در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کاهش ذخایر برف نسبت به ۱۴ سال اخیر/ بارش ۲ هفته آتی کمتر از نرمال است

رئیس مرکز خشکسالی گفت: پوشش برف در مناطق کوهستانی نسبت به ۱۴ سال اخیر کمتر از دوره بلندمدت است.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش ۳۲ درصدی بارش نسبت به دوره نرمال بلندمدت خبر داد و گفت: بنابر آمار در برخی استان‌ها همچون هرمزگان و سیستان و بلوچستان کمبود بارش و خشکسالی شدید است و در مقابل در برخی استان‌ها اعم از تهران، قم و البرز وضعیت بارش به نسبت بهتر است.

وی با اشاره به اینکه دما از ابتدای سال آبی بالای نرمال بوده است، افزود: آنامولی یا بی هنجاری دما در بهمن قابل توجه بوده است.

وظیفه از کاهش ذخایر برف نسبت به مقادیر بلندمدت خبر داد و گفت: پوشش برف در مناطق کوهستانی نسبت به سال قبل و متوسط ۱۴ سال اخیر کمتر است.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه آنامولی یا بی هنجاری دما در اسفند قابل توجه است، بیان کرد: مدل‌ها نشان می‌دهد که در هفته آینده دما نسبت به شرایط بلندمدت کمتر خواهد بود.

وی ادامه داد: مدل‌ها نشان می‌دهد که اواخر هفته بارندگی در جنوب کشور اعم از استان‌های جنوب کرمان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، فارس و بوشهر تا حدودی بهبود یابد.

وظیفه با بیان اینکه از ابتدای سال آبی، بارش در کل کشور کمتر از نرمال بوده است، گفت: طی هفته دوم و سوم اسفند بارندگی کمتر از نرمال و در هفته چهارم و هفته اول فروردین به شرایط نرمال باز می گردد. اما به طور کلی مدل‌ها نشان می‌دهد که در بازه سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت به احتمال زیاد، بارش‌ها کمتر از نرمال است.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان با بیان اینکه بارش‌های اخیر بویژه در مناطق جنوب و جنوب شرق کمتر از نرمال است، تصریح کرد: مدل‌ها نشان می‌دهد که کمبود بارش در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و هرمزگان تا پایان سال آبی تداوم یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بارش باران ، بارش برف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار