درمان‌های خانگی ساده، اما موثر در تسکین فوری پا درد

درد پا ارمغان زندگی پرمشغله این روزهای افراد است که می‌توان گاهی با چند راهکار خانگی ساده، به راحتی آن را تسکین داد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، پا یکی از فعال‌ترین اعضای بدن است و در طول روز کار‌های زیادی انجام می‌دهد و به سختی استراحت می‌کند، اما در عوض بیشتر ما بسیار کم به آن توجه می‌کنیم. همیشه وقت زیادی را به مراقبت از پوست صورت و مو‌های خود اختصاص می‌دهیم، اما مراقبت از پا‌ها را فقط زمانی شروع می‌کنیم که دچار درد شویم و این واقعا بد است، زیرا پا‌ها از اعضای مهم بدن هستند که در پایان یک روز شلوغ به حداکثر مراقبت نیاز دارند.

به عبارت دیگر ما باید مراقبت بیشتر از آن‌ها را شروع کنیم و با انصراف از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و سایر کفش‌های ناراحت کننده که عوارض جانبی زیادی دارند، شکنجه آن‌ها را متوقف کنیم و اگر به هر طریقی به پاهایمان آسیب رساندیم، باید سریعا دست به کار شده و منتظر بدتر شدن اوضاع نباشیم.

به غیر از حوادث، جراحات یا مشکلات سلامتی، درد پا ممکن است به دلیل عدم مراقبت یا به دلیل دیگری باشد که می‌توانید به راحتی از آن جلوگیری کنید؛ بنابراین در اینجا قصد داریم توجه شما را به برخی از دلایل عمده درد پا جلب کنیم؛ پوشیدن کفش پاشنه بلند که فشار زیادی به انگشتان پا وارد می‌کند، اضافه وزن، آرتروز، ورم کف پا، دیابت، بارداری، فعالیت‌های ورزشی یا تمرینات با ضربه زیاد، پینه، میخچه، زگیل، ناخن‌های بلند، دارو‌هایی که تورم پا به عنوان یکی از عوارض آن است و پوشیدن کفشی که مناسب شما نباشد از عوامل مهم درد پا هستند.

بسیاری از ما ممکن است برای رهایی از درد پا به مسکن‌ها و دارو‌های شیمیایی مراجعه کنیم که همانطور که می‌دانید عوارض زیادی دارند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید درمان‌های خانگی متعددی وجود دارند که می‌توانند در تسکین درد پا بسیار موثر باشند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

نمک اپسوم

نمک اپسوم به نام سولفات منیزیم نیز شناخته می‌شود و به لطف وجود منیزیم در آن دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده است که در درمان درد‌ها بسیار مفید است. در واقع نمک اپسوم آنقدر موثر است که نه تنها در درمان درد پا بلکه در تسکین درد عضلانی، اسپاسم و سایر درد‌ها نیز استفاده می‌شود.

نحوه استفاده

در اینجا به حدود ½ فنجان نمک اپسوم و یک کاسه آب گرم نیاز دارید. شما باید نمک را به آب گرم اضافه کنید. آن را خوب مخلوط کنید تا نمک خوب حل شود. اکنون پای خود را در آن قرار داده و اجازه دهید حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. اگر این روند را به صورت روزانه تکرار کنید، خیلی زود از درد پا خلاص خواهید شد.


کمپرس گرم و سرد

مورد بعدی در لیست درمان‌های خانگی برای درد پا، کمپرس گرم و سرد است. این یک ترکیب عالی است و نتایج بسیار خوبی دارد؛ در حالی که کمپرس گرم به بهبود گردش خون در پای شما کمک می‌کند، کمپرس سرد با بی‌حس کردن ناحیه آسیب دیده در کاهش درد و تورم بسیار موثر است.

کمپرس

نحوه استفاده

برای این کار شما فقط به یک بطری آب گرم و بسته یخ نیاز دارید. در ابتدا بطری آب گرم را روی ناحیه آسیب دیده پا قرار دهید. حدود ۵-۱۰ دقیقه آن را نگه دارید، سپس آن را برداشته و کیسه یخ را روی همان قسمت قرار دهید. اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه بماند. این کار را ۲-۳ بار تکرار کنید. این یک درمان بسیار خوب است و استفاده از آن هر زمان که دردی در پا احساس می‌کنید، باعث تسکین فوری می‌شود.

روغن اکالیپتوس

روغن‌ اکالیپتوس واقعا محبوبیت زیادی پیدا کرده‌ است؛ چرا که آن‌ در درمان آکنه و کاهش وزن تا تسکین سرما خوردگی و سرفه و بسیاری از موارد دیگر موثر واقع می‌شود و اکنون می‌توانید از این روغن برای درمان درد پا نیز استفاده کنید. روغن اوکالیپتوس ماهیت ضد درد و ضد التهابی دارد که آن را در درمان درد پا ایده آل می‌کند.

نحوه استفاده

یک لگن بزرگ پر از آب گرم بردارید. حدود ۱۰ قطره روغن اکالیپتوس را به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کرده و سپس حدود ۱۰-۱۵ دقیقه پا را در محلول خیس کنید. اگر این روش درمانی را حدود ۱-۲ بار به صورت روزانه تکرار کنید، بهبود‌های بسیار سریع و قابل توجهی در درد خود مشاهده خواهید کرد.

روغن نعناع

علاوه بر روغن اکالیپتوس، روغن دیگری که می‌توانید به عنوان درمانی برای درد پا استفاده کنید، روغن نعناع است. به دلیل وجود منتول، روغن نعناع دارای خواص ضد التهابی است که به نوبه خود در درمان هر نوع درد از جمله درد پا بسیار مفید است. در واقع خواص ضد التهابی این روغن نه تنها باعث تسکین درد می‌شود بلکه در از بین بردن قرمزی و تورم نیز بسیار موثر است.

نعنا

نحوه استفاده

روند استفاده از روغن نعناع مانند روغن اکالیپتوس است. در یک کاسه بزرگ پر از آب داغ، حدود ۱۰-۱۲ قطره روغن نعناع ریخته و مخلوط کنید. سپس ۱۰-۱۵ دقیقه پای خود را در آن خیس کنید. مرتبا این کار را انجام دهید تا زمانی که از کاملا از درد راحت شوید.

زنجبیل

زنجبیلی که هنگام پخت و پز استفاده می‌کنید در درمان درد پا بسیار موثر است. زنجبیل به دلیل داشتن آنزیم زینگ بیین در آن، دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است؛ بنابراین وقتی از داروی زنجبیل استفاده می‌کنید، به سرعت شاهد کاهش تورم و درد خواهید بود.

نحوه استفاده

آب داغ را در یک فنجان ریخته و سپس مقداری زنجبیل خرد شده را به آن اضافه کنید و پس از حدود ۵-۱۰ دقیقه آن را صاف کنید. حالا می‌توانید کمی عسل در چای زنجبیل اضافه کرده و قبل از سرد شدن آن را میل کنید. این چای را روزانه ۳ بار بنوشید، تا دردتان کاملا تسکین یابد. در واقع زنجبیل تنها یک مسکن طبیعی نیست بلکه چندین فواید دیگر برای سلامتی نیز دارد؛ بنابراین حتی اگر آن را در روز‌های عادی بنوشید، به شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی متناسب و سالم بمانید.

دانه خردل

بذر خردل قطعا شایسته ذکر در لیست دارو‌های خانگی برای درمان راحت درد پاست. دانه خردل مملو از مواد مغذی حیاتی است که ماهیت آن را ضد التهاب می‌کند از این رو استفاده از آن در قسمت آسیب دیده برای تسکین درد بسیار موثر است. مطالعات نشان داده است که دانه خردل در برابر التهاب، تورم و حساسیت موثر است بنابراین می‌توانید به راحتی از آن برای درمان درد پا نیز استفاده کنید.

خردل

نحوه استفاده

در یک لگن پر از آب داغ، دانه‌های خردل خرد شده را اضافه کنید؛ سپس پای آسیب دیده خود را در مخلوط قرار داده و حدود ۱۰-۱۵ دقیقه نگه دارید. اگر این فرآیند را ۱-۲ بار به طور منظم تکرار کنید، می‌توانید درد پا را کاهش دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده کاملا محبوب است و به دلیل ویژگی‌های ضد التهابی، خنثی کننده و تسکین دهنده، به طور گسترده‌ای در درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. همه این خواص در درمان درد پا بسیار مطلوب هستند، بنابراین جوش شیرین یک داروی درمانی موثر است که باید آن را امتحان کنید.

نحوه استفاده

آب داغ را در یک لگن بریزید و سپس حدود نیمی از فنجان جوش شیرین را به آن اضافه کنید. این دو ماده را خوب مخلوط کرده و اطمینان حاصل کنید جوش شیرین کاملا حل شده است. اکنون پای آسیب دیده خود را در این مخلوط قرار داده و اجازه دهید حدود ۱۵-۲۰ دقیقه بماند. انجام یک بار این کار به صورت روزانه باعث تسکین سریع درد پا می‌شود.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

برچسب ها: پا درد ، درمان خانگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار