گزیده اخبار آموزش و پرورش در هفته گذشته؛

از روند پیشرفت لایحه جدید رتبه‌بندی معلمان تا آمار محرومیت دانش‌آموزان از «شاد»

اطلاع‌رسانی درباره رتبه بندی معلمان و محرومیت دانش‌آموزان از دسترسی به شاد از جمله مهم‌ترین رویداد‌ها در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره  «۵۳ درصد دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان از «شاد» محرومند»، «لایحه رتبه‌بندی معلمان حداکثر تا آخر هفته آینده به مجلس می‌‌رود» و «برگزاری مشروط آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی برای سال تحصیلی آینده» سپری شد.

لایحه رتبه‌بندی معلمان حداکثر تا آخر هفته آینده به مجلس می‌‌رود

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: قرار بود در دولت تا آخر بهمن رتبه‌بندی را تصویب کنیم و توافقات انجام شد؛ این موضوع در دستور کار دولت است و حداکثر تا آخر هفته آینده لایحه رتبه‌بندی را به عنوان یک مطالبه به حق معلمان به مجلس می‌فرستیم.

به گفته جهانگیری راه‌اندازی شبکه شاد توسط آموزش و پرورش و با همکاری صداو سیما کمک بزرگی به تعطیل نشدن مدارس کرد و آنچه الان بسیار مهم است، پوشش تحصیلی و دسترسی به ابزار لازم برای آموزش مجازی است که خیلی از فرزندان ما به آن دسترسی ندارند.

جهانگیری تصریح کرد: مطمئن هستم آموزش و پرورش برای این موضوع حتماً فکر می‌کند تا راهکار بیاید که دانش‌آموزان بی‌بضاعت تحت پوشش قرار گیرند.

برگزاری مشروط آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی برای سال تحصیلی آینده

عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره زمان برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: دانش آموزان پایه نهم برای حضور در مدارس متوسطه دوم نمونه دولتی ملزم به شرکت در آزمون و موفقیت در آن هستند و این تنها راه قانونی حضور در این مدارس است.

سلطانیان اظهار کرد: سعی داریم تا پیش از پایان سال بخشنامه آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی متوسطه دوم را ابلاغ کنیم و آزمون هم سال آینده برگزار خواهد شد.

۵۳ درصد دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان از «شاد» محرومند

محمدحسین کفراشی، رئیس مرکز ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ٨۵ درصد از دانش آموزان در شبکه شاد فعال هستند؛ از این میزان سیستان و بلوچستان با ۴۷ درصد کمترین و قم با ٩٣ درصد بیشترین پوشش تحصیلی را دارند.

او افزود: ۶٧ درصد دانش آموزان به دلیل نداشتن تجهیزات، ٩ درصد به دلیل اشکال فنی اتصال، ٨ درصد نبود پهنای باند اینترنت و ١۶ درصد به دلایل دیگر احراز هویت نشدند.

کفراشی گفت: برای دسترسی به تبلت براساس طرح هدایت در حال تامین تجهیزات هستیم و اکنون بیش از ٢٠٠ هزار تبلت تهیه شده است.

برگزاری اردوهای نوروزی مطالعاتی در چه شرایطی امکان پذیر است؟

سعید صالح مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی درباره فعالیت آموزشگاه‌های علمی برای برگزاری اردو‌های نوروزی به ویژه برای داوطلبان کنکور اظهار کرد: با توجه به شرایطی که استان‌ها و شهر‌های مختلف کشور از لحاظ شیوع بیماری کرونا دارند ستاد ملی کرونا مشاغل را دسته بندی کرده است و شرایط فعالیت آموزشگاه‌ها و مدارس هم به تبع آن تعیین تکلیف شده اند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی تصریح کرد: البته برگزاری اردو‌های نوروزی صرفاً برای آموزشگاه‌ها و مدارس در صورتی بدون مانع خواهد بود که به صورت دوره‌های ویژه آموزشی و پرورشی برنامه‌ریزی برای دانش آموزان انجام شود، اما چنانچه مدرسه قصد برگزاری اردو‌های مسافرتی و دوره‌های آموزشی را داشته باشد این موضوع باید طبق شرایط و مقررات حاکم بر اردو‌های دانش آموزی مورد توجه قرار گیرد.

صالح اضافه کرد: در شرایط کرونا برگزاری چنین اردوهایی ممنوع است و برگزاری اردوهای مطالعاتی برای داوطلبان کنکور یا دوره‌های ویژه آموزشی در ایام نوروز با رعایت مصوبات ستاد ملی کرونا در این شرایط بدون مجوز خواهد بود.

محتوای کتاب درسی تنها عامل موفق نبودن در آزمون تیمز نیست

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره علل موفق نبودن دانش آموزان ایرانی در آزمون‌های بین المللی و اخیرا در آزمون تیمز اظهار کرد: آزمون تیمز وضعیت خوبی از نظام تعلیم و تربیت ایران نشان نمی‌دهد و باید آن را باور کنیم، اما علل این نتیجه حقیقتا فقط کتاب‌های درسی نیست.

او ادامه داد: اینکه قضیه را به سمت کتاب‌های درسی سوق دهیم و بگوییم محتوای کتاب‌های درسی علوم و ریاضی یا در آزمون پرلز کتاب‌های زبان آموزی باعث شده اند که ما این عقب افتادگی‌ها را داشته باشیم این نگاه قطعا نگاه ناصحیح است.

عدالت جنسیتی در ساخت مدارس رعایت شود

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: باید موضوع مدرسه‌سازی را با هوشمندسازی نظام آموزشی کشور بیشتر سازگار‌تر کنیم، نگاه سنتی نگاه خوبی است که مدرسه را به عنوان سازه بسازیم، اما امروز هوشمندسازی مدارس اتفاق مهمی است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده رئیس جمهور خطاب به خیرین مدرسه‌ساز بیان کرد: باید در ساخت مدرسه عدالت جنسیتی را در نظر بگیریم، یعنی دختران ما در آموزش از سهم مساوی برخوردار باشند و این موضوع لحاظ شود تا دختر بازمانده از تحصیل نداشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار