارد
مثل ......

با توجه به نظر مجلس و شورای نگهبان، بهتر است به قانون تمکین کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
اخه یکی نیست به این مجلس بگه شما با توجه به چه معیار و زیر ساختی از این نظرهای طلایی میدن
اگه دانشگاههای ما هم درست مدرک میدادن و این تعداد دانشگاه متنوع که خیلیهاشون مدرک کیلویی میدن و طرف اصلا یک کتاب حقوقی هم نخونده مدرک حقوق میگیره که نمونه اون دانشگاه علمی کاربردی و الا ماشا ا...
مشکل اینجاست که از فردا هر ننه قمری مدرک حقوق رو براحتی از علمی کاربردی میگیره و وکیل میشه و با سواد خوبش گند میزنه به وکالت و اینجوری وکالت هم تبدیل میشه به شر خری و دلالی
واقعا چه فکری کردید همچین ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
جای بسی تاسف ک این مجلس نشون داد تفکر در اون معنای ترخن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
من بعنوان یک کارشناس حقوقی میگم بهترین مصوبه هست مردم خودشون خوب و از بد تشخیص میدن واقعا بعضی از وکلا سواد ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
واقعا متاسفم واسه برخی افراد که نه شعور وفهم وکالت رو دارن ونه توان شرکت در آزمون رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
من یک وکیل هستم... ما هم مخالف انحصارطلبی کانون وکلا هستیم.. از کانون وکلا متنفریم به خاطر هزینه هایی زیادی ک بالاجبار بر ما بار میکند.. اما این که فله ای وکیل بگیرند هم درست نیست.. فی الحال آنقدر تعداد وکلا زیاد هست ک بنده اصلا پرونده ندارم.. این کار باعث میشه افراد از تحصیل کرده های بیکار تبدیل بشوند به وکلای بیکار بیکار
Germany
عباد
۰۰:۳۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
حق بامجلس هست وکلا زرنگ هستن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
خدارو شکر که مجلس انقلابی بعد از سالها توانست انحصار (استبداد) کانون های وکلا را بشکند یک محیط رقابتی ایجاد کند
مگر من و امثال من چه گناهی کردیم که پول نداریم در کلاس ها و ازمون های این موسسات از خدا بی خبر شرکت کنیم و در ازمون قبول بشیم
مگر ما در این جامعه حق نداریم ، بخاطر اینکه باید خرج خانواده را بدهیم مجبوریم کار کنیم و وقت اینکه مثل بچه پولدارها نمیتونیم دوسال وقت بذاریم و قبول بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
اگه این شکلی باشه هر ننه قمری که از دانشگاه درپیت مثل علمی کاربردی که کیلویی مدرک میده میتونه وکیل بشه و گند بزنه به کار و وجهه وکالت
اینم در نظر بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۳۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
خیلی هانه کلاس رفتن نه ازمپن آزمایشی دادن سوادشو داشتن و لیاقتشو بعد اگه اینجوریه پزشک ها هم باید در تخصص گرفتن اینجوری شه هرکی میخاد دکتر قلب و مغز اعصا بشه بزنن مردمو بکشن در ضمن لتفاقا با کسب وکار شدنش پولدارا هستن که خیلی راحت پول پروانشو میدن وکیل میشن ،میشه مثل بوتیک و... حق سر قفلی بخرنو...خیلی بیشتر به نفع پولدا است عزیز
هرکس باید سواد و لیاقتشو داشته باشه تا قبول شه
من حتی هیچوقتم قبول نشم راضی نیستم مملکت دست بی سوادا بیفته
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
حق
۱۶:۱۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
برو اقا جان مگه درس خوندن به پول خرج کردنه عرضه میخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
وکالت تنها تست زدن نیست که استعداد حفظ قانون باشی وتست بزنی وکیل بشی شم حقوقی،وقلم اداری و صراحت لهجه وقلم وکار بلد بودن هم لازم هست یلاخره چهار سال دوره تحصیل را همه تاحدودی هم گذراندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
وکلا ازگوش وجیب مردم وموکلین دهها برابربیشتردرمیاورند...پس امید است مجلس و دولت برکاروکلا وهزینه های سرسام آوروکلا نظارن جدی وقطعی داشته باشند تا باعث بی اعتمادی مردم وموکلین برکاروعلم وکلا نگردند.......انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
هیچکس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
منتظر رانت در اعطا پروانه وکالت هم باشید در صورت تصویب همینجور ک هست کلی وکیل بیسواد داریم وای به اون روز ودفاع از حقوق ملت
Luxembourg
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
پول دارها
Luxembourg
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
واقعا لازم بود در خصوص پذیرش و تربیت وکیل تجدید نظر بشه، که الحمدالله والمنه این اتفاق افتاده 'خدا را شکر میکنم انحصار بر داشته شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
مصوبه درخصوص کسب وکارتلقی نمودن وکالت کاملا اشتباه محض بوده یعنی به افرادبیسواد پروانه وکالت داده بشه آیا خودشون حاضرن پرونده خودشون رو را دست وکیل بیسواد بدهند؟...
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۹:۵۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
کاش به فکر انحصار پزشکی هم باشند، اما خب همه اعضای کمیسیون بهداشت پزشک هستند! این یعنی تعارض منافع...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
افرین به مجلس من تا به حال ندیدم شخصی بگوید از طریق وکیل موفق شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
آخه شما چشمات را درست باز نمیکنی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۲۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
واقعا متاسفم با این نظرات بی شرمانه عده ای که لیاقت و توان قبولی ندارن و مفت و بی زحمت میخوان وکیل بشن با نظرات عوامفریبانه وکلا رو محکوم میکنن،خجالت هم خوب چیزیه ،چون به نفع یه عدا عقده ای و مفت خور میشه هیچ به عواقب وحقوق مردم و خود وکلایی که بازحمت وکیل شدن ندارن
Iran (Islamic Republic of)
از شیراز
۱۵:۲۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
انحصار باید برداشته میشد.الان استانی مثل استان فارس واقعا رقابت وحشتناک شده.آزمون ها بشکلی شدن که حداقل باید دوسال مطالعه شدید کنی تا تو کانون فارس قبول بشی.اگر انحصار برداشته نمیشد.رقابت در سالهای آینده از این شدیدتر هم میشد.
الان شما نگاه کنید.ده سال قبل رقابت خیلی راحت تر بود.
Iran (Islamic Republic of)
...
۰۲:۰۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
عزیز من شغل وکالت، شغل حساسیه، هرکسی توان قبولی نداره نباید وارد این عرصه بشه، شوخی که نیست.
به نظرت بهتر نیست تلاش خودمون را بیشتر کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۹:۴۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
گلم ده سال قبل اینقد فارغ التحصیل حقوق نبود در دانشگاه آزاد هم اینقد باز نبود هرکی بیاد تو مثل تو بهش لیسانس حقوق بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
حرفای خنده دار نزنید اتفاقا خوب کاری کرد مجلس که مشخص میشه دقیقا وکلا چقدر میگیرند نه به اسم تمبر مالیاتی از مردم بیش از پنج میلیون واسه یک پرونده ساده میگیرند و تمبر باطل میکنند هزار تومن وقتی بدبخت موکل میره بگیره هزار تومن میزارند کف دستش و یک پرونده رو ده تا میکنند که پول بیشتر بگیرند اینطوری برای ملت هم شفاف سازی میشه آفرین مجلس بالاخره یک کار درستی که تو عمرتون کردین همین یک کار بود تازه باید اجازه بدین به دانش آموختگان حقوق که اونام موسسه بزنند بدون وکیل چون چه بسا دانش آموختگان هستند که بسیار وارد تر از یک وکیل هستند که تازه هنوز روی کار اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
نیو
۱۴:۵۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
سلام

الان چی شد یعنی من که کارشناسی فقه و حقوق دارم بدون اینکه آزمون وکالت بدم و هفت خوان رستم رو رد کنم به سلامتی میتونم وکالت کنم؟؟یعنی دیگه هر سال هرسال وقت و عمرم برای رد کردن این آزمون ها و مصاحبه و گزینش نمیرههههههههه؟؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
کسی که توان و استعداد قبولی و پذیرش در آزمون کانون را ندارد نباید به حرفه شریف وکالت اشتغال یابد
Switzerland
*
۱۴:۱۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
سلام
مشکل از بی سوادی هست،کسی ک عِلمشو داره،همیشه معتقد ب گزینش هست و ی تعداد مشخص و مورد نیاز وکیل یا پزشک ووو میگیرد اسکودا ..،تو دنیا این روش هست نه اینکه هر کم علم و بی علمی بخواد مدعی وکالت بشود..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
وکیل در ایران یعنی مفت خور و مرده خور یعنی فردی برای گرفتن حق خود از دلال استفاده کند وکلمه دلال بیشتر برازنده به اصطلاح وکلا است
Iran (Islamic Republic of)
صدرا
۲۱:۳۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
آفرین ...بهترین حرفی بود که شنبدم
Iran (Islamic Republic of)
میم
۱۲:۲۰ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
اگه عرضشو داری بیا تو هم برای مرده خوری. وقتی از یه شغلی کوچکترین اطلاعی نداری دهنتو ببندی خوبه.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۴۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
بسیار طرح خوب و عالی هست تشکر دارم از نمایندگان مجلس و شورای نگهبان بخاطر این انحصار زدایی این طرح باعث شکوفایی در حرفه ی وکالت خواهد شد متاسفانه یه عده ای از وکلا بخاطر دریافت حق الوکاله های نجومی با این طرح مخالف هستند این حق همه‌ی مردم هست که در مشکلات قضایی از وکیل بهره مند شوند
Iran (Islamic Republic of)
شورابی
۱۱:۵۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
کار عالی چنتا وکیل پولارو جمع کنن و100 هزار نفر بیکار الان خیلی خوب شد هر کس بلده مشتری جمع میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
واقعا تاسف بار است که گفته می شود وکلا در حال حاضر به فکر دفاع از حقوق مردم هستند! آنها با انحصارگری 68 ساله خود همیشه به فکر در آمدهای میلیاردی و کلاه گذاشتن به سر مردم بوده و هستند. برای اثبات این امر واضح و روشن سری به پای صحبت موکلان بزنید تا قضیه روشن تر گردد و معلوم شود که بسیاری از وکلای کنونی دزدهای هستند که با چراغ به اموال مردم دستبرد می زنند. به نظر می رسد که مجلس شورای اسلامی اگر یک لایحه خوب در عمر پر برکت خود داشته باشند یقینا لایحه کسب و کار شناخته شدن کار وکالت است. بدیهی است با اصلاح امر انتخاب کار وکالت قوه قضائیه موظف است نظارت دقیقی بر امور وکالت داشته باشد تا از ادامه سوءاستفاده وکلا در امر وکالت جلوگیری شود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
آفرین.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
کارنمایندگان غلط بوده باعث فساد درجامعه میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
با تصویب این مصوبه موجب فساد درجامعه شده اند واقعا جای تاسفه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
چند بار ازمون دادی قبول نشدی که انقدر از وکلا عقده داری ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
مثل تصمیم احمقانه حذف دادسرا در سالهای قبل! مثل خصوصی سازی بدون ضابطه! نتیجه کسب و کار تلقی کردن وکالت را هم خواهیم دید! مضحکه جهان شدیم! دکان هر وکیل دفتر و بازارش دادگستری و حق الوکاله ثمن معامله و موکل، مشتری خواهد بود. بسیار عالی! منتظر باشید.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۱:۰۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
س ،

شکواییه باید منطبق بر موارد تعریف شده در شرع و قانون باشد ،
در غیر این صورت خواهان ، دادخواست ، وکیل ، دادگاه ، قاضی بی معنی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
بنام خدا .هیچ کس منزه و مصون از خطا نیست چه بعد عمدی و چه بعد سهوی
حصر وکالت باید شکسته شود
بخاطر ملت مظلومی که توان پرداخت دستمزدهای سنگین وکلا را ندارند وکلایی که حتی بخدا قسم به عینه دیدم که یک قاضی دادگستری حسرت درامد ملیادری آنها را می خورد در حالی که کار خاصی هم انجام نمی دهند چون بخاطر حرص و طمع انبوه پرونده ها را قبول می کنند و وقت دقت و بررسی را ندارند و فقط پول هنگفت را می گیرند لذا حصر باید شکسته شود و در مقابل با تقویت نهادهای نظارتی نظارت بر عملکرد وکلا تشدید شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
با سلام. این طرح اگر اجرا بشه حتما یک شرایط رقابتی ایجاد میکنه ... قطعا اشخاصی که توانمند هستند و از طریق رانت و روابط به جایی نرسیده اند مشخص خواهد شد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
کسی که به حلال و حرام در آمد خودش اعتقاد راسخ داشته باشد برایش فرقی نمیکنه که با چه عنوانی قرار است کار کند و صرفا وجدان خویش را ملاک قرار می‌دهد، حالا وکالت تجاری باشد یا غیر تجاری. اتفاقا دیگه وکلایی پیشرفت خواهند کرد که پرونده های موفق و عادلانه تری رو به نتیجه رسانده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
کسی که به حلال و حرام در آمد خودش اعتقاد راسخ داشته باشد برایش فرقی نمیکنه که با چه عنوانی قرار است کار کند و صرفا وجدان خویش را ملاک قرار می‌دهد، حالا وکالت تجاری باشد یا غیر تجاری. اتفاقا دیگه وکلایی پیشرفت خواهند کرد که پرونده های موفق و عادلانه تری رو به نتیجه رسانده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
یعنی از فردا وکیل؛ وکیل هست و منِ مهندس مکانیک که ده سال پیش کارشناسی حقوق هم گرفتم وکیل هستم؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
باسلام پزشکان که باجان انسانها سر وکاردارد بعنوان مشاغل مطرح وهیچ مشکلی پیش نمی آید ولی وقتی پای وکلا می آید دنیا خراب می شود عزیزان بنده بعنوان یک حقوقدان با صراحت اعلام می کنم این قانون با شکست انحصارباعث ترقی و تعالی خواهد بود واین غوغا وپریشانی خصلت انحصار طلبی است در حقیقت این عزیزان نگران درآمد و موقعیت خود هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
کسی میخواد پزشک بشه باید در آزمون کنکور تجربی قبول بشه کار هرکسی نیس قبول بشه باید از کانال رد بشه وگرنه براحتی نمیتونه پزشک بشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
اکثر نمایندگان ما بیسوادهستن باید بحال این ملت گریست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
ترم یک هستی آفرین حقوق خوان
Iran (Islamic Republic of)
...
۰۲:۱۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
حقوقدان عزیز بزا یه واقعیت رو بهت بگم، هر طرحی که اجرایی بشه وکلای باسابقه بازار کارشون خراب نمیشه، این وسط فقط وکلای تازه کار اسیر دلالان و کارچاق کنان میشن و مطمئن باش وکالت بقول شماها ارزان نمیشه، فقط و فقط واسطه ها رو زیادتر می‌کنه که آسیبهای زیادی وارد میکنه
آخرین اخبار