اذعان نیروی هوایی آمریکا به ناکارآمدی جنگنده‌های اف-۳۵

نشریه فوربز در گزارشی به مشکلات و ناکارآمدی‌های جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه فوربز روز گذشته در گزارشی با عنوان «نیروی هوایی آمریکا اعتراف کرده است که جنگنده اف-۳۵ «شبح» شکست خورده است» به ناکارآمدی و مشکلات این جنگنده سنگین وزن آمریکایی پرداخت.

در گزارش نشریه فوربز آمده است: مقام ارشد نیروی هوایی ارتش آمریکا خواهان توسعه یک جنگنده مقرون به صرفه و سبک وزن به منظور جایگزینی آن با جنگنده‌های اف-۱۶ قدیمی شده؛ همچنانکه وی خواهان تکمیل ناوگانی کوچک از جنگنده‌های پیشرفته رادارگریزی شده است که هزینه بر و غیر قابل اعتماد هستند. ژنرال «چارلز براون»، ژنرال چهارستاره ارتش آمریکا که هم اکنون ریاست نیروی هوایی را بر عهده دارد، می‌گوید نتیجه این مسأله، ترکیبی از جنگنده‌های پرهزینه و کم هزینه نسل پنجم اف-۲۲ و اف-۳۵ شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: در طول بیست سال گذشته و با وجود تحقیقات صورت گرفته، مسأله جایگزینی جنگنده ها، هزینه بر و دشوارتر شده؛ چرا که نیروی هوایی آمریکا و شرکت لاکهید مارتین که شرکت سازنده آن محسوب می‌شود، اقدام به افزودن فناوری‌های جدید در جنگنده‌های جایگزین خود کرده اند. آری صحبت ما در خصوص جنگنده‌های اف-۳۵ با وزنی معادل ۲۵ تن است که خود مشکل زا شده و می‌بایستی حل شود. اکنون آمریکا بنا به گفته مقامات این کشور نیازمند جنگنده‌های جدیدی است که بتواند مشکل اف-۳۵ را حل کند.

نشریه فوربز در ادامه این گزارش با اشاره به مشکلات اف-۳۵ می‌نویسد: با قیمتی حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای هر جنگنده که شامل موتور آن هم می‌شود، اف-۳۵ جنگنده‌ای گران به حساب می‌آید؛ هر چند جنگنده‌ای است که رادار گریز بوده و دارای سنسور‌های پیشرفته‌ای است. این جنگنده همچنین دارای هزینه‌های نگهداری بالا و دارای باگ‌های فراوان بوده و غیر قابل اعتماد است. این نشریه به نقل از «دن ورد» (Dan Ward) یک مدیر هوایی پیشین نیروی هوایی ارتش آمریکا می‌نویسد: اف-۳۵ یک جنگنده سبک و کم هزینه نیست.

بر اساس گزارش فوربز، ژنرال براون، فرمانده نیروی هوایی ارتش آمریکا چهارشنبه هفته گذشته به خبرنگاران در توضیح این مسأله گفت: (برای مثال) شما نمی‌توانید خودروی فِراری خود را برای کار هر روزه استفاده کنید؛ بلکه شما می‌توانید از آن تنها در روز‌های تعطیل آخر هفته استفاده نمایید. این مسأله درست شبیه جنگنده ماست.

به نوشته فوربز، از این رو نیاز است تا جنگنده‌هایی کم هزینه‌تر برای عملیات‌های روزانه به کار گرفته شود. هم اکنون قریب به یک هزار عدد از جنگنده‌های اف-۱۶ در نیروی هوایی آمریکا این نیاز را بر آورده می‌کنند؛ اما نیروی هوایی آمریکا، اف-۱۶‌های جدید را از سال ۲۰۰۱ به بعد از شرکت لاکهید مارتین خریداری نکرده و اف-۱۶‌های موجود، قدیمی هستند.

از سوی دیگر، طبق اعلام، جنگنده‌های اف-۱۶ که وزنی ۱۷ تنی دارند را بسیار دشوار می‌توان با نرم افزار‌های جدید ارتقا داد. به همین خاطر، ارتش آمریکا می‌بایستی به جای سفارش اف-۱۶‌های جدید، به دنبال طراحی جنگنده‌های جدید سبک باشد.

فوربز همچنین نتیجه گیری کرده است: اظهارات ژنرال براون (فرمانده نیروی هوایی آمریکا) در واقع اذعانی به این مسأله است که اف-۳۵ شکست خورده است. نیروی هوایی آمریکا و لاکهید مارتین در مسأله اف-۳۵ شکست خوردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار