باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

راه‌اندازی کمپین نمایشی در روز‌های پایانی شورای شهر/ لایک کنید تا آرزویتان برآورده شود!

راه اندازی کمپین آرزو‌ها در ماه‌های پایانی فعالیت شورای شهر پنجم آن هم بدون ابزار لازم اقدامی عجیب از سوی اعضای این شورا بود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آبان ماه سال ۹۸ بود که خبری به گوش همگان رسید، خبری که نمی‌توان تشخیص داد واقعیت دارد یا تنها شوخی مسئولان با شهروندان تهرانی است، شهروندانی که در این چند سال اخیر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند، به طوری که تأمین معیشت، اشتغال، تحصیل و... برایشان بیشتر شبیه یک آرزوی دست‌نیافتنی شده است، اما گفتیم آرزو! تا یادمان نرفته بگذارید بگوییم اصل خبر چه بود؟!

خبر از راه‌اندازی یک پویش تحت عنوان، «پویش شهروندی آرزو‌های تهران» بود که مقرر شده بود پایتخت‌نشینان آرزو‌های خودشان را در سامانه‌ای ثبت کنند تا مسئولان شهری به داد آن‌ها برسند، البته فکر نکنید هر آرزویی قابل تحقق برای آن‌ها است، خیر! برای آرزو هم شرایطی گذاشته بودند، یکی از این شرایط این بود که آرزو‌ها نباید شخصی باشند، باید قابل اجرا و در ارتباط با محله باشند، البته در قالب همسایگی هم بگنجد، تحقق آرزو را هم گفته بودند که ظرف ۴۵ تا ۲ ماه انجام می‌شود، اما باید گفت: به عمل کاربرآید به سخندانی نیست!

///

مبدع این طرح یکی از اعضای شورای شهر پنجم، زهرا نژاد بهرام بود که با این اقدام حاشیه‌هایی را برای خود ایجاد کرد؛ در این پویش آرزوهای کاربران از تعادل خاصی برخوردار نبود و به نوعی انگار تنها به پویش درد و دل مردمی تبدیل شده بود، برای مثال کاربری نوشته بود: تهران شهر آرزوها؟ دقیقاً کدام آرزو؟ آلودگی، ترافیک، بی فرهنگی، حاشیه نشینی، تورم، تکدی‌گری، مهاجرت پذیری لجام گسیخته و… سال‌ها است با ایجاد همین جذابیت‌های دروغین سیل مهاجرت به این شهر را راه انداختید  و حتی خود تهرانی‌ها از شهر آرزوهای شما فراری هستند.

دیگری معتقد بود: آخرین دستاورد شورای پنجم: با هم برای هم آرزو کنیم… اینکه در اواخر دوره، وظایف ذاتی مدیریت شهری را با منت به اسم آرزو به خورد شهروندان دهیم خجالت آور است. نگذارید تهران و رأی‌دهندگانش مضحکه عام و خاص شوند؛ البته در این میان فردی هم برای تهران آرزوی آرامش کرده بود!

نکته جالب اینجاست که مسئولان شورای شهر با وجود این وضعیت و ناراحتی مردم از این شرایط، اقدام به مرحله دوم این پویش هم کردند، زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت که گام دوم این پویش قرار بود در منطقه امیرآباد اتفاق بیفتد که با چند اتفاق همزمان شد از جمله حوادث آبان ماه، قطعی اینترنت، شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی و در ادامه هم بحران کرونا پیش آمد که سبب شد اجرای آن با مشکلاتی روبرو شود؛ او معتقد است در گام نخست این پویش که در محله یوسف آباد عملیاتی شد آرزوهایی که بیشترین لایک را خوردند بر اساس نیازهای منطقه و بررسی‌های شهرداری بودند، تبدیل به پنج پروژه شهری شدند.

آرزو‌های بربادرفته پایتخت‌نشینان زیر چتر تدبیر مسئولان/توسط یک کمپین به آرزوی خود برسید البته با شرط و شروطها!

لایک بیشتر؟ مگر آرزوهای مردم همچون بارگذاری پست در شبکه‌های اجتماعی است که هر کدام از آن‌ها بیشتر لایک بخورند برآورده شوند؟ آیا این یک کمپین نمایشی برای روزهای پایانی شورای شهر است؟ سوالی ایجاد می‌شود مبنی بر اینکه چرا این کمپین همچون اقدامات دیگر مدیریت شهری فراموش شد، اما حالا که شورای شهری‌ها روزهای پایانی کار خود را سپری می‌کنند، مجددا این طرح بر سر زبان‌ها افتاده است؟ 

به نظر می‌رسد رساندن جامعه به نشاط جمعی و امیدواری از وظایف شورای شهر است، اما در ابتدا باید زیرساختی برای شرکت در این پویش فراهم می‌شد و پس از آن توقع داشت که نفرات بیشتری در این پویش شرکت کنند تا جایی که ما مطلع هستیم این پویش با مشکل سایت نیز روبرو بوده است و حتی ابتدایی ترین ابزار برای شهروندان مشتاق شرکت در این پویش فراهم نبوده است.

افزون بر این، در فضای مجازی هم انتقادات و حتی اعتراضاتی نسبت به این کمپین شکل گرفته و بیشتر کاربران بر این باورند که این حرکت‌ها تنها جنبه تبلیغات انتخاباتی دارد و تبلیغاتی زودهنگام که بر اساس قانون ممنوع است، آیا پس از سه سال و نیم کار کردن در شورا، حالا باید به فکر استخراج آرزوهای شهروندان باشیم؟ به نظرتان کمی دیر نیست؟ همچنین نژاد بهرام معتقد است موضوع پویش آرزوهای تهران اتفاق مبارکی است که می‌تواند به یک اتفاق بزرگ منتهی شود.

نکته جالب‌تر این است که نژاد بهرام تأخیر در اجرای این طرح را قبول ندارد و در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده بود که این مسئله به شورای شهر پنجم ربطی ندارد و دیر هم نشده، این کار در سال ۹۸ اجرائی شده است.

راه‌اندازی کمپینی نمایشی در روز‌های پایانی شورای شهر/ لایک کنید تا آرزوهایتان برآورده شود!

اما با اینکه بررسی ادامه این طرح با تأخیر زیادی انجام شد، اما جالب اینجاست که یکی از اعضای شورای شهر تهران عدم استقبال مردم را این طور تعبیر کرد: اینکه مردم از پرداختن به آرزوهایشان عقب نشینی کردند، نشانه این است که باید در حوزه سلامت روان کارهای بیشتری کنیم.

اینکه مردم از شما و همکارانتان انتقاد دارند و اجرای این طرح را دیر تلقی کردند، به معنی داشتن مشکل در سلامت روان است؟ قرار نیست وقتی به شعارهای انتخاباتی خودمان عمل نمی‌کنیم و مشکلات شهروندان را پشت گوش می‌اندازیم، مردم را مقصر و دارای مشکل روانی جلوه دهیم؟ گویا به نظر می‌رسد مسئولان شهری توپ خود را در زمین مردم انداخته‌اند!

شاید تحلیل سلامت و روان شهروندان با یک طرح نیم بند از شورا خیلی تحلیل درستی نباشد و شایدهای دیگر... به عنوان مثال آیا طراح یا طراحان این طرح از دیدگاه شهروندان یک نخبه به حساب می‌آیند؟ پاسخ مشخص است که این یک طرح ابتدایی و ساده است  و نیاز به تحلیل‌های مرکب شما ندارد.

سلامت روان شهروندان در گرو حل شدن برخی از مشکلات عدیده آن‌ها در زندگی روزمره و معیشتی است که از دیدگاه شما مغفول مانده است.


بیشتر بخوانید


گزارش از نوشین نثاری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
ایده زیاد است
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۱۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
تهران شهری باآسمان آبی بدون شلوغی با سکوت وآرامش رویایی دراتوبان درکنارمان آدمهای مهربان ، باگذشت ،دوست داشتنی که هیچوقت افکارمنفی درفکرشان نمی گنجد خانه های بزرگ وارزان قیمت ،دراین شهر رویایی منکه آرزویی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
آرزوی من:

برکناری تمام اعضای شورای شهر تهران
اخراج آنها از شهر تهران
برکناری تمام شهرداران
برکناری تمام کارمندان
جایگزینی با افراد عالم، عادل ، عاقل و انقلابی

شهردار و مسئول شهرداری باید در سطح شهید باکری باشه، بقیه برند دنبال شغل غیر دولتی
Iran (Islamic Republic of)
m
۱۲:۲۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
انتخابات نزدیک شد، ایده های جدید هم بروز می کند!!! احتمال اینها به دنبال برآوردن آرزوی خود در انتخابات هستند. بالاخره هر جناح می خواهد بگوید ما خوبیم ولی رای جناحی چیزی جز تعصب های قومی و قبیله ای نیست
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۹:۴۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
تهران شهر کلاچ هاست!. چون تراکم بالا اما خیابان ها وسیع نیست هی باید کلاچ بگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
خب!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
ماآرزومون اینه
هرچه زودتر روحانی بره وامیدوارم سزای خالی کردن سفرهها وجیب هارو پس بده
Canada
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
تهران شهر آرزوها برای مسئولین و سلبریتی هاست و شهر حسرته برای اقشار مختلف مردم است .حسرت خونه حسرت کرایه حونه جسرت ارزانی حسرت هوای پاک حسرت .....
Iran (Islamic Republic of)
یک جانباز
۰۷:۵۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
خوش بحال تهرانیها نه غم دارند نه غصه دولت 40 سال است هر سال 80درصد بودجه را به تهران تخصیص میده هر نوع امکانات بروز را از پزشکی -اقتصادی -صنعتی را توتهران متمرکز کرده بقیه مردم در دیگر استانها رعیت تهرانیها هستند کار و سرمایه هم تو تهران است در صورتی در برخی شهرهای ایران مردم نان خشک گیرشون نمیاد بی عدالتی در اوج خودش قرار داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
کلا هر کی پول داره همه چی داره همه چی هم براش فراهم میشه هر حرفی هم بزنه خیلی خوبه!!!!
اونی هم که پول نداره حرفش هم اخ و پیفه!!! لایک هم نمیتونه بکنه!!! لایکو کجای دلش بذاره!!! اصلا با چی لایک کنه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
هر دم از این باغ بری می رسد
آخرین اخبار