عظمتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۱۰۰ درصد ظرفیت دانشگاه شهید رجایی در اختیار آموزش و پرورش است

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با تاکید بر اجرای ماموریت‌ها برای پاسخگویی به نیازهای آموزش و پرورش گفت: تمام ظرفیت دانشگاه در اختیار وزارت متبوع است.

حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه این دانشگاه از ماموریت اصلی خود خارج شده است، اظهار کرد: ماموریت ما تربیت دبیر فنی است و بر این اساس تمام ظرفیت خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار دادیم.

او با اشاره به اینکه از اول دهه ۹۰ تاکنون ظرفیت دانشگاه ۵ برابر شده است، گفت: در شرایط فعلی حتی ظرفیت تحصیلات تکمیلی دوره روزانه به تربیت معلم برای تامین نیاز آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به اقداماتی که این دانشگاه برای تحقق ماموریت‌های خود متناسب با برنامه‌های آموزش و پرورش دارد، گفت: پنج ماموریت برای دانشگاه در نظر گرفتیم که شامل تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش، پاسخگویی به نیاز‌های پژوهش و فناوری جامعه و به خصوص نظام تعلیم و تربیت، نقش دانشگاه به عنوان یک اتاق فکر برای وزارت آموزش و پرورش در حوزه فنی و حرفه‌ای، افزایش تنوع فعالیت های فرهنگی  اجتماعی از لحاظ کمیت و کیفیت و پاسخگویی به استانداردهای آموزش عالی است.

او در تشریح محور‌های انجام شده بیان کرد: در مورد گزینه اول به استناد آمار و ارقام موجود و براساس سیاستگذاری‌های اعمال شده تمام ظرفیت پذیرش دانشگاه در دوره کارشناسی برای رفع نیاز آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به تشریح محور دوم این ماموریت پرداخت و گفت: در این مورد رویکرد دانشگاه حل مسائل نظام تعلیم و تربیت با پشتوانه پژوهشی است به گونه‌ای که به عنوان بازوی پژوهشی وزارت آموزش وپرورش با بخش‌های مختلف چندین پروژه ملی را در دستور کار خود دارد و از جمله آن می‌توان به انجام طرح ملی بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان در علوم پایه، طرح ملی کنترل چاقی دانش آموزان (کوچ)، همکاری با سازمان نوسازی مدارس کشور، پیمایش ملی در مورد گرایش به رشته‌های علوم پایه و ... اشاره کرد.

او اضافه کرد: آیین نامه‌های ارتقا و پژوهانه را نیز با رویکرد حل مسائل آموزش و پرورش مورد تجدید نظر قرار داده است.

به گفته عظمتی دانشگاه به عنوان اتاق فکر وزارت متبوع در زمینه رصد و پایش موانع، نیاز‌ها و توانمندسازی نیرو‌های انسانی تحت تعلیم خود  در خصوص بازنگری مستمر در خصوص دروس صلاحیت معلمی و کارورزی‌ها بوده است.

تدوین رشته‌ای جدید برای توجه به مدیریت هنرستان‌ها

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ادامه داد: بر این اساس  رشته تحصیلی مدیریت آموزشگاهی هنرستان‌ها در مقطع کارشناسی ارشد را هم در دانشگاه برای اولین بار ارائه کردیم که مصوب شورای عالی آموزش عالی است البته رشته‌های دیگری مورد توجه داریم که هنوز تصویب نشده است.

او بر افزایش تنوع و کمیت و کیفیت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی هم تاکید کرد و گفت: بر این اساس سال پیش بزرگترین کاروان راهپیمایی اربعین را داشتیم که می‌تواند مصداقی از تحقق این ماموریت باشد.

عظمتی با اشاره به پاسخگویی به استاندارد‌های آموزش عالی بیان کرد: ترمیم نسبت استاد به دانشجو، بهبود هرم مرتبه علمی اساتید، توسعه سرانه‌های فضاها و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی از جمله فعالیت‌هاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار