معاون وزیر صمت در اصفهان:

در۱۱ ماه گذشته ۱۳۰ میلیون تن کالا به خارج از کشور صادر شد

حمید زادبوم گفت:در۱۱ ماه گذشته ۱۳۰ میلیون تن کالا به خارج از کشور صادر شد که به لحاظ ارز ۱۱ درصد کاهش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، معاون وزیر صمت و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران دیشب در نود و نهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و آیین تجلیل از صادرکنندگان استانی در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان که با حضور رئیس دفتر رییس جمهوری برگزار شد با بیان اینکه امسال واردات رقابتی ۱۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد، گفت: در۱۱ ماه گذشته، ۱۳۰ میلیون تن کالا صادر شد که به لحاظ ارز ۱۱ درصد کاهش نسبت به پارسال را نشان می‌دهد.

حمید زادبوم افزود: صادرکنندگان سال گذشته با وجود تحریم‌ها و شیوع کرونا ۴۱.۳ میلیارد دلار صادرات انجام دادند و امسال ۳۱.۲ میلیارد دلار ارز برگشتی به کشور داشتند.

او با بیان این که صادرکنندگان از جمله نخستین کسانی هستند که از تحریم‌ها آسیب دیده اند، گفت: از ۲۲ فروردین ۹۷ که تعهدات ارزی برقرار شد تا پایان دی امسال حدود ۵۷ میلیارد یورو ارز باید به کشور باز می‌گشت که از این میزان ۴۱ میلیارد یورو بازگشته است.

معاون وزیر صمت و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران، اصفهان را از جمله استان‌های موفق در این زمینه اعلام و اضافه کرد: اصفهان ۸۷ درصد ایفای تعهدات ارزی داشته و یکی از استان‌های موفق در این زمینه است، زیرا بیشتر صادرکنندگان آن تولیدکننده هستند.

او افزود: بیش از ۹۰ درصد از افرادی که تعهدات ارزی خود را ایفا کردند هم تولیدکننده و هم صادرکننده بودند.

زادبوم اضافه کرد:از ابتدای امسال تاکنون ۳۴.۳ میلیارد دلار واردات صورت گرفته که ۱۵ درصد یعنی ۳۰.۸ میلیون تن کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: از ۳۰.۸ میلیون تن واردات به ارزش ۳۴.۳ میلیارد دلار، ۲۱.۴ میلیون تن واردات کالای اساسی به کشور بوده است.
به گفته او طی ۲ سال اخیر کالای بی رویه وارداتی به کشور نداشتیم.

او درپایان با بیان اینکه بخشی از مشکلات کشور ساختاری است یعنی ساختار اقتصاد آن ایراداتی دارد که باید برطرف شود. گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره فرمودند برخی از مشکلات اقتصادی ما ساختاری است از این رو یکی از اقدامات حل مشکلات ساختاری، زیرساختی و تجارتی است.

در این آیین از ۲۵ صادر کننده نمونه استانی،۶ نمونه ملی و ۲۰ نمونه قابل تقدیر و یک نمونه ممتاز در بخش‌های خدمات، تولید و بازرگانی قدردانی شد.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از۱۰هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۲۰۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور است.

سهم اصفهان در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی ۸ درصد و رتبه این استان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن اول و از نظر ذخایر. معدنی، دوم است.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.