نخود ممقان ثبت ملی شد

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی از ثبت ملی فرآوری نخود ممقان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، نیرومند اسکویی  مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی در بازدید از کارگاه‌های فرآوری نخود در ممقان گفت: یکی از وظایف و رسالت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جهت توسعه خوشه‌ها و شبکه‌های کسب و کار در قالب برنامه‌های حمایتی حوزه صنایع کوچک و متوسط است.

او گفت: سازمان متبوع به عنوان تنها نهاد پیاده‌سازی برنامه‌های توسعه خوشه‌های کسب و کار از طریق شرکت‌های تابعه استانی اقدام به این موضوع می‌کند.

او گفت: در حال حاضر تعداد ۴۱ خوشه کسب و کار در استان آذربایجان شرقی شناسایی شده و از این تعداد هشت خوشه عملیاتی و تحویل نهاد فراگیر شده است.

نیرومند افزود: پنج خوشه کسب و کار شامل خوشه صنایع چوبی و مبلمان شهرستان مرند، خوشه تجهیزات نفت و گاز تبریز، خوشه فرش و تابلو فرش تبریز، خوشه نخودچی ممقان و خوشه حوله بافی تبریز که در سال ۹۸ به عنوان خوشه برتر کشوری انتخاب و موفق به اخذ تندیس و لوح از دست معاون اول رئیس‌جمهور شد نیز در مرحله اجرایی است.

او با بیان این‌که خوشه نخودچی ممقان یکی از خوشه‌های فعال استان است، گفت: در سال ۹۷، پروژه توسعه خوشه نخودچی ممقان اجرایی شد و حدود ۱۳۰۰ کارگاه نخود پزی در ممقان سالانه بیش از ۸۰ هزار تن نخودچی آجیلی را فرآوری و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌کند.

او گفت: بیش از ۹۵ درصد نخودچی آجیلی کشور در بخش ممقان تولید می‌شود که ۴۰ درصد محصول فرآوری شده به مصرف داخلی رسیده و ۶۰ درصد مابقی به کشور‌های اروپایی ،خاورمیانه و آمریکای لاتین صادر می‌شود.

او افزود: یکی از برنامه‌های عمل خوشه نخودچی ممقان ثبت ملی فرآوری نخود ممقان بوده که خوشبختانه با تلاش‌ها و حمایت‌های انجام گرفته توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان و فعالان خوشه از جمله اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و اتحادیه نخود پزان ممقان، نخودچی ممقان موفق به قرارگیری در فهرست آثار ملی ایران شد.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: نخود ممقان ، ثبت ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار