چرا احساس ناراحتی و تنهایی می‌کنیم؟

همه ما برخی مواقع در زندگی خود احساس تنهایی و ناراحتی می‌کنیم، اما همه این احساسات راه تقابلی دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، احساس تنهایی می‌تواند به صورت گذرا اتفاق بیفد، زیرا هر کسی در دوره‌های مختلف زندگی خود تنهایی را تجربه می‌کند و این به هیچ وجه غیرعادی نیست. با این حال، بعضی از افراد در جایی که همیشه احساس تنهایی و غم می‌کنند، مشکل‌ترند. اگر در زندگی خود برخی از مسائل را پشت سر گذاشته‌اید و احساس می‌کنید تنهایی شما هرگز از بین نمی‌رود، ممکن است بخواهید به این مسئله بپردازید. مشاوره با پزشک می‌تواند اولین قدم مفید باشد. به خواندن ادامه دهید تا با احساس تنهایی و ناراحتی بیشتر آشنا شوید.
بیشتر بخوانید

نداشتن ارتباط اجتماعی

کمبود فعالیت اجتماعی باعث می‌شود فرد احساس تنهایی و ناراحتی کند. اگر احساس تنهایی می‌کنید، منطقی است به این دلیل باشد که فقط به برخی از ارتباطات اجتماعی احتیاج دارید. برخی از افراد به دلیل نقل مکان به منطقه جدید دوستان زیادی ندارند یا ممکن است در ملاقات با افراد جدید مهارت نداشته باشند. انسان موجودی اجتماعی است و اگر مدتی است که آن را نداشته‌اید، طبیعی است که خواستار تماس اجتماعی باشید. در دوران مدرن، آسان است که زندگی خود را بدون دیدن کسی گذرانید. این می‌تواند معضلات اجتماعی را برای افراد ایجاد کند و این امر خصوصاً در مورد افرادی که از خانه کار می‌کنند و ازدواج نکرده‌اند بسیار صدق می‌کند.

اگر بتوانید ارتباط اجتماعی برقرار کنید، ممکن است شرایط را برگردانید. غم و اندوه شما می‌تواند پاسخی طبیعی برای وقت نگذاشتن با دیگران باشد. اگر بیشتر وقت خود را تنها می‌گذرانید احساس تنهایی می‌کنید. اگر علی‌رغم داشتن دیگران در اطراف خود، احساس تنهایی کنید ممکن است طبیعی نباشد. در این حالت، ممکن است لازم باشد مهارت‌هایی را از طریق درمان ایجاد کنید تا بتوانید از تعاملات اجتماعی معنی‌دارتری برخوردار شوید. وجود یک سیستم پشتیبانی مهم است و همه باید یک حلقه کوچک از دوستان داشته باشند که بدون توجه به هر چیزی می‌توانند روی آن‌ها حساب کنند.

چرا احساس ناراحتی و تنهایی می‌کنیم؟

اتفاق بدی افتاد

بسیاری از افراد پس از اتفاق ناگوار در زندگی خود احساس غم و اندوه و تنهایی می‌کنند. به عنوان مثال، شخصی که دوستش دارید ممکن است اخیراً درگذشته باشد. حتی شاید حیوان خانگی خانگی خود را از دست داده باشید. این شرایط از نظر عاطفی روی شما تأثیر می‌گذارد و شما باید قادر به پردازش آن‌ها باشید. اگر وقت خود را برای غصه خوردن یا مقابله با احساسات خود اختصاص ندهید، دیگر نمی‌توانید احساس تنهایی یا غمگین بودن را متوقف کنید. مراجعه به دیگران برای کمک ممکن است بهترین راه برای پاسخ دادن باشد.

گذراندن یک دوران سخت در زندگی می‌تواند احساس تنهایی و ناراحتی در شما ایجاد کند. این درست است که آیا شما ضربه روحی خورده‌اید و همچنین وقتی اوقات استرس‌زایی در محل کار دارید، می‌تواند این اتفاق بیفتد. مقابله با استرس همیشه ساده نیست و حتی گاهی اوقات استرس می‌تواند کمی احساس افسردگی در شما ایجاد کند. اگر به نظر می‌رسد این احساس شما در تمام مدت است، پس شاید مدت‌ها است که به خوبی با استرس کنار نمی‌آیید. دلایل بالقوه زیادی وجود دارد که ممکن است کسی چنین احساسی داشته باشد و خوب است که چیز‌هایی را بپذیرید که برای کمک گرفتن خجالت نمی‌کشید.

شخصی از شما دور شده است

هنگامی که یک شخص نزدیک از فردی دور می‌شود، آن فرد احساس تنهایی می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که والدین فرزندان خود را در دانشگاه می‌بینند و زمانی که دوست شما برای کار به یک کشور دیگر مهاجرت می‌کند. وقایع مهم زندگی مانند این باعث می‌شود که فرد غالباً از حالت عادی غمگین و تنها بماند. اگر معمولاً ناراحت و تنها هستید، احتمالاً باید به دنبال کمک باشید. سلامت روان مهم است و دانستن علت دقیق اندوه شما همیشه به اندازه تشخیص نیاز به کمک مهم نیست. کمک گرفتن برای این نوع افسردگی می‌تواند به معنای تفاوت بین روند درست و ادامه بدتر شدن افسردگی باشد.

مشاجره با دوستان

مشاجره با دوستان می‌تواند باعث شود شما احساس تنهایی و ناراحتی کنید. آیا در برهه‌ای از زمان با یکی از دوستانتان درگیر شده‌اید؟ شاید این شکافی ایجاد کرده باشد که از زمان درگیری نتوانسته‌اید آن را برطرف کنید. اگر دوستان زیادی ندارید، این یک بحث می‌تواند برای شما بسیار مهم باشد. نداشتن دوست برای گفتگو با شما می‌تواند در تنهایی شما نقش داشته باشد و احساس غم و اندوه طبیعی باشد. این امکان وجود دارد که سعی کنید مسائل را برطرف کرده و رابطه خود را با این فرد بهبود بخشید.

شاید تعجب کنید که لجبازی هر چند وقت یکبار مانع جبران خسارت دو نفر می‌شود. حتی بهترین دوستان نیز بعضی اوقات با یکدیگر مشکل دارند و اگر بتوانید اختلاف نظر نداشته باشید، نشان دهنده این است که رابطه شما سالم نیست.

اگر مشاجره با یک دوستتان را در موقعیتی قرار داده است که احساس ناراحتی و تنهایی می‌کنید، در این صورت نگران نباشید. این احتمال وجود دارد که دوست شما نیز به همین ترتیب احساس بدی داشته باشد و این مسئله برای هر دوی شما چیز خوبی باشد.

مشکلات عاشقانه

مشکلات عاشقانه می‌تواند درست مانند هر چیز دیگری که تاکنون ذکر شده است، به تنهایی و ناراحتی منجر شود. در حقیقت، ممکن است در حال حاضر احساس تنهایی کنید، زیرا زندگی شما آنقدر‌ها که دوست دارید عاشقانه نیست. شما می‌توانید دوستان حامی و اعضای مهربان خانواده زیادی داشته باشید و هنوز احساس تنهایی کنید. این را می‌توان از نوعی افسردگی به وجود آورد که ناشی از فقدان رابطه عاشقانه است. اشتیاق به ارتباط عاشقانه با شخص خاصی کاملاً طبیعی است و امکان یافتن ارتباط سخت است.

مواقعی وجود دارد که افراد پس از قطع رابطه با شخصی، دائماً احساس غم یا تنهایی می‌کنند. ممکن است شما در گذشته عشق را تجربه کرده باشید و به دلیل شرایط خاصی آن را از دست داده باشید. از آن زمان دیگر نتوانستید حرکت کنید و این باعث می‌شود که همیشه احساس تنهایی و ناراحتی کنید. هنگامی که نمی‌دانید چگونه به آن نزدیک شوید، مقابله با افسردگی دشوار است. به همین دلیل است که هنگام مقابله با افسردگی لازم است از متخصصان کمک بگیرید.

چرا احساس ناراحتی و تنهایی می‌کنیم؟

درک افسردگی

اگر بیشتر اوقات احساس تنهایی و ناراحتی می‌کنید، پس احتمالاً با نوعی افسردگی درگیر هستید. همانطور که در بالا ذکر شد، افراد معمولاً گاهی غمگین می‌شوند و ممکن است در زمان‌های مختلف نیز احساس تنهایی کنند. با این حال، این احساسات سرانجام منتقل می‌شوند و معمولاً برای مدت طولانی باقی نمی‌مانند. تفاوت یک فرد افسرده با فردی که با افسردگی دست و پنجه نرم نمی‌کند این است که احساسات او همیشه از بین نمی‌روند.

کسی که با افسردگی درگیر است، ممکن است همیشه در سطح زیرین شخصیتش احساس غم و اندوه داشته باشد. افسردگی برای همه متفاوت است و ممکن است تجربه شما متفاوت باشد. فقط مهم است که بدانید افسردگی می‌تواند یک مسئله جدی باشد و شما مجبور نیستید که به تنهایی با آن روبه‌رو شوید.

بسیاری از افرادی که دچار افسردگی هستند حتی اگر افراد دیگری را در اطراف خود داشته باشند، احساس تنهایی خواهند کرد. افسردگی به نوعی بینایی شما را خدشه‌دار می‌کند و باعث می‌شود حتی اگر دلیلی نداشته باشید، احساس ناراحتی کنید. این ممکن است ناامیدکننده باشد، زیرا شما ممکن است بخواهید کار‌های خاصی را انجام دهید، اما احساس خواهید کرد که افسردگی شما را عقب نگه داشته است. به همین دلیل است که باید وقت بگذارید و در مورد تجربیات خود با یک پزشک صحبت کنید. پزشک می‌تواند تعیین کند که با چه نوع افسردگی روبرو هستید و سپس می‌توانید گزینه‌های درمانی را بررسی کنید.

گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا با افسردگی کنار بیایید. مصرف برخی از دارو‌های ضد افسردگی، به تنهایی و افسردگی کمک می‌کند. از دیگر گزینه‌های درمانی می‌توان به حضور در گروه‌های پشتیبانی اشاره کرد. با راهنمایی پزشک می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام گزینه درمانی برای شما بهتر باشد. کاهش علائم افسردگی هنگامی که با هم کار می‌کنید، امکان‌پذیر است. اگر می‌دانید که این غم و تنهایی چیزی نیست که بتوانید به تنهایی از پس آن برآیید، لطفاً منتظر نمانید تا با پزشک خود در مورد کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید، صحبت کنید.

جلسه مشاوره می‌تواند مفید باشد

مشاوره هنگامی مفید است که کسی در تلاش است تا با افسردگی کنار بیاید. احساس تنهایی چیزی است که می‌توانید با کمک یک درمانگر ماهر از پس آن برآیید. شما می‌توانید در مورد افسردگی اطلاعاتی کسب کنید و قادر به پردازش افکار و احساسات خود باشید. احساس تنهایی گاهی طبیعی است، اما ممکن است مواردی وجود داشته باشد که افسردگی شما را به صورت مصنوعی آغشته به احساس تنهایی کند. یک درمانگر می‌تواند مکانیزم‌های مقابله‌ای را به شما بیاموزد و همچنین شما را با کسی آشنا می‌کند که می‌توانید هر وقت احساس تنهایی یا آسیب‌پذیری کردید، با او تماس بگیرید.

اگر می‌خواهید احساس بهتری داشته باشید، مشاوره می‌تواند یک راه حل کامل باشد. اگر می‌خواهید بدون خارج شدن از خانه کمک بگیرید، حتی می‌توانید به درمان آنلاین بپردازید. برای برخی از افرادی که با تنهایی و غم و اندوه سر و کار دارند، راحت‌ترین راه برای دریافت کمک است. این یک گزینه درمانی مقرون به صرفه است که توانسته است به بسیاری از افراد در شرایط مشابه کمک کند. هم درمان سنتی و هم درمان آنلاین گزینه‌های درمانی بسیار خوبی هستند که می‌دانید هر وقت آماده شدید می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید.


بیشتر بخوانید


ترجمه از فاطمه میرزایی دخت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار