توجه به بهداشت دهان و دندان از سن ۴۰ سالگی اهمیت بیشتری دارد

با توجه به اینکه افزایش سن باعث می‌شود سلول‌ها قدرت ترمیم کمتری داشته باشند، بنابراین لازم است که از سن ۴۰ سالگی به بعد افراد به بهداشت دهان و دندان توجه بیشتری داشته باشند تا از تحلیل لثه‌ها جلوگیری شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  یک جراح دندان پزشک با بیان اینکه بیماری‌های لثه معمولا در سنین بالا به شکل مزمن بروز می‌کند و استخوان دندان قدرت خود را از دست می‌دهد، گفت: تغییر رنگ بافت لثه از صورتی مرجانی به سمت قرمز تیره پرخون، تغییر بوی دهان، تشکیل بافت سفت اطراف دندان، تحلیل و پایین رفتن استخوان اطراف دندان، خونریزی (هنگام مسواک زدن و خوردن مواد غذایی محکم) از نشانه‌های تحلیل رفتن لثه است.

 افشین کاووسی افزود: پس از مصرف موادغذایی شیرین، توسط باکتری‌ها بر روی دندان سموم و اسید‌هایی ایجاد شده که در واقع این اسید‌ها باعث از بین رفتن مینای دندان و ایجاد پوسیدگی می‌شود، همچنین سموم و توکسین‌ها سبب از بین رفتن بافت نگهدارنده دندان یعنی استخوان و بافت نرم اطراف دندان (لثه) می‌شود.

او بیان کرد: رشد و نمو سلولی در جنین و تا دو سال اول زندگی زیاد است و سلول‌ها به شدت تکثیر می‌شوند، به همین دلیل اگر زخم یا شکستگی در بدن ایجاد شود با سرعت بیشتری ترمیم می‌شود، اما به مرور زمان این تکثیر سلولی کاهش پیدا می‌کند، رشد لثه نیز به همین صورت است و در میانسالی این بافت به سختی ترمیم می‌شود.

این جراح دندانپزشک اظهار داشت: در جوانی ممکن است مسواک زدن مرتب نباشد و مراقبت‌ها با حسایت کمتری انجام شود، اما باز هم واکنشی از لثه‌ها نداریم، اما از سن ۴۰ سال به بعد مشکلات و بیماری‌های لثه بروز پیدا می‌کند و استخوان دندان قدرت خود را از دست می‌دهد.

کاووسی افزود: جِرم گرفتگی، بهم خوردگی ردیف دندان ها، بهم فشردن دندان ها، مصرف بعضی از دارو‌ها و پرتو درمانی، کمبود ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C، وجود بعضی از بیماری ها، سوءتغذیه و افزایش سن در بیماری‌های لثه موثر است.

او گفت: درست مسواک زدن دندان ها، کشیدن نخ دندان، استفاده از دهانشویه، تغذیه سالم و مراجعه دوره‌ای به دندانپزشک از راه‌هایی است که برای پیشگیری از بیماری‌های لثه توصیه می‌شود.
انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار