جزئیات عملیات نظامی انصارالله در مآرب؛ قلب یمن آزاد می‌شود؟+ نقشه

نیروهای یمنی هر روز بیش از پیش به پیش‌روی‌های خود برای آزادی کامل استان مأرب ادامه می‌دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،زمزه‌ها و تلاش برای آزادسازی استان مأرب، به‌عنوان قلب یمن و مهم‌ترین استان اقتصادی این کشور، چند هفته‌ای است بیشتر از همیشه قوت گرفته و نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند بعد از به دست گرفتن کنترل روستای «الزور» در منطقه «صرواح» خود را به سد راهبردی مأرب برسانند.

این استان هم‌اکنون مرکز درگیری‌ها بین نیرو‌های مردمی و ارتش یمن با نیرو‌های وابسته به منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور و ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی است.

جزئیات عملیات نظامی انصارالله در مآرب؛ قلب یمن آزاد می‌شود؟+ نقشه

مارب کجاست؟

استان مأرب اهمیت راهبردی بالایی در یمن دارد. وجود ذخایر نفتی فراوان، این استان را تبدیل به رکن اقتصادی یمن کرده است و همچنین از لحاظ فرهنگی و تاریخی به دلیل وجود سد تاریخی مأرب از اهمیت بالایی برخوردار است. اهمیت مأرب آن‌قدری بوده که نیرو‌های وابسته به منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن، این استان را مرکز حزب اخوانی خود (الاصلاح) قرار داده‌اند. هادی که رؤیای تصرف صنعاء را به‌همراه هم‌پیمان سعودی خود در سر می‌پروراند، می‌کوشد تا با تجهیزکردن ارتش خود در مأرب به‌عنوان دروازه شرقی صنعاء، هرچه زودتر به آن دست یابد.

در طول هفته دوم از عملیات انصارالله در استان مأرب، عمده درگیری‌های زمینی در جبهات شرق صرواح، مدیریت رغوان و شرق مدغل متمرکز بوده است. از جمله اخبار مهم این هفته، اعزام گسترده مسلحین گروه‌های تروریستی القاعده، داعش و همچنین دو تیپ از نیرو‌های مقاومت وطنی (تحت امر طارق صالح) از سوی ائتلاف سعودی به جبهات غرب شهر مأرب بوده است که با اعلام رسمی رسانه‌ی داعش در خصوص مشارکت در نبرد‌های مأرب علیه انصارالله، احزاب متحد دولت نجات و مقامات انصارالله علیه داعش بیانیه‌های تندی صادر کرده‌اند و همچنین مردم و قبایل متحد انصارالله بر مشارکت جدی‌تر در آزادسازی مأرب تاکید کرده‌اند.

جزئیات عملیات نظامی انصارالله در مآرب؛ قلب یمن آزاد می‌شود؟+ نقشه

انصارالله، پرچم‌دار مبارزه با اشغالگران در یمن

انصارالله که پرچم اصلی مبارزه با متجاوزان سعودی را در دست دارد، شهر صرواح به عنوان بزرگترین شهر این استان نفت خیز را پس گرفته‌است. اما مهم‌ترین قدم یمنی‌ها در راستای آزاد‌سازی مأرب، تصرف سد تاریخی این شهر بعد از گذشت چیزی حدود ۶ سال است. سد مأرب قدمتی ۴ هزار ساله دارد و به علت ارتفاع و موقعیت استراتژیک خاص، اهمیت بالایی در تصرف آن در طول جنگ دارد. تسلط کامل انصارالله بر سد و جاده‌های منتهی به آن منجر به قطع راه‌های ارتباطی متجاوزان سعودی و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره‌ی آنان خواهد داشت.

جزئیات عملیات نظامی انصارالله در مآرب؛ قلب یمن آزاد می‌شود؟+ نقشه

در حال حاضر درگیری‌ها به مناطق طلعه الحمرا، الزور و الحماجره و ارتفاعات جنوبی سد مأرب رسیده است و بنظر می‌رسد تاکتیک انصارالله در این محور، همچنان انجام حملات پیوسته ایذایی و پیشروی گام به گام به سوی سد مأرب و ارتفاعات جنوب غربی شهر مأرب است. همچنین در صورتی که انصارالله در جهت جنوبی سد پیشروی‌های خود را ادامه دهد، احتمال قطع جاده جنوبی شهر مأرب بسیار بالاست و این موضوع می‌تواند زمینه‌ی عملیات در جنوب استان مأرب و پاکسازی مدیریت جبل مراد و الجوبه را محقق کند.

جبهه رغوان:

انصارالله در تاریخ ۲۹ بهمن ۹۹ حمله سنگینی را برای آزادسازی شهرک اسداس آغاز کرد که این حمله با مقاومت سنگین نیرو‌های ائتلاف و مسلحین قبایل اسداس مواجه شد. حمله دوم نیز عصر امروز آغاز شده است و در صورت وارد کردن فشار جدی انصارالله به شمال مدغل و جنوب شرق الجوف مواضع این قبایل علیه انصارالله تحت شعاع قرار خواهد گرفت و احتمال مصالحه آن‌ها با انصارالله و آزادسازی کامل مدیریت رغوان بسیار بالاست.

جبهه شرق مدغل:

حملات ایذایی و دفاع‌های جانانه انصارالله در شرق مدغل و سایر جبهات منجر به تلفات سنگینی به خط هجومی ائتلاف سعودی شده است که رسانه‌های تابع ائتلاف در هفته دوم از درگیری‌های مأرب، به کشته شدن ۴ فرمانده رده بالا اذعان کرده‌اند.منطقه ملبوده و الکسارات در شرق مدغل همچنان شاهد درگیری‌های سنگین است.

عربستان همزمان با آغاز جنگ در یمن و اشغال بعضی از استان‌ها وشهر‌های آن دست به جنایات وحشتناکی نیز زده است. مأرب از استان‌های تحت اشغال سعودی‌ها بوده که این اواخر تبدیل به محلی برای انجام جنایات سعودی شده بود. غیر از بمباران‌ها و حملات جنگنده‌های عربستانی، ربودن زنان یمنی در مأرب دیگر اقدام مزدورانه سعودی‌ها بود که بسیاری از مقامات یمنی به محکومیت آن پرداختند. محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله درباره این جنایات عربستان گفته بود: اقدام مزدوران سعودی در ربودن زنان در استان مأرب یک جنایت است که به سیاهه دیگر جنایت‌های متجاوزان اضافه شد. واضح است که این اقدام مزدوران سعودی هیچ سنخیتی با اصول و ارزش‌ها ندارد.

انصارالله در طول هفته دوم از عملیات در مأرب، ۱۱ عملیات پهپادی و موشکی علیه مواضع ائتلاف سعودی اجرا کرده است که جزئیات آن به شرح ذیل است:

حملات پهپادی: ۳ بار خمیس مشیط، ۱ بار فرودگاه أبها، ۱ بار فرودگاه جده، ۱ بار جبل النضود در شرق الجوف، ۱ بار مواضع ائتلاف سعودی در جنوب عربستان.

حملات موشکی: ۲ بار مواضع ائتلاف سعودی در مأرب، ۱ بار مواضع ائتلاف سعودی در جنوب مأرب، ۱ بار مواضع ائتلاف سعودی در عربستان سعودی.

جنگنده‌های ائتلاف سعودی نیز طی این هفته، ۴۴ بار مدیریت صرواح، ۲۴ بار مدیریت مدغل و ۴ بار مدیریت ماهلیه در استان مأرب و ۱۰ بار مدیریت الحزم و خب‌والشعف در استان الجوف را بمباران کرده‌اند.

داعش، عضو جدید و رسمی حامیان آل سعود

نکته جالب درگیری‌های انصارالله و مزدوران آل سعود، حمایت‌های بی، چون و چرا و مسلحانه‌ی داعشی‌ها از ائتلاف سعودیست. به‌طوری که گروهک تروریستی داعش در بیانیه‌ای به طور رسمی خبر داد که در استان مأرب علیه نیرو‌های ارتش و انصارالله یمن می‌جنگد. رسانه‌های یمنی نیز در روز‌های گذشته از حضور فرماندهان داعش و القاعده در استان مأرب برای مقابله با نیرو‌های دولت صنعاء خبر داده بودند. عربستان که پیش‌تر و در زمان ترامپ، حمایت‌های همه‌جانبه‌ی آمریکا را در کنار خود داشت، بعد از روی‌کار آمدن رئیس جمهور جدید کاخ سفید و باعوض شدن سیاست‌های ایالات متحده مجبور شد تا دست به دامن گروهک‌های مستقلی هم‌چون داعش شود. البته داعش اولین گروهک تروریسی نیست که عربستان آن را تحت همکاری با خود در آورده‌است.

القاعده دیگر جنبشی بود که تقریباً همزمان با ائتلاف سعودی پا به خاک یمن گذاشت و اعلام داشت که به صورت گروهکی مستقل، قصد راه‌اندازی خلافت اسلامی در یمن را دارد. گذشت زمان، اما چیز دیگری نشان داد به طوری که دیده‌ها و شنیده‌ها حاکی از همکاری دو گروهک القاعده و داعش در کنار متجاوزان سعودی برای جلوگیری از سقوط شهر مأرب است.

سازمان ملل حامی متجاوزان سعودی

با وجود این‌که آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود دیگر در جنگ بین انصارلله و عربستان، طرف سعودی‌ها را نخواهد گرفت و حامی هرچه زودتر تمام شدن جنگ در یمن است، اما با شدت گرفتن درگیری‌ها در مأرب و نزدیک‌تر شدن یمنی‌ها به پیروزی، چراغ‌سبز‌هایی در حمایت از ائتلاف سعودی نشان داده است. وزارت خارجه آمریکا، در آخرین اظهارنظر خود درباره درگیری‌ها در یمن اعلام کرد که انصارالله باید به حملات خود در جبهه مأرب پایان دهد. سفیر انگیس نیز به‌عنوان حامی دیگر عربستان خواستار اتمام درگیری‌ها در مأرب توسط یمنی‌ها شد.

جزئیات عملیات نظامی انصارالله در مآرب؛ قلب یمن آزاد می‌شود؟+ نقشه

پیش‌تر نیز مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در سخنانی با تأکید بر لزوم توقف نبرد مأرب، از تلاش یمنی‌ها برای آزادسازی این شهر به عنوان تهدیدی برای صلح یاد کرده بود. اما هیچکدام این اظهارات مانع از پیشروی و تلاش نیرو‌های یمن برای آزادسازی مناطق اشغالی کشورشان نشد. تا جایی که "محمد علی الحوثی" رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در سخنرانی اخیر خود به اظهارات نماینده سازمان ملل واکنش نشان داده بود و بیان کرد: ائتلاف متجاوز سعودی تصور می‌کرد که نیرو‌های وابسته به آن می‌توانند در صنعاء پیشروی کنند و به همین دلیل حملات خود به یمن را متوقف نکرده و به محاصره همه جانبه این کشور ادامه دادند. بنابراین، در حال حاضر درخواست گریفیتس برای توقف نبرد آزادسازی مأرب پذیرفتنی نیست.

ارتش و نیرو‌های مردمی، هم‌صدا برای پیروزی در جنگ

انصارالله همراه با نیرو‌های مردمی و ارتش یمن، با انگیزه بسیار زیادی در حال تلاش برای بازپس‌گیری مأرب از متجاوزان سعودیست. یمن با آزادسازی مأرب موفق خواهد شد چیزی حدود ۹۰ درصد از خاک خود را در اختیار بگیرد.

جزئیات عملیات نظامی انصارالله در مآرب؛ قلب یمن آزاد می‌شود؟+ نقشه

البته نکته مهم دیگر در آزادسازی مأرب قبایل مهم آن هستند که شریان‌های حیاتی این شهر را به دست دارند و تا به حال نیز منصور هادی را مورد حمایت خود قرار داده‌اند و با نیرو‌های دولت او نیر همکاری زیادی داشته‌اند. اما در آخرین تحولات جنگی در مأرب، سران قبایل مهم آن، دیدار‌های متعددی با فرماندهان عالی‌رتبه صنعاء داشته‌اند و گویا حاضر به همکاری با ارتش یمن برای آزادی مناطق اشغالی شده‌اند. دراین میان مقامات صنعاء گزینه‌هایی را پیش روی افراد قبایل که در صفوف ائتلاف سعودی حضور دارند، گذاشته‌اند که یا به صنعا در مقابل امان نامه بازگردند یا از طریق گذرگاه امن به استان‌های شرقی یمن بروند.

یمن که این رو‌زها بیشتر از همیشه به پیروزی در جنگ با سعودی‌ها نزدیک است، از تمامی قوا و حمایت‌های مردمی و قبلیه‌ای برای مقابله با دشمن خود که حالا مرکب از چند جبهه شده‌اند، بهره گرفته است. این در حالی است که دشمنان آنان نیز تحت فشار جدی برای از دست دادن قلمرو خود در استان‌های اشغالی یمن هستند و کشوری، چون آمریکا که مهم‌ترین حامی عربستان در این جنگ بوده، امیدی به پیروزی سعودی‌ها ندارد و دیگر خود را شریک آنان در جنگ با انصارالله نمی‌داند.

منبع:دانشجو

انتهای پیام/

برچسب ها: مارب ، یمن ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.