آثار کنگره بین المللی سید مرتضی علم الهدی در قم رونمایی شد

آیین رونمایی از آثار کنگره بین المللی سید مرتضی علم الهدی با حضور تولیت آستان قدس رضوی و وزیر ارشاد در قم برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، صبح امروز در مراسمی با حضور رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، تولیت آستان قدس رضوی و وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی از ۶۰ اثر کنگره بین المللی سید مرتضی علم الهدی رونمایی شد.

 حجت الاسلام مهریزی،دبیر علمی همایش با اشاره به ارسال ۲۲۰ مقاله به دبیرخانه این همایش گفت: در سه مرحله داوری، ۱۴۰ مقاله برگزیده در قالب ده جلد کتاب به چاپ رسید.


 او در ادامه از رونمایی ۶۰ اثر مرتبط با کنگره بین الملی سید مرتضی علم الهدی در این مراسم خبر داد و افزود: ده اثر در معرفی شخصیت سید مرتضی، ده کتاب با موضع مقالات ارائه شده وهمچنین ۴۰ اثر تصحیح شده از آثار علامه در این مراسم رونمایی شد.


مهریزی هدف از برگزاری این همایش را تجلیل شخصیت علمی سید مرتضی علم الهدی بیان کرد و افزود: سید مرتضی در علوم کلام، تفسیر، فقه، حدیث، اصول و ادبیات عرب ازسرآمدان قرن چهارم و پنجم حوزه علمیه بغداد است.

نقش سید مرتضی علم الهدی در نظام سازی معارف اسلامی


آیت الله استادی، رئیس کنگره بین الملی بزرگداشت سید مرتضی علم الهدی هم در این نشست که در موسسه دارالحدیث برگزارشد احیای آثار وتحلیل شخصیت و اندیشه این شخصیت به ویژه در مباحث تاریخی وریشه شناسی را از اهداف این کنگره دانست.


او نقش سید مرتضی علم الهدی در نظام سازی معارف و ارزش‌های اسلامی را کم نظیر بیان کرد وگفت:عقلانیت دینی وتقریب مذاهب اسلامی از ویژگی‌های این شخصیت بود که سعی شد در مقالات هم به آن توجه شود.



 علم الهدی ؛فخر محققان اسلامی


آیت الله جوادی آملی ،از مراجع تقلید در پیام صوتی وتصویری به این همایش، سید مرتضی علم الهدی را فخر محققان اسلامی خواند و از برگزار کنندگان این کنگره تقدیر کرد.


او معرفی چنین شخصیت‌های را ادای دِین به عملکرد آن‌ها در معرفی معارف الهی دانست وگفت: چنین آیین‌های می‌تواند گوشه‌ای از حقوق علمای راستین دین را ادا کند.



 دفاع عقلانی از اصول مذهب شیعه ،شاخصه سید مرتضی علم الهدی


حجت الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی دفاع عقلانی از اصول مذهب شیعه ودین اسلام را از ویژگی‌های مهم شخصیت علمی سید مرتضی علم الهدی بیان کرد وگفت: وارد کردن فقه به عرصه‌های اجتماعی در کنار تاسیس دارالعلم برخی دیگر از خدمات این عالم دینی است.


او بررسی آرای  علمای گذشته را ضروری دانست وافزود: تحول خواهی و زمانه شناسی که از ویژگی‌های شخصیت سید مرتضی است باید امروز هم در حوزه وجامعه نهادینه وپیگیری شود.


تولیت آستان قدس رضوی   پاسخگویی حوزه به نیاز‌های حکومتی وجامعه را از دیگر ضروریات کنونی خواند وگفت: علوم اسلامی با بهره مندی از آثار بزرگان می‌تواند پاسخگوی جامعه ونیاز‌های حکومت باشد.



 تشریح نقش علمای شیعه در حوزه علمیه بغداد پس از غیبت کبری


سید عباس صالحی،وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در این مراسم که به همت ۶۰ پژوهشگر از موسسه علمی دارالحدیث وبنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، نقش علمای شیعه در حوزه علمیه بغداد پس از غیبت کبری را تشریح کرد.


او  افزود: در دوقرن ۴ و ۵ با پا گرفتن مکتب علمی بغدادعلمای شیعه به خوبی توانستند در مقابل هجمه‌ها از عقاید شیعه امامیه صیانت کنند.


صالحی  شکل گیری تفسیر اجتهادی شیعه را اولین بار از حوزه علمیه بغداد دانست وگفت: سید مرتضی، شیخ مفید، شیخ طوسی وبزرگانی در این دوره اقلیتی بودند که اکثریت مخالف آرای تشیع را با مباحث علمی محکم ومتقن به زانو در آوردند.

 

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث هم سید مرتضی علم الهدی را اسوه علم، عمل، اخلاق ومعنویت خواند.


آیت الله محمدی ری شهری همچنین با اشاره به همکاری موسسه علمی پژوهشی دارالحدیث وبنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی لوحی به پاس سپاس به تولیت آستان قدس رضوی اهداکرد.

در ابتدای مراسم بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت سید مرتضی علم‌الهدی که در تاریخ ۲۵ آبان ۹۴ برگزار شده بود، صبح امروز در محل این همایش در قم از سوی حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب قرائت شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.