سوری مطرح کرد؛

لزوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با دقت بیشتر

یک اپیدمیولوژیست گفت: مردم باید شیوه نامه‌های بهداشتی را با دقت بیشتری رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  هشدار درباره همه گیری ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی امشب ۶ اسفند ماه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضور حمید سوری اپیدمیولوژیست مورد بررسی قرار گرفت.

سوری با اشاره به اینکه روش‌ها و تمهیدات مقابل ویروس جهش یافته، همان اقدامات سابق با حساسیت و شدت بیشتر است گفت: طغیان‌ها می‌توانند کانون‌های جدی برای اپیدمی در سطح دنیا باشند، هر چقدر مسئولین بتوانند آن‌ها را زودتر شناسایی کنند و زودتر اقدامات مناسب و لازم را انجام دهند قطعاً به عدم توسعه اپیدمی در سایر مناطق می‌توانند کمک کنند تا کشور مصون از بیماری بماند.

او با اشاره به مرگ نوزاد یک روزه بر اثر کرونا عنوان کرد: اینکه ویروس جهش یافته ۳ روزه فردی را از پای در می‌آورد درست نیست، مردم باید شیوه نامه‌های بهداشتی را با دقت بیشتری رعایت کنند.

این اپیدمیولوژیست با اشاره به اینکه با تمهیدات و اقداماتی که تاکنون انجام داده ایم توانسته ایم تا حد زیادی وضعیت اپیدمی را در چند ماه گذشته به خصوص در ۳ ماه اخیر کنترل کنیم اظهار کرد: در مورد ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی باید همان تمهیدات قبلی را در پیش بگیریم.

او با اشاره به اینکه باید با شدت بیشتری شیوه نامه‌ها اجرایی شود گفت: ویروس کرونا مرتباً در حال جهش است، در آفریقای جنوبی، برزیل و انگلیس ویروس جهش یافته است، البته دو ویروس دیگر که همانا ویروس آفریقای جنوبی و برزیل است هنوز در منطقه گزارش نشده است.

سوری اظهار کرد: باید هوشیاری‌های مان را بیشتر کنیم، یادمان باشد که دچار ساده انگاری روزمره نشویم، وقتی به شرایط موجود عادت می‌کنیم تصور می‌کنیم که مرگ برای همسایه است، غافل از اینکه هیچ تضمینی نیست که نفر بعدی چه کسی است.

او با اشاره به اینکه دو نفر از ورزشکاران عزیز مان به رحمت خدا رفته اند، تاکید کرد: آن‌ها نمونه شاخصی بوده اند، امت هزاران نفر دیگر هستند که معروف نیستند و به دلیل بیماری کرونا فوت خواهند کرد، دو خاصیت در عامل بیماری زایی بیماری داریم که یکی قابلیت بیماری زایی و دیگری قدرت بیماری زایی است، در مورد ویروس جهش یافته انگلیسی سرعت انتشار بیماری بیشتر شده است.

این اپیدمیولوژیست تصریح کرد: در مورد شدت بیماری تنوع زیادی وجود دارد، ممکن است افراد به ویروس انگلیسی مبتلا شده باشند و بدون علامت و کم علامت باشند، لذا باید هوشیار باشیم، توصیه کلی بنده به مردم این است که باید توجه بیشتری به رفتار‌ها و شیوه زندگی مان داشته باشیم که شانس ابتلا را می‌تواند در مورد این ویروس بیشتر و یا کمتر کند، بخش‌هایی هم هست که به مسئولین و سیاستگذاری مدیریت اپیدمی برمی‌گردد.

او با اشاره به اینکه جامعه علمی تجربه خوبی از کرونا به دست آورده و امروزه فهم ما از ویروس گسترش یافته است افزود: عملکرد ویروس انگلیسی در همه جا یکسان نیست و شکل‌های مختلفی دارد. در دو سه ماه اخیر که به شیوه نامه‌ها دست یافته ایم و در مواجهه با ویروس جهش یافته کرونا هم همان شیوه نامه‌های اعلامی را باید رعایت کنیم، ویروس مرتباً در حال جهش است و چندین بار این اتفاق افتاده است، اما نباید از این وحشت کنیم، نباید دچار ساده انگاری شویم، این ویروس نشان داد که نباید مغرور جوانی و قدرت خود شویم.

این اپیدمیولوژیست اظهار کرد: سرعت انتشار ویروس انگلیسی زیاد است، اما شدت بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است، خوزستان و مازندران به سمت کنترل بیماری رفته اند و این نشان داده که تنها گزینه روی میز در مواجهه با کرونای جهش یافته رعایت شیوه نامه هاست.

او با تاکید بر اینکه تردد‌ها در مرز‌ها باید کنترل شود گفت: بررسی جولان کرونا در شهر‌های خوزستان نشان داده که تردد‌های خارج از مرز‌ها در شیوع کرونا تاثیر جدی داشته است، مورد یابی فعال و غیر فعال باید گسترش یابد، لذا قرنطینه محله‌ها و شهر‌ها در عدم توسعه اپیدمی تاثیر بسزایی دارد.

در حال حاضر شهر قرمز نداریم

در ادامه سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی گفتگوی تصویری گفت: از ۵ هفته پیش با تاخیر شاهد شروع پیک سوم شدیم و تمام شهر‌های استان قرمز شد، اما در حال حاضر شهر قرمز نداریم، ۸ شهر نارنجی، ۷ شهر زرد و ۷ شهر آبی در استان داریم.

او افزود: در حال حاضر با سیر نزولی پیک سوم مواجه هستیم و میزان ورودی بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده است، روزانه بیش از ۷۰۰ بستری مشکوک به کرونا در استان مازندارن انجام می‌شود، وضعیت به شدت شکننده است.

کرونای انگلیسی در مشهد جریان دارد

در ادامه مهدی قلیان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم نیز گفت: کرونای انگلیسی در مشهد در گردش است و تعدای از موارد مثبت این ویروس مشاهده شده است، ۱۲ شهر کوچک ما آبی هستند، اما اکثر شهر‌های ما زرد هستند.

تقی ریاحی رئیس بیمارستان حضرت رسول تهران هم در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه شاهد افزایش موارد بستری هستیم افزود: تاکنون سه مورد این ویروس شناسایی شده است.

محمد طالب‌پور رئیس بیمارستان سینا گفت: در هفته گذشته تغییر جدی در ورودی بیمارستان نداشتیم، با همکاری مردم و افزایش نظارت‌ها شاهد اتفاق خاصی نیستیم و امیدورام این همکاری ادامه داشته باشد.

رئیس بیمارستان سینای تهران اظهار کرد: ورودی و خروجی بیماران کرونایی در محدوده تحت پوشش این بیمارستان خوشبختانه ثابت است.

فرهاد ابول‌نژادیان رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز اظهار کرد: وضعیت استان خوزستان در پیک سوم و بالا رونده است، امروز و دیروز حدود ۱۰ هزار تست انجام شده است، تیم‌های نظارتی شدید کار می‌کنند و شهر‌های قرمز افزایش پیدا نکرده است، همراهی خوبی با اصناف داریم.

ابول‌نژادیان گفت: ۱۰ تا ۲۰ درصد ورودی بیمارستان‌ها بیشتر است، اما نسبت به هفته گذشته شاهد ثبات نسبی هستیم، موج جدید از شادگان نزدیک مرز شروع شد و این به دلیل پایین بودن رعایت شیوه نامه‌ها بود، اما محدودیت‌ها کمک کرد و رعایت‌ها بیشتر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار