ترکیه: سامانه اس-۴۰۰ موضوعی ملی است

وزیر دفاع ترکیه با اعلام اینکه اقدامات آمریکا درباره پروژه جنگنده‌های اف-۳۵ مغایر با هم‌پیمانی دو کشور در ناتو است، تاکید کرد سامانه روسی اس-۴۰۰ موضوعی ملی است.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه الجزیره، وزیر دفاع ترکیه تاکید کرد بهره گیری از سامانه اس-۴۰۰ روسیه موضوعی ملی و مستقل از سامانه‌های ناتو است.

حلوصی آکار روز جمعه در اظهاراتی اعلام کرد: سامانه اس-۴۰۰ موضوعی ملی است و ما به طور مستقل از سامانه‌های ناتو، از آن استفاده خواهیم کرد.

وزیر دفاع ترکیه محدودیت‌های تعیین شده از سوی دولت آمریکا در خصوص پروژه جنگنده‌های اف-۳۵ را مغایر با روحیه ائتلاف دو کشور در ناتو ارزیابی کرد.

او پیشتر در مصاحبه‌ای گفته بود دولت ترکیه آماده است برای آرام کردن تنش‌ها در خصوص پرونده سامانه موشک‌های اس ۴۰۰ که روابط میان دو کشور متحد ناتو (آمریکا و ترکیه) را خدشه دار می‌کند، از این موشک‌ها استفاده نکند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا در جریان نشستی مطبوعاتی گفت موشک‌های اس ۴۰۰ روسیه با تجهیزات ناتو مغایرت دارد، امنیت فناوری ناتو را تهدید می‌کند و مطابق با تعهدات ترکیه به عنوان عضو ناتو نیست. به همین منظور از ترکیه می‌خواهیم از داشتن این موشک‌ها صرف نظر و از آن‌ها استفاده نکند.

ترکیه بعد از ناکامی آنکارا و واشنگتن در زمان دولت باراک اوباما برای توافق به منظور خرید سامانه آمریکایی «پاتریوت»، اقدام به خرید اس-۴۰۰ روسیه کرد. از آن زمان مقام‌های ترکیه بدون توجه به هشدار‌ها و تهدید‌های مکرر آمریکا با بستن توافقی ۲.۵ میلیارد دلاری خرید اس-۴۰۰ را از روسیه پیش برده اند.

در آخرین هفته‌های باقی مانده از دولت دونالد ترامپ، آمریکا تحریم‌هایی را علیه ترکیه در پرونده اس-۴۰۰ اعمال کرده بود. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نشان داد که دولت بایدن و ترامپ درباره این پرونده اختلافی بین آمریکا و ترکیه اشتراک نظر دارند. مقام‌های ترکیه ضمن رد مواضع و تهدید‌های آمریکا درباره خرید اس-۴۰۰ اعلام کرده‌اند که این اقدام به منظور تقویت توان دفاعی این کشور صورت گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار